Citat:
Ursprungligen postat av
FromAnotherPlace
Jag kan inte uttala mig om just förskollärarutbildningen, men när det kommer till distansstudier så brukar de främsta klagomålen vara att de har svårt att strukturera upp sina studier själva och finna tillräckligt med självdisciplin. Det är inte min erfarenhet. Jag har läst på distans tidigare och läser min nuvarande utbildning på distans och den utbildningsformen passar mig betydligt bättre än att läsa på plats med större krav på fysisk närvaro. Men med attityden "jag vill helst inte behöva anstränga mig särskilt mycket", så kommer du inte att komma särskilt långt - oavsett ämne. Om du behöver struktur i form av lärarledd undervisning/föreläsningar med tydliga instruktioner, etc, så skulle campusstudier vara ett vettigare alternativ om du vill klara dig igenom utbildningen.
Jag kan även tänka mig att det finns vissa fysiska träffar och även en VFU/praktikperiod eller liknande.
Jag har inga problem med att lägga upp studier själv. Att jag inte vill lägga ned så mycket tid på studierna är inte pga lathet utan för att jag vet att jag inte kommer hinna/orka att arbeta nästan eltid och även ha en aktiv fritid. Jag kan tänka mig att jag hinner/orkar plugga kanske en timme per dag på vardagarna och mer på helgen. Dock finns det ingen chans att jag skulle orka/hinna lägga ned 40 timmar per vecka på studier.
Alla ska alltid låtsas om som om sina studier är så svåra och det krävs just de magiska 40/h per vecka. Men om det är mer inlämningsuppgifter och inte så mycket svåra salstentor så kanske det går att skumläsa och hitta de rätta svaren ganska snabbt i de olika skolböckerna. Har svårt att tro att pedagogutbildningen skulle vara såååå komplicerad.
Här är de olika kurserna som ingår i utbildningen.
https://www.hig.se/Ext/Sv/Utbildning...rogrammet.html
osäker om jag vill gå utbildningen, gör det mest för att jag är desperat. Vill slippa tjäna såhär dåligt som jag gör idag med olika slavjobb så är intresserad av alla enklare högskoleutbildningar som kan ge mig en chans att åtminstone nå upp till 30 K månad.