2018-03-17, 21:20
Medlem
Vi har bestämt oss för att ta tag i vår hushållsekonomi, jag och min tjej. Vi överlevde nämligen planeringen (med nöd och näppe). Vi båda har Swedbank men är inte fullständigt nöjda, vi sökte bolån där ett tag sedan och de ställde sig inte direkt optimistiska till saken. Vi kanske funderar på att byta bank eller helst öppna ett hushållskonto på en bank mer förmånlig för sånt och skicka precis alla fakturor dit och ha ett kort knutet till matkassa osv. Går detta?

Kan vi ta exempelvis 70% av våra inkomster och placera i en helt ny bank som "delägare" av kontot och ha ett kort knutet till det? Jag tycker SBAB verkar intressant kanske mest för att jag hört att många lätt fått beviljat bolån där men är det någon som kan ge upplysningar om detta? Bockar och bugar för alla svar..behöver få klarhet i det här..
Citera
2018-03-17, 21:42
Medlem
Självklart kan du ha konton på flera banker. Jag har det och det fungerar utmärkt! Dock undviker jag Nordea!
Citera
2018-03-17, 22:08
Medlem
Du kan ha hur många eller få banker/konton du vill. Till och börja med kan ni dumpa Swedbank helt till en annan bank, dom kommer fixa bytet åt er ni behöver inte göra nånting. Alla banker vill liksom ha fler kunder i princip så kolla vilken ni vill ha brukar gå och byta på deras hemsidor
Citera
2018-03-17, 22:17
Medlem
Sbab har sparkonton, bolån och andra lån - däremot har de inte internetbank, bank-id etc utan du behöver ha en annan bank för sådana funktioner. Det finns inget som hindrar att ni byter bank eller har flera banker.
Citera
2018-03-18, 10:31
Medlem
Okej bra att höra! Då faller SBAB bort om de inte har internettjänster. Det vi behöver är konton där man kan dela upp saldona i olika kassor och även kunna spåra vart pengar flyger någonstans, också med bra e-betalningstjänster. Swedbank är ju iochförsig rätt bra med sånt, dock har jag ingen att jämföra med..
Citera
2018-03-18, 10:48
Medlem
Amandishs avatar
Byt till en bank som gör dig nöjd och öppna fler konton. Varför krångla till det?
Citera
2018-03-18, 10:58
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123PELLSON321
Swedbank är ju iochförsig rätt bra med sånt, dock har jag ingen att jämföra med..
Nackdelen med Swedbank är att deras tjänster strular ofta och de har flera höga avgifter m.m

Är ni under 27 år så kan danske bank vara ett kostnadsfritt alternativ.
Skandiabanken och marginalen bank är annars de med lägst årsavgift.

Själv kör jag med handelsbanken med uppsagt kort och andra kort utan avgift.
Citera
2018-03-18, 11:01
Medlem
Vi får testa oss fram med andra ord? Hur står sig årsavgiften hos Swedbank med de banker med lägre avgifter på ett ungefär? Finns det någon man kan koppla till bensinkort eller har sånna tjänster? Eller vilka bolag som t.ex Länsförsäkringar, Ica-banken osv är bäst att samla alla försäkringar och lån hos? Ska ringa runt imon och postar resultat för den som vill veta..
Senast redigerad av 123PELLSON321 2018-03-18 kl. 12:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in