2018-03-16, 00:58
Medlem
Jag har vissa ologiska funderingar. Jag vet inte varför. Men jag är rädd. Jag har en störd fråga.

Måste man varje dag gå på gatorna och härma en kristusgestalt för att inte hamna i helvetet? Jag tänker att man måste gå vägen fram där man bor och med öppna armar som ett helgon och frälsa alla man möter, för annars hamnar man i helvetet.

Varför får alla andra leva normala liv men om jag lever normalt då hamnar jag i helvetet. Varför måste jag gå vägen fram som ett kristusliknande helgon och frälsa hela världen för att inte hamna i helvetet?

Jag är ju inget helgon, jag är ju bara en störd människa, en allvarligt störd människa som på sin höjd kan spela helgon, men det blir ju bara hyckleri. Vill inte vara en hycklare, vill bara vara mig själv.

Kan det vara så vissa måste gå runt och hyckla som helgon för att inte hamna i helvetet?
Citera
2018-03-16, 01:20
Medlem
Det här världen är både helvete och himmel. I ditt fall verkar den vara mer av det förstnämnda.

Du tycks vara rädd för det kristna helvetet och för att inte leva upp till kristna ideal. Varför just kristna? Jag kanske har fel, du säger inte uttryckligen vilken religion du har i åtanke. Men om du tillhör någon annan religion blir frågan densamma: varför är du rädd för just den bestraffningen, om du inte lever upp till just de idealen?
Citera
2018-03-16, 01:20
Medlem
Bartman777s avatar
Nej, Jesus skulle se igenom direkt om någon bara spelade helgon.

I Jesus är vi förlåtna och räddade från döden. Om vi vill ha, och ber om förlåtelse till honom (Gud) vill säga.

Vet inte om det var svar på din fråga, men det är så jag tror

Guds välsignelse över dig.
Citera
2018-03-16, 03:02
Medlem
Vad har du nu ställt till med?
Citera
2018-03-16, 03:41
Medlem
Om du mår så dåligt och är rädd så ska du kontakta akutpsyk. Det är påfrestande att gå med sån rädsla, särskilt om du har psykiska problem också.

Det finns ingen gud som kommer att straffa dig när du dör, det helvetet du föreställer dig finns inte. Gud förlåter, han straffar inte (säger de troende). Däremot har vi ett straffsystem här på jorden, om du skadar någon tex, men för personer som har psykiska problem har vi vård istället. Och nej, det finns inga helgon på jorden. Det är svårt att leva perfekt även för den bäste, det skulle vara fullt i helvetet för länge sen om det var som du tänkte.

Sök hjälp istället för att plåga dig med de här tankarna. Det finns medicin som hjälper dig så att du får lite lugn och ro i skallen.
Citera
2018-03-16, 04:54
Medlem
kumlafucker84s avatar
Jag är också rädd för att hamna i helvetet. Men det finns ett sätt du kan göra. Omvänd dig till Jesus. Då är det lugnt.
Sen berättade min kompis att han hade varit död i 6 minuter. Å då kom han till himlen. Så alla verkar komma dit
Citera
2018-03-16, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuicideNorge
Jag har vissa ologiska funderingar. Jag vet inte varför. Men jag är rädd. Jag har en störd fråga.

Måste man varje dag gå på gatorna och härma en kristusgestalt för att inte hamna i helvetet? Jag tänker att man måste gå vägen fram där man bor och med öppna armar som ett helgon och frälsa alla man möter, för annars hamnar man i helvetet.

Varför får alla andra leva normala liv men om jag lever normalt då hamnar jag i helvetet. Varför måste jag gå vägen fram som ett kristusliknande helgon och frälsa hela världen för att inte hamna i helvetet?

Jag är ju inget helgon, jag är ju bara en störd människa, en allvarligt störd människa som på sin höjd kan spela helgon, men det blir ju bara hyckleri. Vill inte vara en hycklare, vill bara vara mig själv.

Kan det vara så vissa måste gå runt och hyckla som helgon för att inte hamna i helvetet?

Enligt dagens kristendom så kan du undkomma helvetet genom att ångra allt och lägga dig i händerna på gud/jesus, innan du dör, så varför skulle du inte kunna göra det efteråt? De kanske blir lite svårt att göra det efteråt om det inte finns något efteråt....?
Än till idag har det inte funnits några bevis för ett efterliv eller någon gudagestalt, inte några emot heller, men dock bevis som påvisar att det inte behöver finnas något gudomligt väsen för att allt ska existera.
Mitt tycke på detta, lev ditt liv som du vill leva, så länge ingen annan kommer till skada, och om det råkar finnas ett efterliv, ta det när det kommer.
Citera
2018-03-16, 16:34
Medlem
sommarlovs avatar
Jesus säger ju att du ska älska din nästa och vända andra kinden till.
Det räcker!
Sluta tänk så mycket och lev ditt liv!
Citera
2018-03-18, 12:40
Medlem
elopis avatar
Jag har haft liknande föreställning. Jag var skiträdd att jag skulle behöva promenera ut i en vit särk och be till gud mitt på stan. Att gud på något sätt kunde tvinga mig till det, att jag var tvungen.

Tack och lov hamnade jag på psyket istället.

Du måste ingenting och du ska fortsätta vara dig själv, som du vill. Men det kan vara värt att kontakta psykvården om det blir för mycket för dig.
Citera
2018-04-04, 19:17
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Skickar tråden till ett mer passande forum.

Psykologi: allmänt ——-> Religion

/Mod

Citera
2018-04-04, 22:28
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuicideNorge

Det räcker med att gå runt och hålla ett krucifix framför dig å säga Ave Maria till människor med helsvarta ögon.
Citera
2018-04-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kumlafucker84
Jag är också rädd för att hamna i helvetet. Men det finns ett sätt du kan göra. Omvänd dig till Jesus. Då är det lugnt.
Sen berättade min kompis att han hade varit död i 6 minuter. Å då kom han till himlen. Så alla verkar komma dit

Sånt är ju alltid fascinerande att höra om..!
Var din kompis uttalat kristen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in