2018-03-22, 10:00
Medlem
Tjena!

Har snart tagit mig igenom en högskoleutbildning där jag blir högskoleingenjör inom datateknik, detta med inrikning mot inbyggda system(hårdvarunära programmering).

Jag förstår att ingånglön beror mycket på tidigare erfarenheter, geografisk situation osv men jag vill helt enkelt höra om någon här kan dela med sig om vad de upplevt, hört om andra eller kanske göra en kvalificerad gissning

Jag frågar här efter som uppgifter om ingånglöner för utvecklare på nätet är mycket varierande och jag hittar knappt någonting om löner för de som jobbar med inbyggda system.

Tack på förhand
Citera
2018-03-22, 10:54
Medlem
AX64s avatar
Du måste nog ange arbetslivserfarenhet, geografisk plats för arbetet, din ålder, och annat som är avgörande för vilken lön du kan förväntas få. Detta bör inte vara särdeles svårt att få till väl? Annat som spelar in är vilka slags företag du hoppas jobba för, om du har någon extra specialkompetens, och vilka slags system du tror du kommer jobba med och på vilket sätt (rutintester av kaffemaskiner eller processer i bankomater?).
Citera
2018-03-22, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Du måste nog ange arbetslivserfarenhet, geografisk plats för arbetet, din ålder, och annat som är avgörande för vilken lön du kan förväntas få. Detta bör inte vara särdeles svårt att få till väl? Annat som spelar in är vilka slags företag du hoppas jobba för, om du har någon extra specialkompetens, och vilka slags system du tror du kommer jobba med och på vilket sätt (rutintester av kaffemaskiner eller processer i bankomater?).

Självklart är det så. Jag tänkte att det är så svårt att uppskatta åt en individ(mig) att någon istället kunde att dela med sig av generella siffror om vad de hört/tror. Men visst, mer om mig följer:

*Ingen erfarenhet förutom lite sommarjobb inom tesning och en dryg månads praktik i utbildningen. Praktiskt taget noll alltså.
*Geografiskt mest troligt västa götaland, gärna Göteborg.
*Jag är 25år.
*Vill gärna jobba inom fordonsindustrin. Verkar också vara där de flesta jobben finns.

Kunskaper efter utbildningen är bland annat följande, skrivet utan ordning av något slag:
C
C++
VHDL
Lite Java
Utveckling i linuxmiljö
Lite realtidssystem
Programmering av mikroprocessorer
Elektronik
Digitalteknik
Citera
2018-03-22, 11:27
Medlem
AX64s avatar
Mellan 29-32.000 som ingångslön får du nog förvänta dig om du inte jobbat innan och så att säga inte sticker ut från mängden.
Citera
2018-03-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Mellan 29-32.000 som ingångslön får du nog förvänta dig om du inte jobbat innan och så att säga inte sticker ut från mängden.

Stort tack för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in