[quote=Janone|63526394]Sprang p ett sponsrat inlgg frn Solid Capital Group p Facebook. De gr ven under namnet solid Capital fund och bara Soid capital.
De pstr att de r ett litet svenskt bolag (ab) som kper in och frvaltar sm enfamiljshus i USA och skickar hela vinsten till sina investerare i Sverige.
De utlovar snittavkastningar p uppemot 20%, ett exempel de delat p sin fb-sida sger att de har en investering p 320 000 kr som avkastar 5 000 kr / mnad till sin investerare.
Enligt sin rsomsttning s omsatte de strax ver 800 000 kr med en vinst om ca 30 000 kr s det ser inte fantastiskt ut. Finns bara ett registrerat verksamhetsr vad jag kunde se. Strsta utgiftsposten r lnekostnader. De har enligt rsrapporten 175 000 kr uppbundet i anlggningstillgngar.
Man binder ditt kapital i fem r, fr enligt SCF en rlig rnteutbetalning eller en terinvestering i fonden, vid frsljning/lsen mste man meddela SCF minst 6 mnader i frvg s att de hittar ngn som kan kpa fastigheten.
Det finns inte vad jag kan se ngn information p hemsidan om eventuella avgifter, hur eventuella utdelningar eller rnteutbetalningar sker, eventuell skatt, om de redovisar den till Skatteverket eller om man sjlv ska gra det.
Lnkar:
http://www.solidcapitalgroup.se
Sc p fb
https://m.facebook.com/solidcapitalgroup/
rsredovisning
https://www.hitta.se/fretagsinforma...00199031522646
S efter att ha grvt lite s vill jag veta om ngon har mer information, alternativt investerat och hur det gr till.
Jag r sjlv inte intresserad men kan se att mnga kan nappa.
Vi avslutar med de bevingade orden: "Om ngot r fr bra fr att vara sant...d r det troligen inte sant"
Edit. Jag lade det hr under fonder eftersom de marknadsfr just sin egen fond.[/QUOT]
svar:
Solid Capital Groups rsredovisning r i stort hennes kontor i sverige och lnekostnader fr "back office" som skall skta kontakten med oss huskpare.
Enligt Balans Ekonomi r hon en flygvrdinna som blev utbrnd och efter att hon genomgtt deras kurs fick inspiration att byta karrir och investera i fastigheter i "section 8 omrden" i bland annat Clevland och Detroit och hjlpa andra gra samma sak.
Hon jobbar/jobbade som handledare under balansekonomis kurser och promotas i deras uppfljnings- ntverk "ett rikare liv". Hon har skrivit inlgg om att hon inlett ett samarbete med Balans Ekonomi men jag vet inte mer om det.
Hon fngar dig p en krok och binder in dig med en upstarts kostnad p 10 000 SEK sedan fr du ett hus att kpa med minimal information och en best case scenario ROI. Sedan brjar den omstndliga processen att registrera ditt bolag, kpa huset, mm utan att du fr information om hur allt fungerar i praktiken. Husgarhandboken fr du frst nr du str dr med ditt hus och d inser du vilken rvsax du hamnat i.
Tittar man p frsljningshistoriken ser man att husen varit utmtta och slts till "ett fretag" fr en spottstyver $ 2000, renoverat och slt till dig lngt ver marknadsvrde $50 000. (man kan ju undra vem som fr vinsten i detta FLIP-fretag). Givetvis r det Amerikanskt och deklareras inte i Sverige.
Du fr hjlp av managementbolag efter mangementbolag som hon felrekryterat att skta dit hus men fr inte lov att sjlv ha kontakt med dem. All kontakt sker genom back office i sverige som bara skyller p olyckliga omstndigheter och de lyckas inte varken tillstta hyresgster eller vrka hyresgster som inte betalar. Personalomsttningen p backoffice r ocks stor s en bra arbetsgivare verkar hon inte vara. Varken backoffice eller management bolag kan visa ngra hyreskontrakt.
Men gtt om omkostnader fr du och nya kostnader lggs stndigt till. Ekonomisk katastrof.
Du betalar fr en fretagsadress i USA fr det mste du ha, men din post frmedlas inte till dig. Konsekvenserna r horibla!
De r livrdda fr att bli kopierade s de undanhller all information frn dig, skickar sista sidan av handlingar fr signering utan att du f se allt mm. De lmnar inte ut ngra kontaktuppgifter till deras kontakter som skter dina affrer. Du r helt i deras hnder.
Det kan ha gtt bra fr dem som kpte under hennes smeknnad som investerings konsult, men fr oss som kpt hus de senaste tv ren var det vldigt oklokt att investera i ett hus i USA och bli beroende av en flygvrdina.
Hon hller p att utbilda sig till husvrderare nu s snart kan hon visa vgen till ndutgngen dr vi kan REA vra hus fr att bli av med utgiftena. Det nya marknadsvrdet kommer att ha sjunkit mycket mer n resten av husen i dessa orter eftersom vi betalade ett verpris fr att f tillgng till hennes frvaltning och KNOW HOW!
Undrar hur mnga dumma naiva mnniskor som vandrade in i och kommer att vandra in i denna flla efter oss.