• 1
  • 2
2018-03-17, 20:59
Medlem
Har hittat en jobbannons som jag är intresserad av. Nedan kommer en sammanfattning om vad som framkommer i annonsen.

Man kommer att arbeta som supporttekniker på IT-förvaltningen som innefattar ett 100-tal medarbetare. Arbetet sker i intressanta och viktiga miljöer, i den största och mest komplexa IT-miljön i länet med den senaste tekniken för att erbjuda bästa möjliga användarsupport inom IT. Detta innebär att vara ett stöd för användare i olika problemställningar gällande IT-frågor.

Man kommer arbeta som en länk mellan användare och kärnverksamhet, både inom landstingets IT och övrig verksamhet inom och utanför landstinget. Man ska även hantera och utveckla processflöden inom IT till vårdgivare utanför landstinget. Vidare ska man supportera datorer, mjukvaror, mobiltelefoner, läsplattor, videokonferensanläggningar etc. Man kommer arbeta med en central klient- och skrivarhantering och ett mobile device managementverktyg, liksom audiovisuella tjänster samt active directory.

Det står även att man kommer möta olika personalkategorier och ha dialog om hur system/applikationer ska användas och utvecklas. Gällande utbildning ska man ha relevant utbildning inom IT-området. Man ska även ha körkort. Sen står det att Team IT-support är 1:a linjens support med användarstöd via telefon och ärendehanteringssystem som används för att hjälpa verksamheten samt användarna med IT-relaterade frågor. Enheten man jobbar för ansvarar även för klient- och logistikfunktion och verksamheten är länssövergripande.

Antal platser man söker är 5, blir tillsvidareanställd och det står att det tillämpas individuell lönesättning.

Min bakgrund:
15 år arbetslivserfarenhet, aldrig varit arbetslös. Har jobbat på teknisk kundservice i över 6 år där jag jobbade mig uppåt och slutligen jobbade som projektledare i 3 år. Har även jobbat som webbutvecklare och kvalitetschef (2,5 år). Är utbildad programmerare på universitet i Göteborg. Har på nuvarande jobbet (chefsposition) en lön på 36k.

Vad kan jag kräva för lön om det skulle bli aktuellt?

Tack!
Senast redigerad av tremolosy 2018-03-17 kl. 21:01.
Citera
2018-03-17, 21:09
Medlem
MrChows avatar
Varför skulle du ens vilja ha tjänsten är min motfråga!
1) du börjar jobba inom offentliga sektorn som har lägre löner och 2) du verkar jobba, och har jobbat, med mer kvalificerade sysslor tidigare.

Nedköp låter det som i mina öron. Har jag missat något?
Citera
2018-03-17, 21:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Vad tror du själv med din bakgrund? Du har varit projektledare alltså dessa som tar sådana här jobb är de som du ledde men som inte hade det. IT Supporttekniker i landstinget. Min e-post funkar inte vad ska jag göra?! Jag tror jag fått virus på min data. Vad göra?! Jag ringer min IT Supporttekniker i landstinget. Det är inte det direkt mest avancerade jobb man kan tänka sig. Det kommer bli "något" under vad du faktiskt kan och därmed också extremt under vad du faktiskt borde tjäna.
Senast redigerad av Zaedrews 2018-03-17 kl. 21:13.
Citera
2018-03-17, 21:14
Medlem
Det är helpdesk/servicedesk som du beskriver.

Du köper ner dig
Citera
2018-03-17, 21:19
Medlem
Jag vet att det är ett nedköp, men sanningen är att jag är trött på dessa högstatusjobb och stressen de för med sig. Kan tänka mig att gå ner i lön för ett mer stimulerande men framför allt mindre stressigt jobb.

Så ja, det är ett nedköp karriärsmässigt men det struntar jag alltså i. Istället är jag intresserad av vad man kan faktiskt kan tjäna.
Citera
2018-03-17, 21:19
Medlem
Håller med dom andra firstline är ett första jobb inom IT lön 20 25 k.
Citera
2018-03-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Håller med dom andra firstline är ett första jobb inom IT lön 20 25 k.

Jag måste säga att jag är lite konfunderat eftersom det står 1st line, men samtidigt verkar mer komplext av den övriga beskrivningen samt att man tydligen ska använda bil (och således inte endast sitta vid en skärm).
Citera
2018-03-17, 21:29
Medlem
Känner supporttekniker som tjänar runt 18000-24000 på Landstinget. Många har varit unga o har inte den erfarenheten du har, dessutom har de varit anställda av bemanningsföretag så det är svårt att säga vad de erbjuder till någon som får fast tjänst o har lång erfarenhet. Jag kan inte rekommendera dem som arbetsgivare då de verkar ha dålig löneutveckling, en (mer än vanligt) förvirrad organisationsstruktur som saknar långsiktig planering, konsekvensanalys och ansvarstagande. Om du tar jobb där, se till att få en ingångslön du är nöjd med, för lönen brukar vara svår att få upp sen.
Citera
2018-03-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Jag måste säga att jag är lite konfunderat eftersom det står 1st line, men samtidigt verkar mer komplext av den övriga beskrivningen samt att man tydligen ska använda bil (och således inte endast sitta vid en skärm).

Antar att bil är till för att åka ut till någon vårdcentral och t ex installera datorer.
Citera
2018-03-17, 21:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag vet att det är ett nedköp, men sanningen är att jag är trött på dessa högstatusjobb och stressen de för med sig. Kan tänka mig att gå ner i lön för ett mer stimulerande men framför allt mindre stressigt jobb.

Så ja, det är ett nedköp karriärsmässigt men det struntar jag alltså i. Istället är jag intresserad av vad man kan faktiskt kan tjäna.

Mitt råd starta eget då. Åk runt och installera datorer och fixa skit som är barnlek. Ta egen F-skatt och gör detta. Annars kommer du bara jobba för att ge någon annan pengar. Om du är väldigt bra på vad du gör stora pengar för någon annan.
Citera
2018-03-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Mitt råd starta eget då. Åk runt och installera datorer och fixa skit som är barnlek. Ta egen F-skatt och gör detta. Annars kommer du bara jobba för att ge någon annan pengar. Om du är väldigt bra på vad du gör stora pengar för någon annan.

Har faktiskt eget företag och allt det är klart. Men tror du det finns någon marknad för detta? Känns som att man ser lappar i varenda snabbköp om folk som kan fixa ens dator osv...
Citera
2018-03-17, 23:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Har faktiskt eget företag och allt det är klart. Men tror du det finns någon marknad för detta? Känns som att man ser lappar i varenda snabbköp om folk som kan fixa ens dator osv...

Av det jag sett så finns det finns en marknad speciellt om du är bra. Väldigt många företag vill liksom inte anställa en IT-expert för det är dyrt utan de anlitar en istället. Du ska liksom inte vara till för att fixa e-post utan bli anlitad för att sköta hela alltet åt ett visst företag. Det är billigare för dom att anlita dig än att faktiskt anställa någon. Sedan för dig är detta inte mycket arbete alls utan du kan jobba för en massa företag samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in