Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-26, 12:34
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Kom med en källa istället. Det är du som gör påståendet. Jag är intresserad helt enkelt.
Kan du inte källhänvisa år 2018 då all information enkelt kan finnas online, då har du dragit påståendet ur röven, men det återstår att se
Tvärtom skulle jag påstå att grundregeln är att man får stanna var man vill. Undantag är bland andra gator med stoppförbud och motorvägar.

OnT skulle jag vilja inflika att saker som att köra långsamt in i rondeller inte är "misstag".
Citera
2018-03-26, 21:09
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Kom med en källa istället. Det är du som gör påståendet. Jag är intresserad helt enkelt.
Kan du inte källhänvisa år 2018 då all information enkelt kan finnas online, då har du dragit påståendet ur röven, men det återstår att se

Som sagt, det enda som regleras är skyldigheten att väja. Det står inget förbud att släppa fram folk som måste väja för dig.
Citera
2018-03-26, 21:13
  #27
Medlem
Några fel jag gör ibland som ny förare är:

- Rätt dålig på att parkera, så får göra om den några gånger om jag inte är van med bilen.
- Kan lätt få kärringstopp pga gasar inte tillräckligt ibland på ettan xD
- Är rätt kass fortfarande på att växla, men det blir bättre
- Blir fortfarande stressad i mer trafik
Är säkert en jäkla massa mer :P
Citera
2018-03-26, 21:19
  #28
Medlem
Köra i stor stad kan va svårt
Man hamnar ofta i fel fil
Citera
2018-03-26, 21:21
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Tvärtom skulle jag påstå att grundregeln är att man får stanna var man vill. Undantag är bland andra gator med stoppförbud och motorvägar.

OnT skulle jag vilja inflika att saker som att köra långsamt in i rondeller inte är "misstag".

Nja, trafikens grundregel är följande:
Citat:
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.

Sedan finns det tvingande regler om väjningsplikt.


Ett exempel på att visa omsorg och varsamhet i trafiken är att släppa förbi fordon som egentligen har väjningsplikt. Det för att fordonet annars skulle bli rätt platt när man kommer svängandes med 24m ekipage. Allt som oftast kommer småpåvar som frazkakan eller TS och kör om på insidan av släpet. Svåpåvar förstår nämligen inte att stadens gator inte är byggda för tunga fordon som behöver ta plats.
Citera
2018-03-26, 23:29
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epiphania
Några fel jag gör ibland som ny förare är:

- Rätt dålig på att parkera, så får göra om den några gånger om jag inte är van med bilen.
- Kan lätt få kärringstopp pga gasar inte tillräckligt ibland på ettan xD
- Är rätt kass fortfarande på att växla, men det blir bättre
- Blir fortfarande stressad i mer trafik
Är säkert en jäkla massa mer :P

Du borde inte ha körkort, antagligen
Citera
2018-03-26, 23:32
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nja, trafikens grundregel är följande:
Citat:
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.


Du inser att detta inte stödjer din tes att man får stanna och släppa fram vem man vill när som helst?
Citera
2018-03-27, 00:08
  #32
Medlem
Högerregeln är enkel att glömma bort tycker jag..
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback