Citat:
Ursprungligen postat av
Dasenvonsnugel
Det här kommer låta jävligt dumt så va redo för det.
Jag har varit anställd som dörrförsäljare i några månader nu och det har gått rätt bra. Lönen är endast provisions baserad. Ligger jämt på topp 7 av 30 anställda och då ligger man ändå på ca 60 avtal på en månad.
Utan förvarning så har nu cheferna dragit ner provisionen för en ny, ”motiverande” lönemodell där ifall man inte sätter målet på 60 avtal så går provisionen ner till en tredjedel.
Iallafall så fick jag ångerrätt på ett antal avtal så jag ligger nu på 53 avtal istället och nu drar jag inte ut ett skit i lön. Får verkligen arbetsgivaren bara ändra lönerna såhär utan möten/information till arbetarna eller får dom verkligen göra såhär?
Det är upp till arbetarna om de har avtalat om det innan med arbetsgivaren. Har ni kollektivavtal?
Vad står det i ditt anställningsavtal? Med i facket?
Om ingen arbetare säger emot kommer alla företag som kan köra över arbetaren.
Vi har ingen minimilön i Sverige, utan målet är att alla ska följa löneutvecklingen i de stora kollektivavtalen någorlunda.
Gissar att cheferna testar gränserna för vad arbetarna är villiga att stå ut med och om de får någon motreaktion. Så länge det finns andra som är villiga att arbeta för slavlöner kommer det fortsätta så.