Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 20:43
  #1
Medlem
Jag gjorde en grov beräkning av mitt kaloribehov, och den visade på att jag behöver ungefär 1800kcal per dag.
Nu har jag sedan en tid tillbaka legat på ett kaloriunderskott, kommit upp i ca 1000kcal per dag.

Men hur länge kan man ligga på kaloriunderskott? Och om man drar ner på kalorierna ytterligare, går viktminskningen snabbare då?
Citera
2018-03-16, 20:56
  #2
Medlem
ex69-dtrs avatar
Är du seriös?
Beror ju såklart på hur mycket fett du har på kroppen.

Ja, om du äter mindre mat så går du ner i vikt fortare. Säger inte att det är hälsosamt men viktnedgång handlar bara om kalorier +/-
Citera
2018-03-16, 21:02
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ju större kaloriunderskott desto snabbare viktnedgång. Dock rekommenderar jag personligen att sänka kalorierna så lite som möjligt allteftersom viktnedgången pågår.
Citera
2018-03-16, 21:24
  #4
Medlem
Det beror helt på vilken metod man använder, och vilka kalorier man får i sig.

Drar du bara ner på kalorierna hamnar du i ett slags svältläge där kroppen inte fattar vad den ska göra. Du mår skit, får ont här och där, blir trött och yr, spyfärdig, etc. När kroppen får ont om glukos ger den sig på glykogenet i levern och musklerna. Hjärnan blir seg och kroppen svag. Immunförsvaret får problem. Och allt detta kan lätt ske trots att man fortfarande är smällfet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Minnes...ion_Experiment

Om du däremot försätter dig i ketos genom att fasta eller minimera kolhydrater kommer kroppen att leva gott på förbränt kroppsfett och omvandla det till det mesta du behöver. Problemet med att fasta helt är att man snabbt får slut på vissa mineraler och mår skit. Det kan gå väldigt illa om man kör för länge. Med ketogen kost kan du däremot fortsätta på obestämd tid, så länge du har nog med kroppsfett.

Andra faktorer är hur mycket man tränar och sover, hur ofta man äter, och hur stor man är.
Citera
2018-03-17, 08:51
  #5
Medlem
Tack!
Ska väl tillägga att jag inte är jättestor nu längre, 157cm och 60kg.
Gått ner från 79kg, på ungefär ett halvår, och har legat på kaloriunderskott och vant mig vid dieten, så det nästan känns som att det blivit en livsstil...
Går promenader varje dag, men är annars rätt "lat", går inte på gym eller så...

Tänker att jag vill gå ner till 50kg, men eftersom jag legat på kaloriunderskott rätt länge så kanske det inte går...??
Citera
2018-03-17, 10:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybunny
Tack!
Ska väl tillägga att jag inte är jättestor nu längre, 157cm och 60kg.
Gått ner från 79kg, på ungefär ett halvår, och har legat på kaloriunderskott och vant mig vid dieten, så det nästan känns som att det blivit en livsstil...
Går promenader varje dag, men är annars rätt "lat", går inte på gym eller så...

Tänker att jag vill gå ner till 50kg, men eftersom jag legat på kaloriunderskott rätt länge så kanske det inte går...??
Ja du kommer fortsätta neråt, dock så kommer det ju gå långsammare och långsammare. Sen hjälper det ju välbefinnandet och utseendet om det du äter är bra mat. Exempel är quinova istället för pasta. Lär dig skilja på näringsrik och energirik mat. Näringstät=mycket protein, mineraler och vitamin sett till antalet kalorier. Energirik mat=pasta, godis, bröd mm med mycket kalorier sett till hur lite näring det är.

Att bara kalorierna har betydelse för en viktnedgång är en sanning med modifikation. Kroppen kommer va piggare och därmed bränna mer fet om maten är mer näringsrik. Vill du bli nöjd med kroppen och kunna äta mer i framtiden så recomenderar jag att du börjar med någon form av träning.

Helst något för konditionen då den är viktigast för allmänhälsan samt gör att din kropp blir bättre på att omvandla fett till energi.
Citera
2018-03-17, 10:34
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybunny
Tack!
Ska väl tillägga att jag inte är jättestor nu längre, 157cm och 60kg.
Gått ner från 79kg, på ungefär ett halvår, och har legat på kaloriunderskott och vant mig vid dieten, så det nästan känns som att det blivit en livsstil...
Går promenader varje dag, men är annars rätt "lat", går inte på gym eller så...

Tänker att jag vill gå ner till 50kg, men eftersom jag legat på kaloriunderskott rätt länge så kanske det inte går...??

Jo, klart det går. Det är en låg vikt dock, var försiktig så du inte bara jagar siffror på vågen och får ett osunt förhållande till mat. Ligger du på kaloriunderskott så kommer du gå ned. Jag rekommenderar att du lägger in någon form av styrketräning, om du har möjlighet till detta, det är gynnsamt för både kroppssammansättningen och energiförbrukningen. Grattis till viktnedgången förresten!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback