Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 05:38
  #1
Medlem
Hallå.

Jag får inte ihop det här. Skannat av webben samt leverantörens sida efter lösningar men inte kommit över någon.

Jag har en Technicolor TG799vacXTREAM router. Nu har jag köpt ett eget moln i form av en ZyXel 2-bay NAS326. Jag kör mac och jag vill komma åt mina filer, eller iaf några av mina filer, utifrån.

Jag har sannolikt inte den kolla jag behöver men undrar om någon kan guida mig rätt alt. printa ner en lösning på rak arm.

Vad behöver jag ställa in i routern för att öppna kommunikation in till min disk?

Tusen takk.
Citera
2018-03-18, 08:14
  #2
Medlem
Sagspans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskbakk
Hallå.

Jag får inte ihop det här. Skannat av webben samt leverantörens sida efter lösningar men inte kommit över någon.

Jag har en Technicolor TG799vacXTREAM router. Nu har jag köpt ett eget moln i form av en ZyXel 2-bay NAS326. Jag kör mac och jag vill komma åt mina filer, eller iaf några av mina filer, utifrån.

Jag har sannolikt inte den kolla jag behöver men undrar om någon kan guida mig rätt alt. printa ner en lösning på rak arm.

Vad behöver jag ställa in i routern för att öppna kommunikation in till min disk?

Tusen takk.

Nu är ju tillverkarna av båda dina prylar mina största hatobjekt i livet men om de nu lyckats att inte vara idioter som vanligt så räcker det med 443 (https) till ipadressen på din NAS och en dynamisk dns för att nå dina filer från din mac utanför hemmet. Till din smartphone finns det med största säkerhet en app till ändamålet.

Glöm inte att sätta ett eget lösenord på nas och router.
Citera
2018-03-18, 10:23
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Förtydligande:

Gör en port forward eller virtual server som det även kan heta.
Portnumret kan vara 443 eller något annat. Adressen ska vara den lokala till din NAS typ 192.168.xx.xx.

Adressera utifrån med din publika adress med tillägg av portnumret t.ex xx.xx.xx.xx:443

Om din adress ändras då och då kan det vara bekvämt att registrera ett domänamn och adressera med det typ https://minzyxelnas.se.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-03-18 kl. 10:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback