Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-22, 12:49
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6913484

I en intervju med Sveriges radio säger Nationalmuseums nya chef Susanna Petersson att hon vill driva värdefrågort av typen refugees welcome. Är hon ett bra val som chef?
Citera
2018-03-22, 12:50
  #2
Medlem
Captinheros avatar
Låter väldigt ointressant och dumt typ som i filmen the square
Citera
2018-03-22, 12:51
  #3
Medlem
franges avatar
Låter som en tvättäkta politruk, som fått tjänsten enkom för att hon tycker Rätt™ snarare än på faktiska meriter. Heja Nordkorea.
Citera
2018-03-22, 13:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6913484

I en intervju med Sveriges radio säger Nationalmuseums nya chef Susanna Petersson att hon vill driva värdefrågort av typen refugees welcome. Är hon ett bra val som chef?

Lika korkat och ogenomtänkt att utse en värdegrundsextremist som chef för Nationalmuseum som att utse en migrant som chef för det svenska kulturarvet.

Det blir jobbigt att städa ut extremisterna efter valet - men det kan det vara värt.
Citera
2018-03-22, 13:58
  #5
Medlem
Slottsherres avatar
Härligt att Nationalmuseum öppnar igen i all sin nyrenoverade glans, 18 okt. 2018.

https://www.nationalmuseum.se/bes%C3...3%B6ppet-snart

Susanna Pettersson är välmeriterad som chef för Finlands motsvarighet, det underbara konstpalatset Ateneum, där hon ordnat många fantastiska utställningar, som motiverat en resa till Helsingfors.
Så henne har jag vissa förväntningar på.
Må kulturhatarna gråta sina krokodiltårar
Citera
2018-03-22, 14:02
  #6
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Undrar om även detta blir ett korståg i att förvanska och förvränga historiska händelser så att de passar dagens värdegrundsfrågor och feministdebatt.

Metoden för tankarna till Maos Kina. Men man blir näppeligen förvånad längre över hur långt man är villig att gå för att driva sin politiskt färgade agenda.

Låt museum vara just det - museum. Inte politiska slagträn.
Citera
2018-03-22, 14:14
  #7
Medlem
Slottsherres avatar
Birgitta Rubin på DN verkar inte helt nöjd med ytterligare en rekrytering från Finland, efter det mindre lyckade valet av landsmannen Berndt Arell[, som inte satte några märkbara spår. Hon hade tydligen hellre sett Karin Sidén fråm Waldemarsudde.
Ja, det är ju svårt att bedöma, men om Susanna Pettersson sätter ett lika spännande program här som på Ateneum kan hon bli den starka kraft som Nationalmuseum behöver.
Citera
2018-10-07, 00:10
  #8
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Undrar om även detta blir ett korståg i att förvanska och förvränga historiska händelser så att de passar dagens värdegrundsfrågor och feministdebatt.

Metoden för tankarna till Maos Kina. Men man blir näppeligen förvånad längre över hur långt man är villig att gå för att driva sin politiskt färgade agenda.

Låt museum vara just det - museum. Inte politiska slagträn.

Jag bävar. Efter fem års osynlighet slår Nationalmuseum upp portarna 13 oktober. Har värdegrundsidentitetspoliserna lyckats massakera ännu ett museum? Det verkar inte bättre när jag läser om museets "visioner". Fattar dom inte att jag inte vill bli uppläxad och hjärntvättad med hen och hans moster? Vad är det för problem med att uppleva konst i frihet, utan marxistiska pekpinnar om vad som anses vara en "människa"? Förbannad vare Alice Bah Kuhnke, hur många museer har hon inte lyckats förstöra?

Mina fetningar.

Citat:
MYNDIGHETEN
Nationalmuseum är Sveriges största konst- och designmuseum. Det är också en statlig myndighet med uppgift att främja konsten.

Myndighetens huvudman och uppdragsgivare är Sveriges regering under Kulturdepartementet. Uppdraget är att främja konsten, konstintresset och konstvetenskapen. Myndigheten ska särskilt levandegöra de äldre konstformerna och deras samband med den nutida konsten och samhällets utveckling. Den ska verka för konstnärlig och kulturell förnyelse.

Myndigheten har ett statligt ansvar för att utfärda eller avslå exporttillstånd på konstföremål över landets gränser.

Uppdraget
Nationalmuseums uppdrag vilar på fyra ben:

– Att vårda och vetenskapligt bearbeta museisamlingarna samt berika samlingarna genom nyförvärv. Varje år förvärvas cirka 300 föremål utifrån förutbestämda kriterier.
– Att tillgängliggöra konsten genom utställningar och pedagogisk verksamhet.
– Att verka för, och förmedla, ökad kunskap grundad på forskning och samverkan med till exempel universitet och högskolor.
– Att i samarbete med andra aktörer, som regionala museer, verka för att kulturen ska komma fler till del i hela landet.

Myndigheten ska i sin verksamhet integrera ett jämställdhets-, mångfalds- och barnperspektiv. Man ska också verka för ett internationellt och interkulturellt utbyte. Detta märks i de många internationella samarbeten som görs årligen.


Visionen
Museet vill skapa meningsfulla möten mellan människor och konst och ständigt undersöka vad som gör museet relevant för vår tid. På så sätt strävar vi efter att museet som mötesplats ska upplevas värdefullt för både nya och befintliga målgrupper.

Med det breda och långa samlingsperspektivet, över sex sekel, ger verksamheten nutida perspektiv på historien och historiska perspektiv på nutiden. Tillsammans inför konstverken kan vi utbyta viktiga erfarenheter om hur det är att vara människa.

Hur vidgas då träffytan att nå bortom geografiska platser? Förutom tillgång till konstsamlingarna säkrar vi också tillgång till arkiv, bibliotek, publikationer och forskning. Besökaren ska kunna välja när och hur hen vill ta till sig kunskapen. Därför arbetar museets tjänstemän aktivt med att digitalisera och publicera samlingar och forskning via olika plattformar med internationell utblick. https://www.nationalmuseum.se/om-nat...um/myndigheten
Citera
2018-10-09, 11:24
  #9
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Jag bävar. Efter fem års osynlighet slår Nationalmuseum upp portarna 13 oktober. Har värdegrundsidentitetspoliserna lyckats massakera ännu ett museum? Det verkar inte bättre när jag läser om museets "visioner". Fattar dom inte att jag inte vill bli uppläxad och hjärntvättad med hen och hans moster? Vad är det för problem med att uppleva konst i frihet, utan marxistiska pekpinnar om vad som anses vara en "människa"? Förbannad vare Alice Bah Kuhnke, hur många museer har hon inte lyckats förstöra?

Mina fetningar.

Var inte så kränkt innan du sett resultatet. Du bord kunna glädja dig åt en hel del. Carl Larssons Midvinterblot är restaurerad till sin forna glans. Tidigare undanskuffade jätteskulpturer av Oden, Tor och Balder tronar i den nya skulpturgården, och målningar som tidigare varit borttagna för att dom varit "sexistiska" eller "problematiska" har tagits fram och satts in i sitt tidssammanhang. Det senare retar dig kanske, men bättre med diskussion än censur, eller hur. Du får köra den gamla Playboy-modellen: Titta på bilderna och skit i texten
Vidare har den modernistiska vandaliseringen av interiören rättats till, och de tidigare vitmålade väggarna har återfått sina ursprungliga mustiga och färger i olika kulörer, samtidigt som övermålade takdekorationer tagits fram.
Dessutom tre gånger så många tavlor som tidigare i fler och bättre belysta rum.

Det låter väl inte så illa? Såg ett bildspel och det verkade sanslöst vackert! Kan knappt bärga mig.
__________________
Senast redigerad av Slottsherre 2018-10-09 kl. 11:39.
Citera
2018-10-09, 21:01
  #10
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Var inte så kränkt innan du sett resultatet. Du bord kunna glädja dig åt en hel del. Carl Larssons Midvinterblot är restaurerad till sin forna glans. Tidigare undanskuffade jätteskulpturer av Oden, Tor och Balder tronar i den nya skulpturgården, och målningar som tidigare varit borttagna för att dom varit "sexistiska" eller "problematiska" har tagits fram och satts in i sitt tidssammanhang. Det senare retar dig kanske, men bättre med diskussion än censur, eller hur. Du får köra den gamla Playboy-modellen: Titta på bilderna och skit i texten
Vidare har den modernistiska vandaliseringen av interiören rättats till, och de tidigare vitmålade väggarna har återfått sina ursprungliga mustiga och färger i olika kulörer, samtidigt som övermålade takdekorationer tagits fram.
Dessutom tre gånger så många tavlor som tidigare i fler och bättre belysta rum.

Det låter väl inte så illa? Såg ett bildspel och det verkade sanslöst vackert! Kan knappt bärga mig.

Nu är det så fantastiskt ordnat att jag har rätt till mina tankar; tankefrihet kallas det. Frågan gällde om även Nationalmuseum har förvandlats till en identitetspolitisk högborg.

Att du omfamnar identitetspolitik får stå för dig och alla som inte håller med dig är inte per automatik kränkta (även om vänstern gärna smetar det epitetet på alla som inte håller med dem).

När portarna öppnas lär vi få se resultatet.
Citera
2018-10-09, 22:38
  #11
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Nu är det så fantastiskt ordnat att jag har rätt till mina tankar; tankefrihet kallas det. Frågan gällde om även Nationalmuseum har förvandlats till en identitetspolitisk högborg.

Att du omfamnar identitetspolitik får stå för dig och alla som inte håller med dig är inte per automatik kränkta (även om vänstern gärna smetar det epitetet på alla som inte håller med dem).

När portarna öppnas lär vi få se resultatet.

Oj då! Förlåt att jag försökte diskutera i ett diskussionsforum. Om det inkräktade på din "tankefrihet" ska det inte upprepas. God kväll!
Citera
2018-10-12, 14:48
  #12
Medlem
Om någon har varit inne och gått husesyn: hänger Karl XII:s likfärd fortfarande uppe, och i såfall var/presenterad hur?

Det är trehundra år sedan i höst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback