Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-20, 14:38
  #1
Medlem
power.rangerss avatar
Jag har ofta hört folk säga "man kan inte träna samma muskelgrupper varje dag, för det har en negativ effekt på din träning, du måste vila minst 48 timmar". Varifrån kommer den här bullshiten?
Jag har under under två månaders tid tränat en del muskelgrupper minst 6 dagar i veckan, i princip varje dag. Armar(triceps/biceps), axlar och bröst kör jag varje dag. Jag har aldrig blivit så mycket starkare på så kort tid! På två månader har jag exempelvis gått från att använda 32kg hantlar - till att nu köra med 40 kg hantlar, 8 reps/arm.

Att träna samma muskler flera dagar i veckan gör en mycket starkare..
Citera
2018-03-20, 14:54
  #2
Medlem
Du vet inte vad du pratar om. Ja, höga gains i början är normalt men det kommer att jämna ut sig.

Sedan är det klart att det går att träna samma muskelgrupp flera gånger i veckan men det är inte särskilt tidseffektivt och risk för skador ökar om man kör för hårt.
Citera
2018-03-20, 15:01
  #3
Medlem
Träna smart

Lär dig av de andra som tränar. Klart det är idiotiskt att köra bänk 6ggr i veckan. Om några månader har du tennisarmbåge och all möjlig skit. Då kan du plötsligt inte träna alls på ett par månader.

Dock finns det intensiva program. Men de varar några veckor.
Citera
2018-03-20, 15:05
  #4
Medlem
AA-suiteds avatar
När du tränar bryter du ner musklerna. När du vilar byggs de upp större och starkare. Så har jag fått det förklarat för mig.
Citera
2018-03-20, 15:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Jag har ofta hört folk säga "man kan inte träna samma muskelgrupper varje dag, för det har en negativ effekt på din träning, du måste vila minst 48 timmar". Varifrån kommer den här bullshiten?
Jag har under under två månaders tid tränat en del muskelgrupper minst 6 dagar i veckan, i princip varje dag. Armar(triceps/biceps), axlar och bröst kör jag varje dag. Jag har aldrig blivit så mycket starkare på så kort tid! På två månader har jag exempelvis gått från att använda 32kg hantlar - till att nu köra med 40 kg hantlar, 8 reps/arm.

Att träna samma muskler flera dagar i veckan gör en mycket starkare..

de med allra lägst intelligens lyssnar på andra, de andra gör det man känner för. Man ska inte h¨lla på med kriminella handlingar me i detta fall ska man göra det man känner för. Så gör jag, jag kör precis som jag känner för eller har ork för. Skiter fullständigt i vad andra gör eller tror på.
Citera
2018-03-20, 15:14
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
Du har förmodligen talat med små korta killar som har dåligt självförtroende. För dom är det viktigt att musklerna bubblar upp. Då skall man gärna "vila ut" musklerna mellan varje gång.

Men du talar om att vara stark. Då kan du köra bra viktad träning på gymmet 4-8 timmar om dagen, 6 dagar i veckan. Se bara på gubbarna som för 70-100 år sedan jobbade i industrin, SJ, gruvor. Slet som tokar och fick en stryka som björnar. Tyvärr så gjorde dom lyften fel och deras kroppar blev utslitna.

Lagom är att köra 40 minuter helkropp om dagen (sex dagar i veckan) och inleda med en liten löprunda 2-3 gånger i veckan. Då blir du stark och håller hälsan i trim. Men den största fördelen av alla är att du slipper fula stora muskler som tjejer tycker är så fula.
Citera
2018-03-20, 15:16
  #7
Medlem
kungarolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argpatriark
Du vet inte vad du pratar om. Ja, höga gains i början är normalt men det kommer att jämna ut sig.

Sedan är det klart att det går att träna samma muskelgrupp flera gånger i veckan men det är inte särskilt tidseffektivt och risk för skador ökar om man kör för hårt.

Du är ute och cyklar.
Jag känner folk som både tränat brottning på elitnivå och folk som är inbitna styrkelyftare. Många tränar samma muskelgrupper flera dagar i veckanm ibland 3-4 dagar på rad.
Hur mycket man klarar av är ju olika från person till person, alla kroppar är olika och klarar olika mycket, vad som gäller för en person behöver inte gälla för någon annan. Det är klart att det finns dem som har snabb återhämtning och som tål höga belastningar, sedan finns det andra som inte alls har genetiken för att kunna köra så mycket. Utöver din genetik så handlar mycket om sömn, kost och kroppens vana. Människokroppen är adaptiv och i många sammanhang anpassningsbar.
Sumobrottare gör ju samma styrkeövningar varje dag..
__________________
Senast redigerad av kungarolf 2018-03-20 kl. 15:18.
Citera
2018-03-20, 15:29
  #8
Medlem
MuscleSharks avatar
Det finns ngt som kallas "nucleus overload" som går ut på att träna samma muskel/muskler varje dag under en period. Grejen är den att du inte ska träna med tunga vikter här, utan du ska köra på en lättare vikt men högre antal repetitioner.
På så vis kan du träna en muskel ofta utan att du sliter ut dig (förhoppningsvis).
Att träna en muskel väldigt ofta har också visats sänka myostatin (som hämmar tillväxt av muskler) iaf till viss del.
Så visst går det att träna varje dag och fortfarande göra ökningar.
Men man måste tänka på att inte träna för tungt, och samtidigt hålla både intensiteten lagom lågt och volymen lika så.
Man ska absolut inte vara rädd för att testa detta under en period.
Citera
2018-03-20, 15:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellodarkness
de med allra lägst intelligens lyssnar på andra,
Ja, det är ju synnerligen ointelligent att försöka lära sig av andras erfarenheter och att ta till sig forskning...

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men du talar om att vara stark. Då kan du köra bra viktad träning på gymmet 4-8 timmar om dagen, 6 dagar i veckan. Se bara på gubbarna som för 70-100 år sedan jobbade i industrin, SJ, gruvor. Slet som tokar och fick en stryka som björnar.
Visserligen sant, men de "tränade" också på ett annat sätt. De använde musklerna flitigt och ofta, men de maxade inte ur dem till sista droppen som man ofta gör på gym. Efter ett tag antar jag att de inte byggde speciellt mycket då de kommit upp till den styrkan som krävdes för att de skulle kunna utföra sitt jobb utan alltför mycket ansträngning.
__________________
Senast redigerad av RulleRivare 2018-03-20 kl. 15:54.
Citera
2018-03-20, 16:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellodarkness
de med allra lägst intelligens lyssnar på andra, de andra gör det man känner för. Man ska inte h¨lla på med kriminella handlingar me i detta fall ska man göra det man känner för. Så gör jag, jag kör precis som jag känner för eller har ork för. Skiter fullständigt i vad andra gör eller tror på.

Tyvärr är det nog mer tvärtom. De med lägst intelligens lyssnar inte på andra, då de tror sig veta bäst själv.

De med högre intelligens förstår att de inte kan besitta samma kompetens som en person som är expert inom fältet. Samt de läser de vetenskapliga artiklarna i ämnet, och på så sätt lär sig av toppskiktet.

Finns till och med en psykologisk modell för det här beteendet. Dunning–Kruger effekten heter den

https://en.wikipedia.org/wiki/Dunnin...3Kruger_effect
Citera
2018-03-20, 17:50
  #11
Medlem
Europes avatar
Finns det någon koppling med hur pass hårt och tungt man tränar? När jag har jobbat väldigt fysiskt, så har jag 'tränat' samma muskler 5 vardagar i veckan. T.ex när jag varje dag ägnade 2-4 timmar åt att cykla med tung cykel, ibland full med post (jag vägrade att hoppa av cykeln och skjuta den uppför branta backar), springa i trappor o.s.v. Föga förvånande fick jag rätt snabbt lårmuskler stora och hårda som marmorplattor.

Men samtidigt var det inte heller lika tungt hela tiden som den styrketräning jag kör hemma nuförtiden. Nuförtiden får jag verkligen brutal träningsvärk som kan räcka i ett par tre dagar (speciellt dagen efter att ha tränat benen), så det känns rätt naturligt att inte köra hårt med de musklerna förrän den värsta värken och svaghetskänslorna har gått över.

Mitt grundläggande schema är fyra dagar i rad då jag tränar olika delar av kroppen, en vilodag, helkroppsträning, en vilodag och sedan fyra dagar igen med att träna olika delar. Men samtidigt håller jag inte schemat slaviskt, utan har ibland fler vilodagar.

Edit: Som jämförelse tränade jag simning som liten och tonåring flera gånger i veckan. Det var inte riktigt så hård träning, även om vi tränade rätt mycket även på land med armhävningar, sit-ups, upphopp, långdistanslöpning o.s.v. Då fick jag endast ibland ytterst lite träningsvärk (eller muskelryck) dagen efter. Förvisso var jag ung, smalare och i bättre kondition. Nu kan jag vara helt mörbultad i hela kroppen dagen efter ett träningspass. Ännu märkligare nog kommer den värsta träningsvärken ofta först 1,5-2 dygn senare.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-03-20 kl. 18:05. Anledning: Edit
Citera
2018-03-20, 18:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Jag har ofta hört folk säga "man kan inte träna samma muskelgrupper varje dag, för det har en negativ effekt på din träning, du måste vila minst 48 timmar". Varifrån kommer den här bullshiten?
Jag har under under två månaders tid tränat en del muskelgrupper minst 6 dagar i veckan, i princip varje dag. Armar(triceps/biceps), axlar och bröst kör jag varje dag. Jag har aldrig blivit så mycket starkare på så kort tid! På två månader har jag exempelvis gått från att använda 32kg hantlar - till att nu köra med 40 kg hantlar, 8 reps/arm.

Att träna samma muskler flera dagar i veckan gör en mycket starkare..
Ja man blir starkare snabbt om man tränar samma övning väldigt ofta.
Men det finns en rad faktorer som påverkar...
Först och främst hur mycket volym kör individen.
Stor skillnad på att säg köra 5 set bänkpress utan att gå till fail och köra 5 bröstövingar 4-5 set varje och någon övning kanske man supersetar eller kör dropset för att köra ”sönder” muskeln. Man kan med andra ord återhämta sig på 24 timmar eller så kan det ta över 72 timmar.

Fokuserar man på enbart på få muskelgrupper som i ditt fall är axlar bröst och triceps och inga andra så är chansen större att de hinner återhämta sig än om du hade kört ben också varje dag.

Dopar man sig eller inte? Som Rich piana nämnde så finns det inget om heter överträning om du tar tillräckligt med grejer och konsumerar otroliga mängder mat. Ligger mycket i det han säger, sjävklart så skulle det inte funka att köra ben 10 timmar per dag men jag tror folk fattar poängen.

Hur ser ens liv ut i övrigt? Bor du hemma och får allt serverat av mamma samtidigt som du inte ens jobbar eller pluggar?
Eller driver du eget och jobbar 60+ timmar varje vecka samt har barn och en sur kärring som väntar på dig när du kommer hem.
Med andra ord olika förutsättningar för att återhämta sig och få i sig bra och rätt mat.

Sist vad har man för gener och hur gammal är man.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback