• 1
  • 2
2018-03-18, 17:37
Medlem
Den för mig, och bland ett antal personer jag träffat under dagen (högutbildade, sociala, aktiva i föreningsliv - däremot inte en del av kultureliten), okände Benny Fredriksson har avlidit.

Såhär berättas detta på statstelevisionens hemsida:

Citat:
svt.se: Benny Fredriksson har avlidit

Benny Fredriksson, tidigare vd för Kulturhuset Stadsteatern, har avlidit. Han blev 58 år gammal.

Benny Fredriksson arbetade i 16 år som vd för Kulturhuset Stadsteatern. Han hade tidigare arbetat som både skådespelare och regissör, bland annat på Kungliga Operan, Göteborgs stadsteater, Riksteatern och Stockholms stadsteater.

svt.se: Stadsteatern ställer in kvällens föreställningar

Citat:
Vi är djupt chockade och förkrossade av Bennys alltför tidiga och tragiska bortgång. Vi har under förmiddagen haft flera samlingar med personalen och många samtal. Det kommer vi fortsätta att ha under lång tid. Sorgen över vad som inträffat är stor och vi behöver ta hand om varandra och vara tillsammans i denna svåra tid, säger Sture Carlsson, VD Kulturhuset Stadsteatern.

Söker man man däremot bara några månader tillbaka i tiden:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tystnadskultur

Citat:
Vd Benny Fredrikssons hårdhänta ledarstil har skapat en tystnadskultur på Stockholms Stadsteater.

Personalen liknar honom vid en oberäknelig diktator som pressat fram en abort, sextrakasserat personal och upprepade gånger låtit manliga skådespelare begå övergrepp utan åtgärd.

– Alla som jobbar på Stadsteatern är rädda för honom, uppger en tidigare anställd.

* Varför ges en för allmänheten okänd persons bortgång förstasidan på svt.se? Hade det exempelvis inte varit mer rimligt att upplysa om den stundanden grundlagsändringen? Stärker detta hyllande av kultureliten journalisters starkt nedsatta förtroende bland allmänheten?

* Varför väljer svt att inte berätta om den kritik mot hans ledarstil som förekommit?
Citera
2018-03-18, 19:55
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag tror du bättre får svar på dina frågor i den tråd som ligger etta i "Aktuella ämnen".

(FB) Stadsteatern och Benny Fredriksson
Citera
2018-03-18, 20:10
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag tror du bättre får svar på dina frågor i den tråd som ligger etta i "Aktuella ämnen".

Nja, jag tycker TS är något på spåren här. Tar regimen till alla medel för att undvika diskutera viktigare frågor? Intressant fråga. BF var de facto okänd för allmänheten. Hans namn blev bekant i vidare kretsar först när #metoo-hyenorna flockades.
Citera
2018-03-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Tack, men syftet med denna tråd var att diskutera medias rapportering och ryggdunkande av sina egna. Tråden du länkar handlar om Benny Fredriksson, honom är jag mindre intresserad av.
Citera
2018-03-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Nja, jag tycker TS är något på spåren här. Tar regimen till alla medel för att undvika diskutera viktigare frågor? Intressant fråga. BF var de facto okänd för allmänheten. Hans namn blev bekant i vidare kretsar först när #metoo-hyenorna flockades.
Just det faktum att personer inom kultursektorn är omskrivna trots att de är ointressanta för gemene man är egentligen inget nytt. Det har "alltid" varit så att den som skriver en ointressant pjäs, skriver om något som passar vänstern eller ger ut en bok får tid i rampljuset eller morgonprogrammen på tv. En duktig ledare för ett småföretag, en engagerad tekniker, eller en ekonom som faktiskt bidrar till samhället ser du däremot sällan hyllas av svt.
Citera
2018-03-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Tack, men syftet med denna tråd var att diskutera medias rapportering och ryggdunkande av sina egna. Tråden du länkar handlar om Benny Fredriksson, honom är jag mindre intresserad av.

Alltså, med tanke på den mediala circus det var runt denne före detta teaterchef när han blev pressad till att avgå för bara några månader sedan så är det faktiskt rätt udda om man inte vet vem han är, iaf om man följer nyheter eller för den delen flashback.

Mediauppmärksamheten nu hör väl delvis ihop med det, och kanske delvis med att en del har lite dåligt samvete för deras roll i december?
Citera
2018-03-19, 07:23
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Alltså, med tanke på den mediala circus det var runt denne före detta teaterchef när han blev pressad till att avgå för bara några månader sedan så är det faktiskt rätt udda om man inte vet vem han är, iaf om man följer nyheter eller för den delen flashback.

Mediauppmärksamheten nu hör väl delvis ihop med det, och kanske delvis med att en del har lite dåligt samvete för deras roll i december?

Vänstermedian som suttit och sett många av pjäserna minns honom säkert bättre och glatt sig åt alla samhällstillvända budskap. Föll han rentav som teaterchef på eget grepp?

Vem som är administrativ chef i över tio år på Sveriges största stadsteater bryr inte i alla fall jag mig så väldigt mycket om.

Att inte minst manliga chefer riskerar att bli utpekade, kritiserade eller trakasserade och att "folk är rädda för honom" är en del av samhällsklimatet. Det minns man, men BF hade nog behövt sticka ut mer med sina över 300 premiärer på tolv år för att vara minnesvärd. Tyvärr.
Citera
2018-03-19, 11:19
Medlem
bergsturks avatar
Media använder sig av de budskap som gynnar media.

Idag sades det till exempel i statsmedia att "Benny Fredriksson, som fick avgå under MeToo-kampanjen" (eller något liknande)... för att koppla ihop namnet med sexuella övergrepp. Man implicerar att stackarn avskedats för att ha begått sexuella övergrepp (vilket han, mig veterligen, aldrig anklagats för).
Citera
2018-03-19, 21:21
Medlem
Vedklyvens avatar
Nja. Han var ju chef för Stockholms Stadsteater redan 2002. Blev Vd för Stockholms Stadsteater AB 2013. Har tydligen offrat sin själ för teatern.

Mitt intresse o kunskap om teater är begränsat men det förefaller som han tillhör de som blivit avrättade av Svensk Media i samband med #metoo -kampanjen.
Citera
2018-03-20, 07:29
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Nja. Han var ju chef för Stockholms Stadsteater redan 2002. Blev Vd för Stockholms Stadsteater AB 2013. Har tydligen offrat sin själ för teatern.

Mitt intresse o kunskap om teater är begränsat men det förefaller som han tillhör de som blivit avrättade av Svensk Media i samband med #metoo -kampanjen.
Det var mycker skriverier. Det skrevs samtidigt mycket om flera andra. BF's tid var präglad av en hög produktionstakt.
Citat:
Under sina tolv år på posten hade hela 381 produktioner premiär.
https://www.svd.se/stadsteatersns-fo...redriksson-dod
Citera
2018-03-21, 08:47
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz

Damage-control efter dödsbudet som även stavas klassisk svensk skenhelighet.
Många här jämför Bennys situation med Timell vilket visar hur falskt det blev då Benny aldrig varit föremål för sexuella trakasserier, det var något som Åsa på AB publicerade hej vilt liksom en påhittad abort. Bennys situation liknar mer Oldsbergs äventyr, då dagens "kultur-elit" inte har normalt tänkande kvar. 50% chans att Benny levererar ett dråpslag mot kultureliten efter sin död, stavas avskedsbrev....

R.I.P Benny.
Senast redigerad av room6527 2018-03-21 kl. 08:50.
Citera
2018-03-21, 10:06
Medlem
I det här fallet med Benny Fredriksson kan jag bara kalla Åsa på Aftonbladet för
en meetoo mördare. Hårda ord.

Överhuvudtaget i fallet meetoo har etablerad media agerat gatans parlament och
störst rannsakan när man publicerar hashtagg rykten och hörsägner, det får nog
public media göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem