2018-03-21, 11:31
Medlem
Hej

Jag är idag sjukskriven, men snart kommer sjukskrivningen gå ut, då läkarna inte hittar anledningen till min smärta. Kommer då få gå över på a-kassa, eftersom jag inte kan arbeta på det stället jag är anställd nu då de är ett tungt jobb. Dom kan heller inte erbjuda något annat.

Jag har idag egen firma vid sidan av min anställning, som jag förstått ska kunna gå bra att ha som bisyssla även om man har a-kassa, så länge man inte utvidgar verksamheten.
Jag antar därför att det inte är okej att starta upp nya företag under den här tiden som jag går på a-kassa, men vill iaf kolla upp det.

Någon som har koll på detta?

Mvh Matthias
Citera
2018-03-21, 11:38
Medlem
Antivalents avatar
Enligt det regelverk jag känner till får du ej ha aktiv enskild firma samtidigt som du får ut a-kassa.
Citera
2018-03-21, 11:47
Medlem
Riddarhusets avatar
Vill du köra lagligt?
Citera
2018-03-21, 11:48
Medlem
Servals avatar
Jag har inget svar på din fråga, men var MYCKET noga med att dom inte kodar dig som "sjuk" på af för då nollas din SGI.
Citera
2018-03-21, 11:49
Medlem
Drama-Llamas avatar
Det kallas starta eget-stöd numera (aka starta eget-bidrag).
Läs mer här: https://www.arbetsformedlingen.se/Fo...t-foretag.html
Citera
2018-03-21, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Enligt det regelverk jag känner till får du ej ha aktiv enskild firma samtidigt som du får ut a-kassa.

Jo, aktiv firma ska man få ha som jag förstått det iaf, men som bisyssla då.
Citera
2018-03-21, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vill du köra lagligt?

Absolut, hur så?
Citera
2018-03-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Jag har inget svar på din fråga, men var MYCKET noga med att dom inte kodar dig som "sjuk" på af för då nollas din SGI.

Vad innebär det att dom kodar mig som sjuk?
Citera
2018-03-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det kallas starta eget-stöd numera (aka starta eget-bidrag).
Läs mer här: https://www.arbetsformedlingen.se/Fo...t-foretag.html

Tack, ska kolla mer på det!
Citera
2018-03-21, 12:32
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matthias87
Absolut, hur så?
Då föreslår jag att du går till dem och frågar rakt ut.
A-kassorna kan ha lite skiftande tolkningar av regler i landet så det bästa är att veta exakt deras regler lokalt. Du kan råka illa ut annars.
Jag tror dock:
1. Du kan arbeta i företaget om du är på A-kassa till 100%. Har du krav som skall uppfyllas samtidigt som exempelvis jobbsökeri bör du göra en överenskommelse om fördelning av dina insatser
Ta fram produktblad, fila på hemsidan, sköta betalning av några fakturor och liknande småsaker
är dock alltid ok.
2. Du kan inte ta ut ngn lön från företaget.
3. Det kan vara tveksamt att ta in intäkter i bolaget som kommer från arbete som utförts under sjukskrivningsperioden även om du låter dem vara kvar i bolaget utan att ta ut dem i lön. det beror på hur mycket det är bland annat. Märker man att du fakturerat 50.00 per månad men inte tar ut någon lön utan skjuter upp löneutbetalningen tills A-kassan är slut kan du råka illa ut
4. Någon närstående kan inte heller ta ut lön från företaget som egentligen skulle utbetalats till dig.
Som sagt ring och kolla för säkerhets skull
Citera
2018-04-27, 14:46
Man får inte aktivt starta planera eller driva företag om man har akassa.
Citera
2018-04-28, 14:26
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Jag har idag egen firma vid sidan av min anställning, som jag förstått ska kunna gå bra att ha som bisyssla även om man har a-kassa, så länge man inte utvidgar verksamheten.

Ja, det skall gå bra, jag har själv drivit firma under en liten tid jag gick på A-kassa under en kortare tid.

Citat:
Jag antar därför att det inte är okej att starta upp nya företag under den här tiden som jag går på a-kassa, men vill iaf kolla upp det.

Nej, det är inte OK eftersom du måste drivit din bisyssla 12 månader innan du blev arbetslös för att kunna fortsätta med det under din arbetslöshet.

Det är dock ett par regler du skall hålla dig till som:

- Du haft det vid sidan av att du arbetat heltid, varje månad i minst 12 månader före arbetslösheten
- Du har tjänat högst 2190 kr per vecka från extraarbetet
- Extraarbetet hindrar inte dig från att ta andra heltidsarbeten
- Du inte utökar bisysslan under din arbetslöshet

Sedan kan väl de olika a-kassorna ha någon egen regel men eftersom detta är instiftat i lagen så antar jag de flesta förbund ser väldigt lika på detta.

Sedan är det ju några saker som var väldigt luddiga som att du skall skriva in hur många timmar du lade ned på din bisyssla innan du blev arbetslös. Sedan får du inte inte lägga ned mer TID än det under tiden du är arbetslös vilket givetvis varje person inser att ingen kan kolla upp.

Jag drev dock under 7 månader en bisyssla under A-kassa utan något som helst problem. Nu verkar dock de flesta ändra term från bisyssla till extraarbete.

Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in