Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 13:14
  #1
Medlem
Min första bil, impulsköp. Har gått runt 14000 mil.
Har två problem med skiten som jag skulle behöva hjälp med. Det ena är att airbaglampan började lysa för någon månad sen och tutan slutade fungera några dagar efter. Finns det någon koppling?

För några dagar sen när det va skitdåligt väder åkte jag till jobbet och bilen kunde verkligen inte köra över 60km. Oavsett hur mycket jag gasade, när jag kom fram luktade det mycket bränt. Lät den stå vid jobbet några dagar innan jag körde den igen, då fungerade den fint och gick normalt. Idag märkte jag att den började gå trögt igen och hade svårt att köra över 70/80km. Åkte till q8a och det luktade något förjävligt igen. Köpte olja och när jag skulle fylla på så rök det ur oljelocket och hade samlats någon gul gägga. Enligt en person som jobbade där verkade det va normalt men är så osäker. Vad kan det bero på?
Mvh en som inte kan ett skit om bilar
Citera
2018-03-16, 13:19
  #2
Medlem
Swe1227s avatar
Nä det låter inte normalt. Den drar inte kylarvätska? Går den segt när den är kall eller varm?
Citera
2018-03-16, 13:20
  #3
Medlem
Gul "gägga", "majjonäs" eller "grädde" under oljelocket brukar tyda på vatten i oljan, absolut inte bra, men påstår mackpersonal att det är normalt så gissar jag att det var någon annanstans i motorn du kollade.

Fyllde du på olja? Kollade du oljenivån först? Fungerar värmen inne i bilen som den ska? Ryker den från avgasröret(längst bak på bilen där det brummar)? Låter motorn som vanligt men bara är klen eller låter den som maracas?
Citera
2018-03-16, 13:43
  #4
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaxelina
Min första bil, impulsköp. Har gått runt 14000 mil.
Har två problem med skiten som jag skulle behöva hjälp med. Det ena är att airbaglampan började lysa för någon månad sen och tutan slutade fungera några dagar efter. Finns det någon koppling?

För några dagar sen när det va skitdåligt väder åkte jag till jobbet och bilen kunde verkligen inte köra över 60km. Oavsett hur mycket jag gasade, när jag kom fram luktade det mycket bränt. Lät den stå vid jobbet några dagar innan jag körde den igen, då fungerade den fint och gick normalt. Idag märkte jag att den började gå trögt igen och hade svårt att köra över 70/80km. Åkte till q8a och det luktade något förjävligt igen. Köpte olja och när jag skulle fylla på så rök det ur oljelocket och hade samlats någon gul gägga. Enligt en person som jobbade där verkade det va normalt men är så osäker. Vad kan det bero på?
Mvh en som inte kan ett skit om bilar

Kollat om bromsen ligger på?

Inte så att det var ABS lampan som lyste?
Citera
2018-03-16, 14:23
  #5
Medlem
Servals avatar
Börja med att läsa av felkoder och se vad dom visar.

Sen när det gäller den "gula gäggan" så är det lite svårt att svara på utan att se det, det är rätt vanligt med lite gult på oljepåfyllningslocket på dessa motorer på vintern, om det inte minskar när du kört en längre sträcka och motorn är riktigt varm så lutar det åt topplockspackning och eller spricka i toppen.

Att bilen går dåligt kan mycket väl bero på dålig kompression på en eller ett par cylindrar.
Citera
2018-03-16, 17:09
  #6
Medlem
Sulacoss avatar
Låter som toppen håller på att gå. Isåfall slutar det med att hela motorn skär ihop. Hade så själv på en e36 325a med liknande problem, och som var helt slutkörd. Men det hade man ju ingen koll på då. Är också sämst på bilar och kollade inte det innan jag köpte den såklart. Inte 100 på att det är det, men kan tyvärr bara så 😒 Hoppas inte för din skull allafall!
Citera
2018-03-16, 18:57
  #7
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaxelina
Min första bil, impulsköp. Har gått runt 14000 mil.
Har två problem med skiten som jag skulle behöva hjälp med. Det ena är att airbaglampan började lysa för någon månad sen och tutan slutade fungera några dagar efter. Finns det någon koppling?

För några dagar sen när det va skitdåligt väder åkte jag till jobbet och bilen kunde verkligen inte köra över 60km. Oavsett hur mycket jag gasade, när jag kom fram luktade det mycket bränt. Lät den stå vid jobbet några dagar innan jag körde den igen, då fungerade den fint och gick normalt. Idag märkte jag att den började gå trögt igen och hade svårt att köra över 70/80km. Åkte till q8a och det luktade något förjävligt igen. Köpte olja och när jag skulle fylla på så rök det ur oljelocket och hade samlats någon gul gägga. Enligt en person som jobbade där verkade det va normalt men är så osäker. Vad kan det bero på?
Mvh en som inte kan ett skit om bilar
Något säger mig att mätarhuset inte är kompatibelt med verkligt antal mil.
Eftersom din bil har ett fel i airbagsystemet bör du omgående kolla felkoder på det då det låter som det billigaste att börja med.
För mig låter det som att det felet i sig är en anledning till att skrota bilen.

Klarar en bil att uppnå 80knyck som max samt att oljan ser konstig ut så låter även det som ett allvarligt fel, oavsett vad korvgubben på OKQ8 anser. Frågar du även pizzabagarn om råd ang din bil? Med tanke på vad du kör så kanske den sista frågan är självbesvarande.
Citera
2018-03-25, 15:50
  #8
Medlem
JagGillarElds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaxelina
Min första bil, impulsköp. Har gått runt 14000 mil.
Har två problem med skiten som jag skulle behöva hjälp med. Det ena är att airbaglampan började lysa för någon månad sen och tutan slutade fungera några dagar efter. Finns det någon koppling?

För några dagar sen när det va skitdåligt väder åkte jag till jobbet och bilen kunde verkligen inte köra över 60km. Oavsett hur mycket jag gasade, när jag kom fram luktade det mycket bränt. Lät den stå vid jobbet några dagar innan jag körde den igen, då fungerade den fint och gick normalt. Idag märkte jag att den började gå trögt igen och hade svårt att köra över 70/80km. Åkte till q8a och det luktade något förjävligt igen. Köpte olja och när jag skulle fylla på så rök det ur oljelocket och hade samlats någon gul gägga. Enligt en person som jobbade där verkade det va normalt men är så osäker. Vad kan det bero på?
Mvh en som inte kan ett skit om bilar
Förmodligen en säkring till ratten som smält bara.
Citera
2018-03-25, 19:20
  #9
Medlem
Baalzamons avatar
Låter som bromsarna ligger på, vilket gör att hela bilen går trögt och inte orkar komma upp i fart. Lite vitt gegg under oljelocket kan bero på kallt väder i samband med många korta turer så motorn inte får bli ordentligt varm, det behöver alltså inte vara topplockspackningen. Men fyll inte på olja utan att först konstatera att nivån är låg. Fyller du för mycket kan det tryckas ut någonstans och hamna i tex. katalysatorn och då brinner den upp och måste bytas.
Citera
2018-03-25, 19:23
  #10
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagGillarEld
Förmodligen en säkring till ratten som smält bara.
För att både airbag och tutan slutat fungera och båda sitter i ratten? Nej, så fungerar det inte, det är inte en speciell säkring till alla funktioner som råkar sitta i ratten
Citera
2018-03-25, 21:54
  #11
Medlem
Fuzzs avatar
Att det är typ majonnäs på oljelocket behöver inte betyda någon fara. Vissa bilar har en benägenhet att bilda majonnäs i oljelocket /vevhusventilationen utan att det är ett fel (alla motorer bildar mer eller mindre kondens i motorn) men är det majonnäs i botten av oljestickan kan man börja ana oråd.

Min vw golf 4 har alltid majonnäs på oljelocket trots 3 mil enkel resa till jobbet och tar inget vatten. Det är ett standard beteende på den motorn.
Citera
2018-03-25, 22:37
  #12
Medlem
JagGillarElds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
För att både airbag och tutan slutat fungera och båda sitter i ratten? Nej, så fungerar det inte, det är inte en speciell säkring till alla funktioner som råkar sitta i ratten
Så var det på min e46 2005. airbag lampan lös farthållare tuta osv funger inte och jag böt en säkring.... 0.0
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback