Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-19, 17:10
  #13
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Varför är en snygg bil så förbannat viktigt om man inte är arab? Själv sitter jag i min bil när den brukas o om den är snygg eller inte bryr jag mig inte om så länge jag trivs bakom ratten.
Jag säger inte att det är viktigt, tvärtom, det var mer av en motvikt till det behovsbaserade tillvägagangssättet.
A andra sidan är det manga som har inbillade krav. Typ att man maste ha en stor kombi för att man handlar pa IKEA en gang om aret. Det är fa bilar som i dagsläget är daliga, ännu färre som inte klarar ta sig fran punkt A till B. Sa i slutänden är det i manga fall märkespreferens, tycke&smak och framförallt planbok som avgör bilköpet.
Citera
2018-03-20, 08:10
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Jag är inte i jättebehov av XT:ns alla HK, men jag har absolut haft XT som ett alternativ då jag har sett fina och mycket lätt begagnade av den modellen för runt 280 000 kr. Känns som att man får mycket bil för pengarna!

Från början var jag inne på Outbacken just för att den var lite mer personbilslik, men efter mer funderande och några provsittningar i bilhall av både Outbacken och Forestern känns den senare mer intressant. Forestern känns mer passande för mina vardagsbehov och eftersom jag inte har familj känns den också mer lagom rent utrymmesmässigt. Den är nog faktiskt den perfekta bilmodellen för mig!

Det enda med Forestern som jag haft lite negativa tankar kring är hur den skulle fungera på långfärd ner till t.ex. Alperna i Österrike. Så det låter ju lovande att du är positivt överraskad av komforten!

Personligen hade jag velat ha lite mer skålade säten, men utöver det så tycker jag komforten duger långt. Är ju ingen Cadillac eller Mercedes, men det tror jag alla förstår.

Enda problemet jag har med att ta min Forester XT på långresor är förbrukningen. Den lider lite av konstant fyrhjulsdrift, sin lådform. Är svårt att komma under litern om man ligger lite över 110km/h!
280' är ett bra pris. Min gick på närmare 400' när den var klar, då hade jag iofs inte Sport-utrustningen då den inte fanns fram till förra året, samt att jag tog med motorvärmare, dragkrok och vinterhjul och lite annat småjox. Och då prutade jag ner den 25-papp samt att jag fick nästan 25-papp mer för gamla bilen än om jag bytt in den på en annan bilfirma.
Citera
2018-03-20, 08:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Varför är en snygg bil så förbannat viktigt om man inte är arab? Själv sitter jag i min bil när den brukas o om den är snygg eller inte bryr jag mig inte om så länge jag trivs bakom ratten.

Tror nog du tillhör minoriteten, jag också till viss del då min bil knappast hör till dom fagraste man kan köpa.
Det är nog väldigt många som tycker att utseendet är en viktig aspekt när dom köper bil.
Sen kan jag absolut tycka att det är roligare att ha en snygg bil än en ful.
Har man liten snopp och ingen personlighet så måste man ju ha någonting annat att vifta med så att folk lägger märke till en tydligen!
Citera
2018-03-20, 10:12
  #16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Tror nog du tillhör minoriteten, jag också till viss del då min bil knappast hör till dom fagraste man kan köpa.
Det är nog väldigt många som tycker att utseendet är en viktig aspekt när dom köper bil.
Sen kan jag absolut tycka att det är roligare att ha en snygg bil än en ful.
Har man liten snopp och ingen personlighet så måste man ju ha någonting annat att vifta med så att folk lägger märke till en tydligen!
Visst är det så.
Inte heller jag hade köpt min Volvo V60 om jag inte gillade utseendet. Hade det varit prio 1 så hade det stått en BMW i garaget nu.
Volvon blev en kompromiss mellan vad jag var van vid o några faktorer till där tanten var en av dessa. Utseendet på en bil får in köparna i hallen.
Citera
2018-03-20, 17:09
  #17
Medlem
Pappersvargens avatar
Hade jag varit i din sist hade jag satsat på en laddhybrid. Mer eller mindre gratis transport till och från jobbet (om du har möjlighet att ladda där) och till och från affären. Att ladda hemma är billigt.

När du sedan är ute på långresor och behöver använda förbränningsmotorn har du räckvidd som du inte får i en ren elbil i kombination med låg bränsleförbrukning.

Kanske en BMW 530e eller en Volvo V90?
Citera
2018-03-20, 20:25
  #18
Medlem
252lifes avatar
Dodge Ram 1500
Citera
2018-03-24, 01:01
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Hade jag varit i din sist hade jag satsat på en laddhybrid. Mer eller mindre gratis transport till och från jobbet (om du har möjlighet att ladda där) och till och från affären. Att ladda hemma är billigt.

När du sedan är ute på långresor och behöver använda förbränningsmotorn har du räckvidd som du inte får i en ren elbil i kombination med låg bränsleförbrukning.

Kanske en BMW 530e eller en Volvo V90?

Tack för tipset, men jag är ute efter en bil som känns mer lämpad för att köras på lite sämre vägar, men som även känns helt okej att susa fram på autobahn om det skulle behövas. Då jag håller på med både fågelskådning och naturfotografering är jag ofta på platser dit endast grusvägar leder. Inte sällan kan dessa små grusvägar vara fulla av gropar eller oplogade när det fallit snö, så därför känns inte en BMW 530e som ett bra alternativ. Men som sagt..tack ändå för tipset! :-)
Citera
2018-03-24, 01:28
  #20
Medlem
Idag var jag och kollade in och provsatt en hel del olika bilar - framför allt diverse olika suvar. Måste säga att Subaru Forester känns mycket bra att sitta i och helrätt på många sätt. Det enda som "bekymrar" mig en aning är hur mycket oljud det är i högre farter på landsväg. Måste nog testköra en Forester här snart för att ta reda på det!
__________________
Senast redigerad av Blekingebon 2018-03-24 kl. 01:46.
Citera
2018-03-24, 08:47
  #21
Medlem
Om du inte klarar dig med en auris och inte behöver förlänga kuken, köp en motorcykel
Citera
2018-03-25, 00:41
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Om du inte klarar dig med en auris och inte behöver förlänga kuken, köp en motorcykel

Det var ju ett moget svar.

Jag har en Kia Ceed idag och den har jag klarat mig med hyfsat..men det beror mest på att jag helt enkelt har undvikit att köra in på vissa vägar när det t.ex. har känts som där varit för mycket snö. En gång hamnade jag dock på en skogsväg där jag inte kunde vända förrän den tog slut. Där var det en hel del snö som jag med fart ändå lyckades vända i. Dock kom jag sedan inte upp för backen jag precis hade kört ner ifrån. Inget kul att vara med om en mörk vinterkväll ute i ödemarken. Som tur var hade jag täckning på mobilen och kunde ringa efter hjälp den gången. En Auris hade heller inte klarat biffen i det läget skulle jag tro!
Citera
2018-03-25, 01:27
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Sitter och spånar på vilken bilmodell som skulle passa för mig som har följande behov:

- kunna användas smidigt som bruksbil; d.v.s. för 3 mils jobbpendling, åka till affären och handla etc.

- kunna köras på små grusvägar som inte alltid är i bästa skick och kanske inte alltid är helt plogade vintertid heller (några decimeter snö alltså). Fyrhjulsdrift därför ett måste.

- komfort som är bekväm nog för att klara av långfärder som t.ex. på autobahn ner till Alperna i Österrike eller Dolomiterna i Italien.

- för att sätta ett maxpris kan vi säga runt 500 000 - 600 000 kr.

- jag tänker mig en ny alternativt en mycket lätt begagnad bil

- det hade inte varit fel med automatare

- bör också tilläggas att stolarna inte får vara för skålade/sportaktiga då jag är ganska storväxt av mig


Den modell jag själv har i tankarna som den mest passande skulle vara Subaru Forester eller möjligen Subaru Outback (för lite mer bekvämlighet under långfärd). Dock lär bilen användas mycket mer som bruksbil ute i skog och mark än på långfärd, så därför tror jag Forestern skulle vara ett smartare val ändå.

Ett annat alternativ som intresserar mig är Audi Q5 som verkar vara riktigt allround och har lite mer premiumkänsla än Subarun.

Vilka andra modeller bör man titta närmare på tycker ni?

För 600k får du ju en ny land cruiser. Kanske för stor men tar sig fram överallt, bekväm och håller bra andrahandsvärde.
Citera
2018-03-25, 08:46
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Det var ju ett moget svar.

Jag har en Kia Ceed idag och den har jag klarat mig med hyfsat..men det beror mest på att jag helt enkelt har undvikit att köra in på vissa vägar när det t.ex. har känts som där varit för mycket snö. En gång hamnade jag dock på en skogsväg där jag inte kunde vända förrän den tog slut. Där var det en hel del snö som jag med fart ändå lyckades vända i. Dock kom jag sedan inte upp för backen jag precis hade kört ner ifrån. Inget kul att vara med om en mörk vinterkväll ute i ödemarken. Som tur var hade jag täckning på mobilen och kunde ringa efter hjälp den gången. En Auris hade heller inte klarat biffen i det läget skulle jag tro!
Nej, men föraren hade:P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback