Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-03-20, 17:34
  #37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jools.
Om man inte står med mobilen och istället tar kontakt med random människa för lite allmänt döprat så kan man ju bli psykoförklarad idag.
Jag skulle vilja gå ännu längre. Om man bara står/sitter tyst utan att greja med luren blir man psykstämplad.
Citera
2018-03-21, 13:16
  #38
Medlem
Dashades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Du fortsätter att skapa trådar av hög kvalité. Du funderade alltså på att skaffa en padda. Efter ett tv-program är du övertygad om att det är "guds straff"? Du verkar ha någon slags mental funktionsnedsättning.

Surfplattor kan nog vara till nytta för barn. Problemet är snarare att föräldrar inte klarar av att sätta gränser.

Tror även att problemen bottnar i att barn jämför sig med deras kamrater. B1 får sitta så länge - och mer tid kan ju genererar mer lärdom ifall kunskap och intresse från föräldrar finns att leda barn rätt. Har ni inget föräldrar kooperativ? Ser så trist ut ute när barn ihop med ena eller bägge föräldrarna latjar med varandra endast inte många som söker sig till att bilda nya bekantskaper. Barn är ju så himla lätta att handskas med och framförallt är de framåt och kan föra blyga framåt. Men verkar allt som oftast att det finns många av samma sort. Samma sort som kanske önskar annat men vet inte hur.. Eller?
Citera
2018-03-25, 20:54
  #39
Medlem
Elementarts avatar
Det verkar vara ett problem i många familjer, många introducerar nog plattan ganska tidigt för sina barn, vilket inte är så bra skulle jag tro.
Citera
2018-04-02, 13:17
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Paddor är svinbra hjälpmedel när det kommer till barnens språkliga utveckling. Finns även en hel del bra appar och spel som tränar den intellektuella biten, logiskt tänkande etc. Bättre att få sitta med paddan ibland än att sitta och slänga en boll fram och tillbaka i väggen.

Att ha tråkigt måste väl ändå ha ett syfte? Jag menar för hjärnan?

Att alltid bli stimulerad, alltid vilja ha roligt utan egen ansträngning, kan väl knappast vara hälsosamt?
Citera
2018-04-06, 10:44
  #41
Medlem
Det är vad du som förälder gör det till.


Jag har tre barn, de har vars en platta som de får använda nån gång då och då, kanske i snitt 3-4 gånger i veckan, i kortare stunder. Vad gör de på plattorna? Spelar Minecraft tillsammans och bygger upp en helt galen, stor och spännande värld.

Ville de spela hjärndödande idiotspel med mikrotransaktioner från början? Ja.
Fick de det? Nej.

Använder vi plattorna som barnvakt? Ja det händer, men inte jätteofta.

Är det irriterande om barnen tjatar om plattor vid ett tillfälle när de inte kommer att få dem? Ja.

Men på det hela är jag övertygad om att deras användning snarare stimulerar dem än fördummar dem.


Däremot vet jag skolkamrater till dem inom en viss annan socialgrupp, som sitter med platta/datorspel (och då spel som GTA V för en 7-åring) i princip hela dagarna. Det lär inte gå så bra ...
Citera
2021-04-10, 04:42
  #42
Medlem
Relationen mellan barn och skärmar är ett samtida pågående socialt experiment. Det vi har lärt oss från när vi växte upp är att TV, som det var förr, med förutbestämda program och eventuellt nån väl vald VHS på fredagskvällen, har fungerat relativt bra. Men steget nånstans mellan 90-talet och 10-talet har varit enormt. Vi har begränsad gemensam TV-tid hos oss, och tänkte vänta med övriga skärmar så länge barnen kan leva gott utan. Som ett hopp om att vi kan slippa vara en del av den kommande "paddgenerationen"..
Citera
2021-04-11, 05:02
  #43
Medlem
dooeys avatar
Haha "guds straff" 😆
Man bör vara försiktig med att överstimulera ungen med för mycket paddor/tv etc. och i första hand satsa på att barnet blir fysiskt aktiverat, vara ute mycket och träffa andra etc. Inte ge en padda åt ungen och tro att den ska stå för uppfostran. Men tekniken i sig är inte ond. Beror väl bara på vilket sätt den används på.

Inte bara ungar som stirrar i skärmar utan även vuxna överallt numera. Bra att försöka bryta det där lite men inte för den sakens skull kasta ut tekniken helt. Den ska användas lagom och rätt bara. Det var min åsikt här iaf. Har inga barn själv dock.
Citera
2021-04-14, 14:56
  #44
Medlem
Cameltotems avatar
Många av våra kompisar ger dom ipads när de är 1-2 år gamla. Helt sjukt.

Vi har inget alls, de får sitta och skrika i bilen. I början var de jobbigt men de lär sig till slut att ha tålamod och nu kan vi åka 8 timmar utan ett ljud och de sitter och kollar ut eller läser någon bok.

Ipad till barn är ren lathet.
Citera
2021-04-17, 12:22
  #45
Medlem
Fittheligeandes avatar
Det är nog många föräldrar som tycker det är skönt att ungjäveln sitter tyst framför paddan. Så kan de ägna sig åt andra saker.
Citera
2021-04-18, 15:24
  #46
Medlem
prizs avatar
Paddan kan vara ett väldigt bra komplement om man bara ser till att barnet även utvecklas genom andra sätt.

Det är ju barnvaktspaddan som är boven.
Citera
2021-04-18, 23:01
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Du har en poäng där.
Ut med ditt barn istället och då frisk luft och knyt band, baka, måla, läsning, osv.
Att vara förälder är ett stort ansvar (vilket föräldrar idag har missförstått alt. glömt).

Är ju precis jävla tvärtom. Jag tror ingen generation har lagt så galet mycket tid och pengar på sina barn som våran. Förr fick barnen klara sig själva.

Man kan vara jävligt kreativ framför en skärm också. Jag jobbar som programmerare och sitter och skapar, designar, löser problem dagarna i ända. Finns nästan inget mer kreativt yrke skulle jag säga.

Min 10-årige son programmerar visserligen inte men han projicerar sin fantasi på miljöerna han möter digitalt. Varför är det mer fel än att sitta lika stilla och läsa en bok (det gör han också. Han älskar att läsa.) Han tränar även flera sporter och är aktiv på sin fritid. Men min fru och resten av samhället får panik av skärmar. Jag själv har suttit framför en skärm nonstop sen jag började jobba 1998. Även mycket privat. Jag har inga men av det. Bra hållning, god fysik osv.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback