2018-03-18, 19:35
Medlem
Hej,

Mådde under hösten hyfsat dåligt p.g.a. diverse yttre omständigheter, men hanterade det ändå hyfsat bra. Ville dock prata om det, så sökte hjälp hos psykolog. Denne rekommenderade att jag skulle sluta med kaffe (för att lindra ångesten lite).
Sagt och gjort, slutade med kaffe cold turkey i december. Ett par veckor senare bröt jag ihop fullständigt och är har nu diagnosen djup depression, och har blivit erbjuden ssri efter att KBT inte riktigt bitit.

Efter att ha läst på lite har jag förstått att kaffe-abstinens för vissa kan få rätt mycket allvarligare effekter än bara 2 veckors huvudvärk. Det pratas om post acute withdrawal syndrome som kan hålla i länge; månader eller år. Symptomen på detta är bland annat.....ångest och depression.

Jag misstänker därför att min plötsliga sväng åt det sämre kan ha triggats av att jag slutade med kaffe så pass abrupt.

Har precis börjat introducera kaffe igen, för om det är det som är skillnaden mellan att bara känna sig sorgsen och låg (vilket var en naturlig reaktion på de yttre omständigheterna) och en riktigt djup depression, då dricker jag hellre kaffe just nu.

Har någon annan varit med om något liknande...? Tack!
Citera
2018-03-18, 19:55
Medlem
Zaedrewss avatar
För det första jävla skit till psykolog du träffade. För det andra klart det kan bero på kaffe. Kaffe innehåller drogen koffein. Om du inte får denna drog regelbundet kommer du känna t.ex huvudvärk. Det är en ganska lätt abstinens att komma över. Drick en jävla massa vatten under 5 dagar och du är fri från kaffeberoende.
Senast redigerad av Zaedrews 2018-03-18 kl. 19:57.
Citera
2018-03-18, 20:06
Medlem
Overklighetss avatar
Fy fan. Jag ska aldrig sluta.
Citera
2018-03-18, 20:07
Medlem
Fast det är just det som är poängen:
Enligt det jag läst är koffeinabstinens INTE så lätt att genomgå för alla. I vissa fall kan det ge allvarligare och mer långvariga effekter.
Därav frågan: undrar om någon annan upplevt något liknande?

Ang. psykologen kan jag hålla med. Varken han eller psykiatrikern jag pratat med tar kaffeinabstinens på allvar. Detta trots att abstinensen har status i USA som en slags mentalsjukdom som försäkringar kompenserar för.
Citera
2018-03-18, 20:11
Medlem
Dra lite amfetamin under atn
Citera
2018-03-18, 20:12
Medlem
Själv brukar jag också se till att ha lite heroin eller någon annan tung opiat hemma som jag landar på efter en kopp kaffe
Citera
2018-03-18, 21:42
Medlem
Utan kaffe bör du känna dig lat. Med SSRI bör du bli ännu segare? Har du testat att drick mindre halter koffein? Själv dricker jag grön te.
Citera
2018-03-18, 22:27
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag är kaffemissbrukare.

Jag märker att när jag inte dricker kaffe blir jag inte bara hängig och får ont i huvudet, jag blir även aningen personlighetsförändrad, så visst; en person som är lite allmänt nere som slutar med kaffe cold turkey kan jag mycket väl tänka mig kan få ordentliga problem.

Nu blev jag inspirerad att gå över till te ett tag, jag har gjort det några gånger och upplever att det är välgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in