2018-03-21, 07:21
Medlem
Ställer mitt förtroende till expertisen här på FB.

Jag har fått erbjudande om att få köpa ett nybyggt bostadsrättsradhus i utkanten av en storstad. Det är ett bra område med relativt höga villapriser. Bor idag i hyresrätt, som jag visserligen trivs i, men där jag ändå känner att jag går miste om det som folk i "eget" boende har.

Radhuset i fråga kommer att kosta mig lika mycket som min nuvarande bostad per månad, inklusive drift, lån, ränta, amortering. Jag har så det räcker till kontantinsats med marginal.

Hade ni satsat på radhuset, eller valt att sitta still i hyres-båten och invänta kraschen?
Citera
2018-03-21, 07:28
Medlem
Jag hade väntat. Rörligheten på bostadsmarknaden fortsätter att sjunka, antalet objekt till salu fortsätter att öka. Byggbolagen har redan avtal om massvis av nybyggnadsprojekt som sträcker sig minst 4-5 år framåt i tiden. Tror allt fler kommer att bli tvungna att sänka sina förväntningar och prissättning inför försäljning.

Det som talar åt andra hållet är ränteläget. Det lär inte bli bättre än nu.

Sammantaget hade jag i varje fall väntat till och med sommaren, då det är stiltje på bostadsmarknaden, och kanske hållit utkik efter ett klipp då.
Citera
2018-03-21, 07:37
Medlem
Vill du outa vilken "storstad" det gäller? Sthlm/Uppsala verkar ha fått sig en rejäl törn, medan Malmö/Lund fortfarande verkar stå pall.

Är lite i samma sits, har handpenning men marknaden känns väldigt osäker. Som förstagångsköpare har man mycket låga eller inga marginaler, varför en 20-30%-ig nedgång blir kännbart. Detta problem har ju inte de som ägt bostad de senaste +5 åren. Hade marknadsklimatet liknat 2014, hade jag hoppat in fort som bara fan. Men i dagsläget har jag en dålig "magkänsla" kring hela grejen - marknadsläget känns mer missgynnsamt än på bra länge. Med foliehatten lite käckt på svaj, kan vi även konstatera att det var ca 10 år sedan senaste lågkonjunkturen, just sayin'.

OnT: Köper du nyprod. så slipper du väl budgivning? Glöm inte att nagelfara ekonomin då ny BRF ofta har en hög skuld/m2. Äger föreningen marken eller står husen på arrendetomt? Etc.
Citera
2018-03-21, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Vill du outa vilken "storstad" det gäller? Sthlm/Uppsala verkar ha fått sig en rejäl törn, medan Malmö/Lund fortfarande verkar stå pall.

Är lite i samma sits, har handpenning men marknaden känns väldigt osäker. Som förstagångsköpare har man mycket låga eller inga marginaler, varför en 20-30%-ig nedgång blir kännbart. Detta problem har ju inte de som ägt bostad de senaste +5 åren. Hade marknadsklimatet liknat 2014, hade jag hoppat in fort som bara fan. Men i dagsläget har jag en dålig "magkänsla" kring hela grejen - marknadsläget känns mer missgynnsamt än på bra länge. Med foliehatten lite käckt på svaj, kan vi även konstatera att det var ca 10 år sedan senaste lågkonjunkturen, just sayin'.

OnT: Köper du nyprod. så slipper du väl budgivning? Glöm inte att nagelfara ekonomin då ny BRF ofta har en hög skuld/m2. Äger föreningen marken eller står husen på arrendetomt? Etc.

Det är en skånsk storstad det gäller. Känner igen mig i din "magkänsla" och det är just dessa aspekter jag också funderar kring.
Ang. det här objeketet så blir det ingen budgivning och marken är ägd. Hur det är med skulderna vet jag inte, i och med att det är en helt ny förening som kommer att bildas. Går det att ta reda på så här i förväg?
Citera
2018-03-21, 07:51
Medlem
Om du kommer få samma kostnad i en BRF som i din hyreslägenhet tycker jag att du ska slå till - förutsatt att du planerar att bo där i ett tag.

Bostadspriser går upp och ner men tänker man ändå bo kvar spelar det ingen roll. Ponera att det skulle bli en kris, tror ni verkligen att de rör räntebidraget då? Annars kan du räkna av 30% av räntan dessutom.
Citera
2018-03-21, 08:21
Medlem
Saltkilles avatar
Om du planerar att köpa för att verkligen bo (och inte för att tjäna snabba pengar), så tycker jag du ska slå till så snart du hittar ett boende du vill ha och får ihop kalkylen. Det kommer alltid finnas för- och nackdelar med att hoppa på tåget vilken tidpunkt vi än tittar på, och vad som händer med utökade amorteringskrav och räntor i framtiden vet ju ingen.
Citera
2018-03-21, 08:45
Medlem
Självklart kan man köpa BR nu.

Räntorna kommer vara låga en låååång tid framöver har riksbanken sagt. Kommer dem upp är det inte på samma nivåer som förut. Efterfrågan är extrem och dem kommer aldrig hinna bygga ikapp bostadsbristen.

Bokrash är högst osannolikt. Som jag sagt är efterfrågan hög och räntorna låga, därmed det höga priset vilket kommer ligga i dessa nivåer en lång tid framöver.

Bästa investeringen är i fastighetsmarknaden. Det går upp och det går ner, men värdet ökar alltid med åren. Skulle det bli en krash (vilket är högst osannolikt) så är det bara att hålla sig fast o vänta ut stormen.
Citera
2018-03-21, 09:07
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkalineaa
Hur det är med skulderna vet jag inte, i och med att det är en helt ny förening som kommer att bildas. Går det att ta reda på så här i förväg?
Ja, alla BR måste ha ekonomisk plan färdig innan man flyttar in. Där står hur mkt har de räknat med insatsen (köppris) från köparna resp hur mkt de tar lån från banken. Lån täcks av avgifter från de boende.
Om de inte har sålt tillräckligt många lght betyder det att man måste ta mer lån --> högre räntekostnader --->högre avgifter för de boende
Citera
2018-03-21, 09:13
Medlem
Bostadspriserna sjunker med 5 % har det basunerats ut i tidningarna, för att därefter
6 månader senare basuneras ut att bostadspriserna stiger med 5 %. Har blivit något
av evighetsmaskin att basunera ut dessa prishöjningar och prissänkningar.
Senaste ordentliga sättningen var i början på 90-talet, så att pricka in en ordentlig
sättning kan ta en lång tid.

Har man pengar och ett fast jobb så är det bara att köra på och skaffa sig ett eget
boende enligt ordspråket egen hägn är guld värd.

Att tänka på är att man i framtiden kan bli sjuk eller arbetslös så att amortera av
lånet är ingen dum idé, annars kan det sluta med en hyreslägenhet ute i tjotaheitti.
Citera
2018-03-21, 09:40
Medlem
Karmans avatar
Beror på hur länge du planerar att bo kvar. Det är naturligtvis svårt att veta exakt, allt kan ju hända, men handlar det inte om spekulation, vilket det inte verkar göra, så köp. Det är otroligt svårt att tima rätt. Dock skulle jag hellre kolla på ett ägarradhus, i stället för ett BRF-radhus.
Senast redigerad av Karman 2018-03-21 kl. 09:45.
Citera
2018-03-21, 09:56
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkalineaa
Det är en skånsk storstad det gäller. Känner igen mig i din "magkänsla" och det är just dessa aspekter jag också funderar kring.
Ang. det här objeketet så blir det ingen budgivning och marken är ägd. Hur det är med skulderna vet jag inte, i och med att det är en helt ny förening som kommer att bildas. Går det att ta reda på så här i förväg?

Skåne har inte följt med bostadspriserna upp som resten av Sverige så nersidan är inte så farlig tror jag, var en diskussion om detta i bostadsbubbletråden om detta för ett tag sen och tror det var om Helsingborg eller Landskrona. Men ja det är ju klart vad kostnaden är per kvadratmeter för radhuset mellan tumme och pekfingret är det närmare 20 000:- än 50 000:-/m2?
Citera
2018-03-21, 10:45
Medlem
Om priserna kommer fortsätta falla så kommer ju även priset på din nästa och nästnästa bostad att falla. Det är ju först när man kliver ur marknaden helt och flyttar in i hyresrätt som man gör vinst eller förlust.

Säljer du din bostadsrätt med stor vinst så har säkert nästa du köper ökat lika mycket under tiden, och vice versa.

Förutsatt att bostädernas värde ökar eller minskar lika mycket procentuellt.

Jag tycker månadskostnad per kvm är mer intressant än köpeskillingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in