2021-10-10, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du kunde åtminstone be om ursäkt när Du klantar Dig och exploderar på Ditt eget påhitt.

Varför aka jag be om ursäkt för att du ständigt försöker skifta ämnet?

Citat:
Det var färre andel barn som växte upp utanför äktenskapet förr i världen, och i åtminstone den meningen var tryggheten betydligt bättre. De ekonomiska förhållandena varierade då som nu. Numera har samhället råd att låta fler gå i skolan längre, men detta förefaller inte uppskattas särskilt högt.

Kvinnor och män har goda möjligheter att slippa utveckla och föda barn genom att använda kombinationer av fungerande preventivmetoder. Många gör också detta framgångsrikt.

nej det var förmodligen fler! Eftersom idag så kan vi göra abort.
Och äktenskap är inte någon garant för trygghet.

Citat:
Pytt! Det får Du allt visa något underlag på. Jag har ett flertal bekanta män, som jag vet är bra och skötsamma, och som blivit lämnade. Jag misstänker att om det funnits ett sådant mönster, så hade feministerna trumpetat sådan statistik med stor iver. Vad vi däremot vet är att påfallande många kvinnor har osunda intressen i destruktiva män. Det borde feminister engagera sig emot. Kvinnor kan faktiskt göra fel, både som individer och som kollektiv - precis som män kan.
https://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/peter-madsen-och-kvinnorna-som-star-i-ko-jag-fattar-inte-/

"du vet"? Sitter du som en fluga på väggen och har full insikt i andra människors äktenskap? och vad som händer bakom lykta dörrar? Nä just det. Många män kan verkar extremt skötsamma men fungerar inte alls i en relation.

Ja precis Uven, Kvinnor kan göra fel....varför ska de tvingas leva med sitt "fel" resten av livet? Medan män ska får slippa?

Citat:
Ja. Det är ett sätt att skydda det ofödda mäniskolivet.

Tvärtom, Uven, det är ett sätt att garantera det "ofödda framtida livet" en usel barndom.

Citat:
Det finns två enkla svar:

1) Män blir inte gravida - det är kvinnor som blir gravida. Det för med sig effekter av betydande art.

2) Det är kvinnor som innehar all makt över abortbeslutet. Män behöver man inte ens informera.

Detta är en orimlig hållning, givet att det är jämställdhet man önskar sig.

1) Och? Män är precis lika ansvariga för att en graviditet sker som kvinnor, så varför ska män slippa undan bara för att kvinnan blir gravid?

Ett par rånar en bank, men kvinnan körde bilen, så därför så får hon ta hela straffet medan han som "bara" viftade med pistolen slipper. Uven logik.

2) Och då skulle det plötsligt bli superrättvist och "jämställt" att enkom kvinnor påtvingas ansvar för oönskad reproduktion?

Du är ju helt jävla förvirrad.

Män har idag möjlighet att säga nej tack till praktiskt omvårdnad om oönskat barn, väljer kvinnan att föda trots att han säger nej, så åker hon dit ensam på vårdnaden.
OM man nu ska ändra kvinnans möjlighet att säga nej tack till oönskat barn, så varför ska män fortsatt få lov slippa undan?

Bestäm dig, antigen så straffar du och plågar BÅDA parter som är ansvariga för oönskade reproduktion, eller också så besparar du alla "oönskade framtida barn" plågan av att tvingas leva med ovilliga föräldrar i en överbefolkad värld.
Senast redigerad av Merapi 2021-10-10 kl. 02:44.
Citera
2021-10-10, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ouzuo
Är det du Sarneckis lärjunge som försöker sprida lögner. Redan Brås rapport ifrån 1996 talade om att nordafrikaner och dess likar begick 35 gånger fler såna brott än svenskar. Dom ska ut ur Sverige, då kanske man vågar släppa ut ungarna på gatan som man gjorde för 35 år sedan.

Nä, jag tror att du är en politruk.

Fast vi pratar inte om "nordafrikaner" eller folk från månen. Vi pratar gruppen "invandrare" och/ eller gruppen svenskar med invandrarebakgrund.

Du kan inte ta en liten pytteandel av en större helhet och smeta ut deras "resultat" över alla invandrare.
Citera
2021-10-10, 05:07
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
!! Well jag får det då inte till att 9 av 10 invandare är kriminella.

Det är några fåtal % av invandare och människor med invandrarebakgrund som är kriminella.
Och gällande överepresenatationen så är den som jag redan skrivit fortsatt 2, nånting större risk att en invandare är kriminell än en svensk, det utgör fortsatt ett extremt fåtal %.
Så seriöst dina siffror är ju fan helt åt helvete. Var fan får du allt ifrån? Röven?

"Under perioden 2007–2018 har andelen brottsmisstänkta minskat i de studerade grupperna. Bland inrikesfödda med två inrikesfödda föräldrar har andelen brottsmisstänkta minskat från 1,6 till 1,4 procent och bland inrikesfödda med en utrikesfödd förälder har den minskat från 3,3 till 2,6 procent. I gruppen inrikesfödda med två utrikesfödda föräldrar har andelen brottsmisstänkta minskat från 5,3 till 4,7 procent och bland utrikesfödda har den minskat från 4,0 till 3,6 procent."

"Att registreras som brottsmisstänkt är 2,5 gånger så vanligt för utrikesfödda som för inrikes*födda med båda föräldrarna födda i Sverige. För inrikesfödda med två utrikesfödda föräldrar är det drygt 3 gånger så vanligt som för inrikesfödda med båda föräldrarna födda i Sverige."

https://www.bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2021-08-25-ny-brastudie-misstankta-for-brott-bland-personer-med-inrikes-respektive-utrikes-bakgrund. html

Män är heller vare sig 90% "mer starka" eller innehar 90% av den fysiska styrkan.
Ditt 90% är alltså precis lika mycket taget ur röven som dina 1000%.

Så den enda här som seriöst gör bort sig är ju du.

Jag skrev inte att 9 av 10 invandrare är kriminella. Ifall du skriver att 99% av våldtäkter begås av män kan jag liksom inte svara med att 15% av brott faktiskt utförs av kvinnor. Tycker också att det är lite svagt att kalla alla som begår brott för kriminella, åker någon fast för fortkörning eller åker fast för att fylloslåss i någon bar så är den ju inte riktigt att betraktas som en kriminell person, man måste nog ha en benägenhet att ständigt begå grövre brott för att kallas för kriminell.

Är man 90% starkare så innehar man inte 90% av den fysiska styrkan, lär dig vad 90% mer muskelmassa betyder (1.9 *x, tänk att du inte kommer ihåg det från mellanstadiematte?). Betyder inte 9 gånger starkare eller att man innehar 90% av muskelmassan.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-10-10 kl. 05:22.
Citera
2021-10-10, 06:04
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Fast vi pratar inte om "nordafrikaner" eller folk från månen. Vi pratar gruppen "invandrare" och/ eller gruppen svenskar med invandrarebakgrund.

Du kan inte ta en liten pytteandel av en större helhet och smeta ut deras "resultat" över alla invandrare.

Kan vara orättvist mot många invandrare som är skötsamma, svårt att klumpa ihop indier med afghaner liksom och påstå att grupperna visar liknande mönster. Så till och med en grupp som "utomeuropeiska invandrare" kan behöva studeras i mer detalj.
Citera
2021-10-10, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag skrev inte att 9 av 10 invandrare är kriminella. Ifall du skriver att 99% av våldtäkter begås av män kan jag liksom inte svara med att 15% av brott faktiskt utförs av kvinnor. Tycker också att det är lite svagt att kalla alla som begår brott för kriminella, åker någon fast för fortkörning eller åker fast för att fylloslåss i någon bar så är den ju inte riktigt att betraktas som en kriminell person, man måste nog ha en benägenhet att ständigt begå grövre brott för att kallas för kriminell.

Är man 90% starkare så innehar man inte 90% av den fysiska styrkan, lär dig vad 90% mer muskelmassa betyder (1.9 *x, tänk att du inte kommer ihåg det från mellanstadiematte?). Betyder inte 9 gånger starkare eller att man innehar 90% av muskelmassan.

Jo, var faktiskt vad du skrev.

"9 av 10 av en grupp som hör till 25% av befolkningen? Ger faktiskt 2600% större benägenhet för en invandrare att skjuta ihjäl någon än en svensk."
¨
exakt så blåst skrev du. Inte ens om man enkom fokuserar på skjutningar, så är det alltså 9 av 10.

Lille plutt jag begriper vad 90% mer betyder, låt mig gissa för jag pallar inte kolla, att du även där formulerade dig som en kratta, vilket jag alltså valde att raljera över.

Lär dig bara
1. hålla dig till säkra källor för fakta och inte average blåst extremhögersite, men nån liten finnig nisse som räknar procent med ett enda mål för ögonen att få dessa % att smälla högst.
2. Håll dig till dessa säkra fakta och sprid inte dynga.
3. Lär dig formulera dig korrekt.
Citera
2021-10-10, 08:36
Medlem
Citat:
Kan vara orättvist mot många invandrare som är skötsamma, svårt att klumpa ihop indier med afghaner liksom och påstå att grupperna visar liknande mönster. Så till och med en grupp som "utomeuropeiska invandrare" kan behöva studeras i mer detalj.

Det skulle vara intressant att veta mer om detta, men jag skulle tro att ämnet inte beforskas.

De indier som kommer är väl arbetskraftsinvandrare och i någon slags karriär. Det är förmodligen ett bra motmedel mot kriminalitet.

Samtidigt har ju ett större antal kriminella sammanslutningar tagit vägen via migrationsverket till Sverige. Det borgar för hög kriminalitet, de var kriminella när de kom.

Om man vill starta om på nytt kan man ju alltid invandra till Sverige, kasta sitt pass och få en ny identitet. Vill man arbetskraftsinvandra måste man styrka sitt CV då företag kollar grejer innan de anställer.
Citera
2021-10-10, 08:52
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det skulle vara intressant att veta mer om detta, men jag skulle tro att ämnet inte beforskas.

De indier som kommer är väl arbetskraftsinvandrare och i någon slags karriär. Det är förmodligen ett bra motmedel mot kriminalitet.

Samtidigt har ju ett större antal kriminella sammanslutningar tagit vägen via migrationsverket till Sverige. Det borgar för hög kriminalitet, de var kriminella när de kom.

Om man vill starta om på nytt kan man ju alltid invandra till Sverige, kasta sitt pass och få en ny identitet. Vill man arbetskraftsinvandra måste man styrka sitt CV då företag kollar grejer innan de anställer.

Jo, men de indier som cyklar omkring med foodorabeställningar är ju inte av speciellt hög socioekonomisk status, men det finns nog något med indiska kulturen och värderingar som gör att de ganska nobelt kan acceptera fattigdomens börda. Indien har exempelvis ganska låg kriminalitet trots en av världens mest extrema ekonomisk ojämlikhet och enorm andel extremt fattiga. Mord per 100k invånare är exempelvis bara 3 per 100 000 invånare, vilket är lågt jämfört med andra u-länder på samma nivå eller till och med mellaninkomstländer i Latinamerika.
Citera
2021-10-10, 08:55
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jo, var faktiskt vad du skrev.

"9 av 10 av en grupp som hör till 25% av befolkningen? Ger faktiskt 2600% större benägenhet för en invandrare att skjuta ihjäl någon än en svensk."
¨
exakt så blåst skrev du. Inte ens om man enkom fokuserar på skjutningar, så är det alltså 9 av 10.

Lille plutt jag begriper vad 90% mer betyder, låt mig gissa för jag pallar inte kolla, att du även där formulerade dig som en kratta, vilket jag alltså valde att raljera över.

Lär dig bara
1. hålla dig till säkra källor för fakta och inte average blåst extremhögersite, men nån liten finnig nisse som räknar procent med ett enda mål för ögonen att få dessa % att smälla högst.
2. Håll dig till dessa säkra fakta och sprid inte dynga.
3. Lär dig formulera dig korrekt.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/vanligt-med-utlandsk-bakgrund-bland-unga-man-som-skjuter/

Inte en högersida, vet ej ifall jag länkat till någon högersida överhuvudtaget i denna diskussion?

För att beräkna ens grupps större benägenhet till beteende x gentemot en annan grupp måste man ta med i beräkningen deras antal i jämförelse med andra gruppen som man jämför med, inte bara deras andel av brottsdåden. Så räkna ut detta för att komma fram till rätta siffran, ska inte berätta exakt hur man gör beräkningen, det får du läsa på själv...leta fram gamla högstadiets matematikbok, tror du finner det där...

En korrigering som jag gjort är dock att räkna med gruppen med en invandrarförälder och en svensk förälder, alltså ta dem som 1/3 av befolkningen istället för 1/4. För att vara fullt rättvist kanske du ska ta deras andel av den unga manliga befolkningen då gamlingar och kvinnor inte skjuter varandra, men även ifall du tar med att de är 2/5 av befolkningen får du klart över 1000% större risk för skjutmord än svenska unga män.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-10-10 kl. 09:50.
Citera
2021-10-10, 09:05
Medlem
Citat:
Jo, men de indier som cyklar omkring med foodorabeställningar är ju inte av speciellt hög socioekonomisk status, men det finns nog något med indiska kulturen och värderingar som gör att de ganska nobelt kan acceptera fattigdomens börda. Indien har exempelvis ganska låg kriminalitet trots en av världens mest extrema ekonomisk ojämlikhet och enorm andel extremt fattiga. Mord per 100k invånare är exempelvis bara 3 per 100 000 invånare, vilket är lågt jämfört med andra u-länder på samma nivå eller till och med mellaninkomstländer i Latinamerika.

Tar vi hit indier som cykelbud??

Herregud... kan inte syrier cykla eller vad är det?
Citera
2021-10-10, 09:33
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Tar vi hit indier som cykelbud??

Herregud... kan inte syrier cykla eller vad är det?

Det är en bra fråga, indier hör de senaste åren till vår största invandrargrupp. Företag älskar att ta in indier för alla typer av arbeten. I Stockholm ser jag även otroligt många filipinska städerskor.

Kan inte somaliska kvinnor städa? Kan inte afghanska män cykla? Vad har importerade cykelbud för arbetsrätt? Finns många frågor där som jag inte har svar på.

Vet bara att indier hör till vår mest tystlåtna nya stora minoritet. Finns lika många av dem som afghaner men jag har aldrig sett en nyhet om att en svensk indier någonsin gjort väsen av sig. Vet inte ens vart de bor efter att de jobbat ihjäl sig hela dagen. Företagssverige tycks älska dem.
Citera
2021-10-10, 16:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Varför aka jag be om ursäkt för att du ständigt försöker skifta ämnet?

Du borde be om ursäkt för att Du skäller mig för något jag inte påstått, som Du hittat på eller missförstått.

Citat:
nej det var förmodligen fler! Eftersom idag så kan vi göra abort.
Och äktenskap är inte någon garant för trygghet.

Det var det inte. Idag föds ca 50% av barnen utanför äktenskapet, och samtidigt så havererar ca 50% av äktenskapen. Det är ett mönster som etablerar sig i början av 1970-talet.

Citat:
"du vet"? Sitter du som en fluga på väggen och har full insikt i andra människors äktenskap? och vad som händer bakom lykta dörrar? Nä just det. Många män kan verkar extremt skötsamma men fungerar inte alls i en relation.

Ja precis Uven, Kvinnor kan göra fel....varför ska de tvingas leva med sitt "fel" resten av livet? Medan män ska får slippa?

Vi vet att upp till 75% av skilsmässorna initieras av kvinnor, så tills vi vet mer finns det goda skäl att utgå från att männen i högre grad fungerar i relationen än vad kvinnor gör.

Citat:
Tvärtom, Uven, det är ett sätt att garantera det "ofödda framtida livet" en usel barndom.

Naturligtvis inte, och i valet mellan en imperfekt barndom och ingen barndom, så väljer de flesta det senare.

Citat:
1) Och? Män är precis lika ansvariga för att en graviditet sker som kvinnor, så varför ska män slippa undan bara för att kvinnan blir gravid?

Ett par rånar en bank, men kvinnan körde bilen, så därför så får hon ta hela straffet medan han som "bara" viftade med pistolen slipper. Uven logik.

Det svenska rättsväsendet skulle döma mannen för väpnat rån, medan kvinnan till medhjälp, dvs ett något lägre straffvärde. Kanske borde män enbart "dömas" för "medhjälp till graviditet" emedan de har i lägre grad möjligheter att motverka densamma och ingen makt över abortbeslut.

Citat:
2) Och då skulle det plötsligt bli superrättvist och "jämställt" att enkom kvinnor påtvingas ansvar för oönskad reproduktion?

Du är ju helt jävla förvirrad.
Det vore i alla fall mera anständigt än idag, när man kan få ansvar utan att ens informeras.

Citat:
Män har idag möjlighet att säga nej tack till praktiskt omvårdnad om oönskat barn, väljer kvinnan att föda trots att han säger nej, så åker hon dit ensam på vårdnaden.
OM man nu ska ändra kvinnans möjlighet att säga nej tack till oönskat barn, så varför ska män fortsatt få lov slippa undan?

Bestäm dig, antigen så straffar du och plågar BÅDA parter som är ansvariga för oönskade reproduktion, eller också så besparar du alla "oönskade framtida barn" plågan av att tvingas leva med ovilliga föräldrar i en överbefolkad värld.

Du glömmer bekvämt att det barn, som kvinnan väljer att föda utan att informera mannen, ändå har arvsrätt, vilket kan dyka upp som problem många år senare. Nej, det är inte frågan om jämställdhet här.
Citera
2021-10-10, 20:00
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Enligt BRÅ så är invandrare 2, nånting...överrepresenterade i kriminalitet, så ursäkta men 1000% är ju rent strunt.
Nu avsåg väl diskussionen specifika brottstyper, som exempelvis 'våldtäkt', inte den den väldigt svepande generaliseringen 'brott' (ur ett vetenskapligt perspektiv ungefär lika korkad som grupperingen 'invandrare') som du anför ovan.

Fritt ur minne kom Kashnood fram till att, ungefär, 60% av alla våldtäkter begicks av första eller andra generationens invandrare.
https://portal.research.lu.se/portal/sv/persons/ardavan-khoshnood(ba8729f2-7140-40f8-b625-9df651c1f8e4)/publications.html

Då dessa utgör 25% av befolkningen blir det en signifikant överrepresentation för denna specifika brottskategorin (jag överlåter åt dig att göra matten, och göra motsvarande räkneexempel för andra brottskategorier utifrån Brå96, Brå05, DGS19 och Brå21).

Ett par intressanta exempel att undersöka skulle exempelvis kunna vara 'hedersvåld' och 'kvinnlig omskärelse dymedelst lödkolv (eller vad fan man hittar på)'. Där kommer du att hitta en överrepresentation som är nära nog astronomisk.
--

Som en passus kan nämnas att de '2, nånting...' du nämner ovan motsvarar en överrepresentation på 'tvåhundra, nånting...' procent.

Lycka till med matten. Det verkar du behöva...
Senast redigerad av hogerspoket 2021-10-10 kl. 20:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in