Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 16:55
  #1
Medlem
Hej,

Jag har gjort en del efterforskning innan jag postade ett inlägg här... utan framgång.

Det jag vill göra är att installera OS: Ubuntu Server, på en av mina hårddiskar , för att sedan föra över den till en äldre stationär dator som ska få agera server.

Problemet är att få OS^et att boota från HDD internt.

Vad jag har gjort är: extraherat (packat upp) "skrivavbildningsfilen" och lagt i korrekt hårddisk (F),
Sedan testat att bootat från BIOS, fungerade inte..

Det flesta guider jag har funnit på Google handlar om att ha två OS på samma drive eller installation med hjälp av USB.

Har någon något TIPS eller kunskap för att få det att fungera?


Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av Hampethefucker 2018-03-16 kl. 17:03.
Citera
2018-03-16, 17:25
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Hmm... en CD spelare idag kan man ju hitta i skrot containrar.
Är det en PATA så åk till närmaste skrot och kolla om du kan kan skruva ur en CD spelare så är det väl fixat...
Pratar vi SATA så är det väl bara att låna, flytta över en temporärt ifrån någon av dina andra datorer osv?

Något jag aldrig testat dock, men det finns möjligheter att bota ifrån nätverk också (och därmed möjligheten att installera OS)... men kräver PXE nätverkskort.

Men att hitta en gammal PATA CD spelare är nog enklast. Tror själv jag har 3-4 stycken i garderoben faktiskt...
Citera
2018-03-16, 17:35
  #3
Medlem
bithaxs avatar
Har du verkligen kopierat över en fungerande bootloader också?

Hur kopiearde du avbilden? Använde du dd?

Varför kan du inte installera på maskinen du ämnar köra på?

Enklare så..
Citera
2018-03-16, 18:00
  #4
Medlem
Varför har du överhuvudtaget kopierat över skivavbildningen (ISO-filen) på en av hårdiskarna? Du måste ju bränna ut det på en CD eller USB. Dra ner t.ex. unetbootin: https://unetbootin.github.io/ om du använder Windows (vilket jag utgår ifrån att du gör, i och med att du talar om din hårddisk som "F") och kör över på USB. Sedan installera därifrån.
Citera
2018-03-16, 18:23
  #5
Medlem
Börjar med att tacka för svaren.

Vad jag vill göra helt enkelt* är att ladda ner ett OS till en hårddisk för att Boota i en annan dator.

Problemet är att jag sitter så till att jag inte har tillgång till verken CD eller USB..
Men det skulle vara absolut enklast helt klart.

Jag har inte inte kopierat över avbilden på något speciellt sett, men minns att jag använda ett program EasyBCD(?) när jag gjorde något liknande förut. Där jag la in \boot.wim - filen, men det var ett tag sedan och med ett Win OS.

Kanske får hålla mig till tåls tills jag har tillgång till ett externt minne och göra på det sättet jag kan.
Citera
2018-03-16, 19:50
  #6
Medlem
Heinekishs avatar
Fattar inte varför du ska komplicera allting för, köp ett USB minne, går från 50-150kr gör den bootable med Unetbootin
Citera
2018-03-17, 13:26
  #7
Medlem
Svinsvens avatar
Du skulle kunna testa att koppla hårddisken till en virtuell maskin, montera avbildningen som en cd/dvd i vm:en och installera från den. Jag har aldrig testat själv, så jag vet inte hur bra det fungerar. Det finns en beskrivning här:

https://superuser.com/questions/4950...in-virtual-box
Citera
2018-03-19, 00:46
  #8
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampethefucker
Börjar med att tacka för svaren.

Vad jag vill göra helt enkelt* är att ladda ner ett OS till en hårddisk för att Boota i en annan dator.

Problemet är att jag sitter så till att jag inte har tillgång till verken CD eller USB..
Men det skulle vara absolut enklast helt klart.

Jag har inte inte kopierat över avbilden på något speciellt sett, men minns att jag använda ett program EasyBCD(?) när jag gjorde något liknande förut. Där jag la in \boot.wim - filen, men det var ett tag sedan och med ett Win OS.

Kanske får hålla mig till tåls tills jag har tillgång till ett externt minne och göra på det sättet jag kan.

Har för mig att windows/dos programmet loadlin kan göra detta. Dvs skapa en bootbar linux-installation på en hårddisk eller partition från en windows-dator.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback