Citat:
Jag har idag egen firma vid sidan av min anställning, som jag förstått ska kunna gå bra att ha som bisyssla även om man har a-kassa, så länge man inte utvidgar verksamheten.
Ja, det skall gå bra, jag har själv drivit firma under en liten tid jag gick på A-kassa under en kortare tid.
Citat:
Jag antar därför att det inte är okej att starta upp nya företag under den här tiden som jag går på a-kassa, men vill iaf kolla upp det.
Nej, det är inte OK eftersom du måste drivit din bisyssla 12 månader innan du blev arbetslös för att kunna fortsätta med det under din arbetslöshet.
Det är dock ett par regler du skall hålla dig till som:
- Du haft det vid sidan av att du arbetat heltid, varje månad i minst 12 månader före arbetslösheten
- Du har tjänat högst 2190 kr per vecka från extraarbetet
- Extraarbetet hindrar inte dig från att ta andra heltidsarbeten
- Du inte utökar bisysslan under din arbetslöshet
Sedan kan väl de olika a-kassorna ha någon egen regel men eftersom detta är instiftat i
lagen så antar jag de flesta förbund ser väldigt lika på detta.
Sedan är det ju några saker som var väldigt luddiga som att du skall skriva in hur många timmar du lade ned på din bisyssla innan du blev arbetslös. Sedan får du inte inte lägga ned mer TID än det under tiden du är arbetslös vilket givetvis varje person inser att ingen kan kolla upp.
Jag drev dock under 7 månader en bisyssla under A-kassa utan något som helst problem. Nu verkar dock de flesta ändra term från bisyssla till extraarbete.
Lycka till.