Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-17, 10:07
  #1
Medlem
Sprang på ett sponsrat inlägg från Solid Capital Group på Facebook. De går även under namnet solid Capital fund och bara Soid capital.

De påstår att de är ett litet svenskt bolag (ab) som köper in och förvaltar små enfamiljshus i USA och skickar hela vinsten till sina investerare i Sverige.

De utlovar snittavkastningar på uppemot 20%, ett exempel de delat på sin fb-sida säger att de har en investering på 320 000 kr som avkastar 5 000 kr / månad till sin investerare.

Enligt sin årsomsättning så omsatte de strax över 800 000 kr med en vinst om ca 30 000 kr så det ser inte fantastiskt ut. Finns bara ett registrerat verksamhetsår vad jag kunde se. Största utgiftsposten är lönekostnader. De har enligt årsrapporten 175 000 kr uppbundet i anläggningstillgångar.

Man binder ditt kapital i fem år, får enligt SCF en årlig ränteutbetalning eller en återinvestering i fonden, vid försäljning/lösen måste man meddela SCF minst 6 månader i förväg så att de hittar ngn som kan köpa fastigheten.

Det finns inte vad jag kan se ngn information på hemsidan om eventuella avgifter, hur eventuella utdelningar eller ränteutbetalningar sker, eventuell skatt, om de redovisar den till Skatteverket eller om man själv ska göra det.

Länkar:
http://www.solidcapitalgroup.se

Sc på fb https://m.facebook.com/solidcapitalgroup/

Årsredovisning
https://www.hitta.se/företagsinforma...00199031522646

Så efter att ha grävt lite så vill jag veta om någon har mer information, alternativt investerat och hur det går till.

Jag är själv inte intresserad men kan se att många kan nappa.

Vi avslutar med de bevingade orden: "Om något är för bra för att vara sant...då är det troligen inte sant"

Edit. Jag lade det här under fonder eftersom de marknadsför just sin egen fond.
Citera
2018-03-17, 10:50
  #2
Medlem
Lordvaffs avatar
Köp Avanza zero istället...
Citera
2018-03-22, 13:28
  #3
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordvaff
Köp Avanza zero istället...

Det var ju ett bra svar i linje med TS fråga? Framförallt så har zero gått starkt de sista tre åren!
Citera
2018-03-27, 11:36
  #4
Medlem
Lordvaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Det var ju ett bra svar i linje med TS fråga? Framförallt så har zero gått starkt de sista tre åren!

Svaret syftar på att TS uppenbarligen inte har någon koll. Då är Avanza Zero ett bra val.
Citera
2018-06-08, 14:15
  #5
Medlem
nickomyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janone
Sprang på ett sponsrat inlägg från Solid Capital Group på Facebook. De går även under namnet solid Capital fund och bara Soid capital.

De påstår att de är ett litet svenskt bolag (ab) som köper in och förvaltar små enfamiljshus i USA och skickar hela vinsten till sina investerare i Sverige.

De utlovar snittavkastningar på uppemot 20%, ett exempel de delat på sin fb-sida säger att de har en investering på 320 000 kr som avkastar 5 000 kr / månad till sin investerare.

Enligt sin årsomsättning så omsatte de strax över 800 000 kr med en vinst om ca 30 000 kr så det ser inte fantastiskt ut. Finns bara ett registrerat verksamhetsår vad jag kunde se. Största utgiftsposten är lönekostnader. De har enligt årsrapporten 175 000 kr uppbundet i anläggningstillgångar.

Man binder ditt kapital i fem år, får enligt SCF en årlig ränteutbetalning eller en återinvestering i fonden, vid försäljning/lösen måste man meddela SCF minst 6 månader i förväg så att de hittar ngn som kan köpa fastigheten.

Det finns inte vad jag kan se ngn information på hemsidan om eventuella avgifter, hur eventuella utdelningar eller ränteutbetalningar sker, eventuell skatt, om de redovisar den till Skatteverket eller om man själv ska göra det.

Länkar:
http://www.solidcapitalgroup.se

Sc på fb https://m.facebook.com/solidcapitalgroup/

Årsredovisning
https://www.hitta.se/företagsinforma...00199031522646

Så efter att ha grävt lite så vill jag veta om någon har mer information, alternativt investerat och hur det går till.

Jag är själv inte intresserad men kan se att många kan nappa.

Vi avslutar med de bevingade orden: "Om något är för bra för att vara sant...då är det troligen inte sant"

Edit. Jag lade det här under fonder eftersom de marknadsför just sin egen fond.


En bekant har köpt ett hus genom dem .. men än så länge bara utgifter , då de har renoverat den sedan köpet .
Om de sedan mest har renoveringsobjekt , eller om pengarna kommer att börja rulla in vet jag inte.
Citera
2018-11-01, 09:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra
En bekant har köpt ett hus genom dem .. men än så länge bara utgifter , då de har renoverat den sedan köpet .
Om de sedan mest har renoveringsobjekt , eller om pengarna kommer att börja rulla in vet jag inte.


Håll oss uppdaterade! Har något förändrats?
Citera
2018-11-01, 11:31
  #7
Medlem
nickomyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janone
Håll oss uppdaterade! Har något förändrats?

Nä än verkar inga pengar komma in
Citera
2018-11-04, 11:55
  #8
Medlem
nickomyras avatar
Någon som vet nåt om Kajsa Silh’en ?
Citera
2019-01-08, 20:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra
Någon som vet nåt om Kajsa Silh’en ?

Att hon även är ledamot i två andra bolag...
https://www.allabolag.se/what/Kajsa%...3%A9n%20Urheim
Citera
2019-01-26, 17:27
  #10
Medlem
"Om något är för bra för att vara sant...då är det troligen inte sant" ja du... Många är alltför snabba att dra förhastade slutsatser. (inget illa ment) =)
Nu har jag inte sätt det inlägg på FB som du talar om men det går att få den typ av avkastning på fastigheter i USA. Själv är jag ägare till 4 fastigheter i Cleveland med en total ROI på på 26% per år. Hyresmarknaden i bla Cleveland är stor och ökar hela tiden. Till och med företag på wall Street köper upp hela kvarter i just Cleveland för att hyra ut. Förstår faktiskt inte varför det inte är fler som har den här typ av investering? Ingen korrelation till börsen, jämn och konstant avkastning. Däremot skulle jag personligen inte köpa denna investering av Solid Capital Group. Inte för att det är något fel på varken företaget eller på dem som jobbar där då bolaget är seriöst Kajsa är en driven kvinna. Men kostnaderna och priserna man får betala för deras upplägg är lite väl saftiga tycker jag. Bara min personliga åsikt som sagt.
Citera
2019-01-30, 01:47
  #11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janone
Sprang på ett sponsrat inlägg från Solid Capital Group på Facebook. De går även under namnet solid Capital fund och bara Soid capital.

De påstår att de är ett litet svenskt bolag (ab) som köper in och förvaltar små enfamiljshus i USA och skickar hela vinsten till sina investerare i Sverige.

De utlovar snittavkastningar på uppemot 20%, ett exempel de delat på sin fb-sida säger att de har en investering på 320 000 kr som avkastar 5 000 kr / månad till sin investerare.

Enligt sin årsomsättning så omsatte de strax över 800 000 kr med en vinst om ca 30 000 kr så det ser inte fantastiskt ut. Finns bara ett registrerat verksamhetsår vad jag kunde se. Största utgiftsposten är lönekostnader. De har enligt årsrapporten 175 000 kr uppbundet i anläggningstillgångar.

Man binder ditt kapital i fem år, får enligt SCF en årlig ränteutbetalning eller en återinvestering i fonden, vid försäljning/lösen måste man meddela SCF minst 6 månader i förväg så att de hittar ngn som kan köpa fastigheten.

Det finns inte vad jag kan se ngn information på hemsidan om eventuella avgifter, hur eventuella utdelningar eller ränteutbetalningar sker, eventuell skatt, om de redovisar den till Skatteverket eller om man själv ska göra det.

Länkar:
http://www.solidcapitalgroup.se

Sc på fb https://m.facebook.com/solidcapitalgroup/

Årsredovisning
https://www.hitta.se/företagsinforma...00199031522646

Så efter att ha grävt lite så vill jag veta om någon har mer information, alternativt investerat och hur det går till.

Jag är själv inte intresserad men kan se att många kan nappa.

Vi avslutar med de bevingade orden: "Om något är för bra för att vara sant...då är det troligen inte sant"

Edit. Jag lade det här under fonder eftersom de marknadsför just sin egen fond.
Personligen skulle jag hellre investera i fastigheter via Tessin eller Kameo, eller andra liknande aktörer. Dels kan jag då dela upp min investering i väldigt många olika fastigheter/låntagare, vilket sprider risken. Dels har jag det välfungerande svenska systemet med en statlig myndighet, KFM, som driver in pengarna om låntagare inte betalar. Hur det funkar i USA vet jag inte och risken för överraskningar är stor.

Därutöver kan man givetvis kombinera investeringar via Tessin, Kameo och liknande med preferensaktier i fastighetsbolag, fastighetsfonder som handlas på börsen (ETF:er), andra former av crowdlending (t.ex. Lendify, Brocc, Mintos m.fl.), stamaktier i fastighetsbolag och en massa annat.
Citera
2019-03-11, 23:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjuroBjorn
"Om något är för bra för att vara sant...då är det troligen inte sant" ja du... Många är alltför snabba att dra förhastade slutsatser. (inget illa ment) =)
Nu har jag inte sätt det inlägg på FB som du talar om men det går att få den typ av avkastning på fastigheter i USA. Själv är jag ägare till 4 fastigheter i Cleveland med en total ROI på på 26% per år. Hyresmarknaden i bla Cleveland är stor och ökar hela tiden. Till och med företag på wall Street köper upp hela kvarter i just Cleveland för att hyra ut. Förstår faktiskt inte varför det inte är fler som har den här typ av investering? Ingen korrelation till börsen, jämn och konstant avkastning. Däremot skulle jag personligen inte köpa denna investering av Solid Capital Group. Inte för att det är något fel på varken företaget eller på dem som jobbar där då bolaget är seriöst Kajsa är en driven kvinna. Men kostnaderna och priserna man får betala för deras upplägg är lite väl saftiga tycker jag. Bara min personliga åsikt som sagt.

Hej!

Har precis satt mig in i fastigheter, har ingen kunskap i detta ämne överhuvudtaget men jag försöker lära mig och blev därför nyfiken på hur din plan såg ut, eller hur du har gått tillväga för att köpa fastighet i USA som gått med vinst?

Har du några förslag? Hur ska man börja? Jag får lite känslan av att det hela är i princip som att spela på lotto?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback