2018-03-18, 15:17
Jag har en ASUS K501U laptop som är ca 2 år gammal. På senaste tag så har webbläsaren börjat laggat, ex att jag inte kan scrolla eller klicka någonstans, men ljudet fortsätter som vanligt. Sen efter ett par sekunder så släpper det pch det blir som vanligt. Jag kan inte heller ha för många streams (twitch) uppe samtidigt då laggar hela webbläsaren sönder och slutar svara

När jag spelar spel så fryser sig spelet ibland också på samma sätt, går inte att klicka någonstans men ljudet funkar bra som vanligt

Jag har kollat drivrutiner och dom är uppdaterade. Jag använder Chrome men också testat Microsoft Edge men det är likadant. Intervallerna är kanske på 10 min mellan laggen
Citera
2018-03-18, 15:45
Medlem
kl4sseKocks avatar
Tycker de låter som nån typ av värmeproblem, försök blåsa rent vid fläkten.
Citera
2018-03-18, 18:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Boom
Jag har en ASUS K501U laptop som är ca 2 år gammal. På senaste tag så har webbläsaren börjat laggat, ex att jag inte kan scrolla eller klicka någonstans, men ljudet fortsätter som vanligt. Sen efter ett par sekunder så släpper det pch det blir som vanligt. Jag kan inte heller ha för många streams (twitch) uppe samtidigt då laggar hela webbläsaren sönder och slutar svara

När jag spelar spel så fryser sig spelet ibland också på samma sätt, går inte att klicka någonstans men ljudet funkar bra som vanligt

Jag har kollat drivrutiner och dom är uppdaterade. Jag använder Chrome men också testat Microsoft Edge men det är likadant. Intervallerna är kanske på 10 min mellan laggen

Vilken ändring skedde på datorn innan problemet uppstod?
Hur kollade du drivisarnas status?

Kör en diagnostisk koll - https://support.microsoft.com/sv-se/...programs-are-i
Citera
2018-03-19, 12:58
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Tycker de låter som nån typ av värmeproblem, försök blåsa rent vid fläkten.

Ska testa!

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vilken ändring skedde på datorn innan problemet uppstod?
Hur kollade du drivisarnas status?

Kör en diagnostisk koll - https://support.microsoft.com/sv-se/...programs-are-i

Hmm kommer inte ihåg. Jag har inte gjort något nytt på min datorn på länge, utan detta kom bara helt plötsligt om jag minns rätt. Jag testade att nollställa allt men problemet kvarstår
Citera
2018-03-19, 14:04
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ska testa!

Hmm kommer inte ihåg. Jag har inte gjort något nytt på min datorn på länge, utan detta kom bara helt plötsligt om jag minns rätt. Jag testade att nollställa allt men problemet kvarstår

Windows uppdaterar ju ibland t.e.x! Det kanske är det som är orsaken.
Uppdatera drivisar med ett program för d.o och se till att alla program också är uppdaterade.

Nollställa allt?

Det är flera steg att gå igenom i länken jag angav, gjorde du allt?

Som sagt, hur kollade du drivisarna?
Citera
2018-03-19, 15:22
Citat:
Windows uppdaterar ju ibland t.e.x! Det kanske är det som är orsaken.
Uppdatera drivisar med ett program för d.o och se till att alla program också är uppdaterade.

Nollställa allt?

Det är flera steg att gå igenom i länken jag angav, gjorde du allt?

Som sagt, hur kollade du drivisarna?

Min senaste windows update var den 14 mars, den innan var 15 februari. Kanske var då det började?

Jag har använt https://www.intel.com/content/www/us...assistant.html
Så använder jag också ''Driver Booster'' och Asus live update

På den du linka så testade jag att att dölja alla microsoft tjänster, och avmarkerade alla andra därefter. Ska kolla på dom andra stegen nu
Citera
2018-03-19, 19:29
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Min senaste windows update var den 14 mars, den innan var 15 februari. Kanske var då det började?

Jag har använt https://www.intel.com/content/www/us...assistant.html
Så använder jag också ''Driver Booster'' och Asus live update

På den du linka så testade jag att att dölja alla microsoft tjänster, och avmarkerade alla andra därefter. Ska kolla på dom andra stegen nu

Ok, ja då borde det inte vara drivisar.

Testa de olika stegen för diagnostisk/felkontroll start för de ger ju ett indirekt besked varje gång så genom den uteslutningsmetoden så kan man få ett klart besked.

Det kan ju vara W.updates som orsakat det, många har upplevt det på senaste tiden.
Citera
2018-03-22, 10:54
Citat:
Ok, ja då borde det inte vara drivisar.

Testa de olika stegen för diagnostisk/felkontroll start för de ger ju ett indirekt besked varje gång så genom den uteslutningsmetoden så kan man få ett klart besked.

Det kan ju vara W.updates som orsakat det, många har upplevt det på senaste tiden.

Testat alla steg nu utom att kontakta Microsofts kundservice och problemet kvarstår
Citera
2018-03-22, 12:42
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Testat alla steg nu utom att kontakta Microsofts kundservice och problemet kvarstår

KB nummer 4056892 är nummret på en oerhört krånglande uppdatering från Ms i början på året. Avinstallera den och se vad som händer.

Gör en backup på hela datorn och gör sedan en nyinstallation. Om det löste sig så är det nog mjuvaran om inte, då är det nog hårdvaran.

Backuppen kan du ju gå tillbaka med om du skulle vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in