• 1
  • 2
2018-03-22, 06:16
Medlem
För drygt en månad sedan såg jag på en UC att jag hade fått en betalningsanmärkning för felparkering (det gick så långt p.g.a eftersändning av av post som gått ut). Jag betalade genast in skulden till fogden på dryga tusenlappen.
Nu såhär en månad senare så fick jag en ny UC och då står det att jag inte har några betalningsanmärkningar, skulder eller andra anmärkningar? För att vara säker så loggade jag in på minuc.se och bad om en ny upplysning, och samma sak där.

Funderar parkeringsböter annorlunda på något sätt för att de räknas som skatteskulder?
Citera
2018-03-22, 06:23
Medlem
Kan bero på att du har betalat din skuld ganska snabbt?

Citat:
Varje kreditupplysningsföretag gör sin egen bedömning gällande om en betalningsanmärkning är oriktig eller missvisande i kreditupplysningslagens mening. Att ett kreditupplysningsföretag valt att ta bort en anmärkning är därmed ingen garanti för att andra kreditupplysningsföretag kommer att ta bort samma betalningsanmärkning.
Citera
2018-03-22, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flach1337
Kan bero på att du har betalat din skuld ganska snabbt?

Gällande citeringen. Okej, dock var det UC som visade att jag hade betalningsanmärkning och skuld för en månad sedan, men nu visar blankt där. Jag hade även fått en upplysning från Creditsafe (Klarna) där det också stod att jag är "ren". Men det är ju goda nyheter om det stämmer iaf...
Citera
2018-03-22, 06:34
Medlem
sebastian66s avatar
Var det nyligen eller ett tag sedan det är kanske den stora frågan.
Var det för typ 1 månad sedan din skuld betalades å har du haft tur dom har kanske strykt den
pga du betalat.
Är det nyligen detta hände så kan det dyka upp inom den närmsta 2 veckorna.
Hoppas du slipper plågan
Citera
2018-03-22, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Var det nyligen eller ett tag sedan det är kanske den stora frågan.
Var det för typ 1 månad sedan din skuld betalades å har du haft tur dom har kanske strykt den
pga du betalat.
Är det nyligen detta hände så kan det dyka upp inom den närmsta 2 veckorna.
Hoppas du slipper plågan

Anmärkningen inkom den 26e februari. Jag betalade skulden den 28e februari (det var då jag såg den). Spola fram tiden 1 vecka till den 7e Mars så hade inte skulden rensats ännu i systemen när jag kollade på minuc.se igen. Men nu såhär drygt en månad senare så syns varken betalningsanmärkning eller skuld varken hos minuc.se eller andra "upplysningsinstitut". Jag håller tummarna..
Citera
2018-03-22, 06:57
Medlem
Banangurkazzs avatar
Är du säker på att det blev en betalningsanmärkning? Om skulden hamnar hos kronofogden har man fortfarande tid att slippa om man betalar bums och hör av sig till kronofogden att man betalar, man måste (tror jag) skriva på ett papper där man erkänner skulden.
Citera
2018-03-22, 06:59
Medlem
Man får inte betalnings anmärkning direkt bara för att det gått till kronofogden har jag fått till svar av dem för länge sedan. Kommer dock inte ihåg hur gränsen var......

Ring anonymt och fråga hur det funkar...
Citera
2018-03-22, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Är du säker på att det blev en betalningsanmärkning? Om skulden hamnar hos kronofogden har man fortfarande tid att slippa om man betalar bums och hör av sig till kronofogden att man betalar, man måste (tror jag) skriva på ett papper där man erkänner skulden.

Jo så har jag med fattat det, därför blev jag väldigt överraskad när jag såg anmärkningen. När jag ringde så sa dem att det är annorlunda med parkeringsböter, de räknas som skatteskuld och går tydligen direkt till fogden om man inte pröjsar efter eventuella påminnelser. Men kan ju även vara så att det därför är andra villkor gällande anmärkningar från sådana, att de bara ligger kvar tills skulden är betald eller liknande. Ska kollas upp iaf.
Citera
2018-03-22, 07:15
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Jo så har jag med fattat det, därför blev jag väldigt överraskad när jag såg anmärkningen. När jag ringde så sa dem att det är annorlunda med parkeringsböter, de räknas som skatteskuld och går tydligen direkt till fogden om man inte pröjsar efter eventuella påminnelser. Men kan ju även vara så att det därför är andra villkor gällande anmärkningar från sådana, att de bara ligger kvar tills skulden är betald eller liknande. Ska kollas upp iaf.
Delgivning, kom inte på vad fan det hette , nu ploppade det upp. Har du skrivit på sådant?
Citera
2018-03-22, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Delgivning, kom inte på vad fan det hette , nu ploppade det upp. Har du skrivit på sådant?

Nej, det är tydligen inget sådant när det kommer till felparkering. Det går direkt till fogden, ingen delgivning eller något.
Citera
2018-03-22, 07:38
Medlem
har också vart i en liknade sits.. slutade på samma sätt. jag betalade skulden nån dag efter den kom til kf och då sa dom att jag inte skulle få nån anmärkning.. orkade inte lyssna på anledningen men tror som någon sa att de har att göra med att dom måste på nåt sätt veta att du har fått info om skulden innan den blir en anmärkning.. alltså nån sorts delgivning
Citera
2018-03-22, 08:54
Medlem
maplestorms avatar
Om jag minns rätt så är det så att när du endast har 1 betalningsanmärkning och ingen ytterligare kommer in så sekretessbeläggs anmärkningen.

Så om du drar på dig en till kommer det visas 2 anmärkningar då sekretessen lyfts. Så se till och sköt dit framöver.

https://www.kronofogden.se/Sekretess.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in