Feminismen som vi lärt känna den de sista åren är inte död. Kanske den inte tas på blodigt allvar längre, men unga kvinnor kan fortfarande publicera märkliga resonemang.
https://www.expressen.se/kultur/ide/sexig-eller-mammakorv-sluta-doma-vara-klader/
"Maria Sveland känner igen mönstret från den klassiska mammamobbningen."
Finns det ens en klassisk mammamobbning?
Citat:
En sån gång satt jag och två andra mammor på en frostskimrande bänk vid sandlådan och pratade när en fjärde mamma gjorde entré i högklackade stövlar, nätstrumpbyxor, kort skinnkjol och en leopardmönstrad fuskpäls. Hennes röda läppstift lyste trotsigt mot oss omålade vinterfnasiga. Hela hon en vacker, konstfull uppenbarelse, som om hon kom direkt från klubben vilket gjorde mig både provocerad och imponerad. Så när en av de andra mammorna slängde ur sig en syrlig kommentar om att den där utstyrseln såg ju perfekt ut för parklek så skrattade jag medhållande. Den tredje mamman skrattade inte utan såg på oss med rynkad panna.
Händelsen utspelade sig i hennes eget mammagäng.
Citat:
Modejournalisten Alice Aveshagen skrev en krönika i SvD där hon ondgjorde sig över denna ”form- och ambitionslösa dunhistoria”
En kvinna har skrivit nedvärderande om ett klädesplagg, vilket ju modejournalister gör, det är ju deras jobb (ett konstigt jobb men ändå)
Citat:
Om man vill vara konspiratorisk, och det vill man så klart eftersom det blir roligare så, är det en smart patriarkal strategi att få mammor att känna sig konstant otillräckliga, på så sätt kommer de vara mindre benägna att ifrågasätta det ojämlika familjearbetet.
Så fick vi svaret, det är en patriarkal strategi till förtryck.
Jag har sett en till märklig teoribildning nyligen, de dyker upp med jämna mellanrum.