• 1
  • 2
2018-03-15, 10:21
Vad är egentligen poängen med en hedgestrategi och varför inte istället bara handla på klassiskt sätt?

De som säljer forex-strategier påminner väldigt mycket om bilförsäljare, basarfolk söder om Medelhavet osv. Det är väldigt mycket polerad yta och lågkvalitativt innehåll. Spelar ingen roll om de talar ett vackert matematiskt språk... brownska rörelser osv... martingaler....

En hedgestrategi bygger på att man både går lång och kort samtidigt i te.x. eurodollar. Man bygger positionen i en "stege" och manövrerar sedan positionerna i takt med hur marknaden utvecklar sig. Om jag inte missförstår detta nu så profiterar du tack vare din skicklighet att skala in/skala ut.

Men let's face it! Din profit bygger på att du vid ett eller flera tillfällen har en nettoposition som för stunden är större än kontrapositionen. Så vad fan är meningen med strategin egentligen??? Det är ju ungefär som att du under en lång tid ackumulerar aktier på både köp och blankningssidan. Efter ett tag så har du kanske 100 långa aktier och 98 korta. Marknaden rör sig åt rätt håll nu och du gör en profit på dina 2 nettolånga (100-98 = 2).

Det är ju ett rent helsike att

1) hålla koll på dina positioner eftersom det är enormt många
2) kapitalkostnaderna går i taket eftersom leverage kostar
3) transaktionskostnaderna i form av spread skalar av din eventuella vinst
4) mäklaren skrattar åt dig när du lägger på luren eftersom du är en idiot som tror att det funkar, och han tjänar multum på dina (stora) positionsstorlekar

100 långa minus 98 blanka = 2 netto. Varför inte bara ta dessa 2 långa direkt på klassiskt sätt, utan att krångla med hedging osv? Så sätter du en stopploss på klassiskt sätt. Vinst = applådera. Förlust = gå vidare, försök igen.

Är jag dum i huvudet eller? Är det något som jag inte fattat?
Citera
2018-03-15, 10:33
Medlem
Simpelt då ex USD/EUR rör sig alltid X pips upp och ner varje dygn. Alltså kan du ta dubbla vinsten på den rörelsen.

Andra är har du hög hävstång och rör sig 100 pips under en dygn behöver du inte ha kapital för 100 pips rörelse.

Sista dom dagar marknad får stora hopp och hoppar 100-300 pips kanske upp till 400-500 pips innan vänder ner igen. Så för det krävs stort kapital för klara, en hedge stege genererar vinst istället även på det hopp och minskar ditt krav på kapital.

Antingen hedgar man för undvika / minska sina förluster vid stora hopp / krasch eller använder man hedge för minska kapital krav eller möjligt ta större vinster samtidigt.
Citera
2018-03-15, 10:51
Medlem
Bucketshops avatar
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att man skulle ha 100 långa och samtidigt 98 korta. Du är lång 2.

Det låter mest som att "strategin" går ut på att förändra sin position beroende på hur marknaden rör på sig, men finns det någon strategi som inte gör så? När marknaden ändrar på sig låter det väl rimligt att förändra vilka positioner du har?
Citera
2018-03-15, 11:53
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att man skulle ha 100 långa och samtidigt 98 korta. Du är lång 2.

Det låter mest som att "strategin" går ut på att förändra sin position beroende på hur marknaden rör på sig, men finns det någon strategi som inte gör så? När marknaden ändrar på sig låter det väl rimligt att förändra vilka positioner du har?

I valutahandel kan du justera inställningarna så att om du är lång 2 kontrakt och kort 2 kontrakt så blir inte nettoeffekten noll kontrakt.

Eller jag menar, den monetära effekten blir ju givetvis 0 kr, men rent tekniskt har du båda riktningarna öppna samtidigt.
Citera
2018-03-15, 12:18
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Simpelt då ex USD/EUR rör sig alltid X pips upp och ner varje dygn. Alltså kan du ta dubbla vinsten på den rörelsen.

Andra är har du hög hävstång och rör sig 100 pips under en dygn behöver du inte ha kapital för 100 pips rörelse.

Sista dom dagar marknad får stora hopp och hoppar 100-300 pips kanske upp till 400-500 pips innan vänder ner igen. Så för det krävs stort kapital för klara, en hedge stege genererar vinst istället även på det hopp och minskar ditt krav på kapital.

Antingen hedgar man för undvika / minska sina förluster vid stora hopp / krasch eller använder man hedge för minska kapital krav eller möjligt ta större vinster samtidigt.

Abu Al-Brür,

Jag förstår vad grundtanken med hedging är. Det är som att förstå grundtanken med en försäkring. Det jag inte förstår är det här dilemmat: "vad är poängen med att betala för en försäkring som kanske inte gäller?" Om försäkringen är uppbyggd kring din rädsla, men villkoren/det finstilta är så pass förfinat så att försäkringen i verkligheten aldrig kommer att falla ut, eller falla ut till en så pass liten del av försäkringsbetalarna - vad är då poängen med att teckna den?

Jag försöker tolka ditt mail men jag har lite svårt att se hur detta fungerar i praktiken.

Fråga:

Ska jag slumpmässigt lägga en köporder i marknaden? Och sedan omedelbart efter att jag lagt den slumpmässiga köpordern, direkt lägga en lika stor säljorder? Detta är steg 1.

Steg 2 blir att upprepa steg 1.

Steg 3 blir att upprepa steg 2.

Steg 4 blir att upprepa steg 3.

Stämmer detta?
Citera
2018-03-15, 12:35
Medlem
TheRiddle-s avatar
Ditt exempel på en hedgestrategi är inte riktigt så som man gör. Tanken är väl att man köper värdepapper som går upp och ner på olika saker. Det klassiska exemplet är väl att man köper aktier och man skyddar sig mot stora nedgångar genom att köpa guld, så att om en större börskrasch inträffar går guldet upp i värde (vilket det ofta gör i dåliga tider). Har inte någon koll på forex, så kan väl inte direkt dra några exempel just där, men så är väl grundtanken. I ditt exempel går man kort och lång i samma värdepapper, vilket är helt onödigt, som du säger.

Fattar för övrigt inte syserrors förklaring heller. Låter mer som att han pratar om hävstång än hedga.
Citera
2018-03-15, 12:49
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Ditt exempel på en hedgestrategi är inte riktigt så som man gör. Tanken är väl att man köper värdepapper som går upp och ner på olika saker. Det klassiska exemplet är väl att man köper aktier och man skyddar sig mot stora nedgångar genom att köpa guld, så att om en större börskrasch inträffar går guldet upp i värde (vilket det ofta gör i dåliga tider). Har inte någon koll på forex, så kan väl inte direkt dra några exempel just där, men så är väl grundtanken. I ditt exempel går man kort och lång i samma värdepapper, vilket är helt onödigt, som du säger.

Fattar för övrigt inte syserrors förklaring heller. Låter mer som att han pratar om hävstång än hedga.

Ditt påstående om att guld skyddar mot börskrascher och att "det ofta gör det i dåliga tider" är taget ur luften, eller tagit ur en kvällstidning. Jag sitter här med ett detaljerat gulddiagram 50 år tillbaka i tiden och korrelationen mellan börskrasch och guldets uppgång är exakt 0,0000 %.
Citera
2018-03-15, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Abu Al-Brür,

Jag förstår vad grundtanken med hedging är. Det är som att förstå grundtanken med en försäkring. Det jag inte förstår är det här dilemmat: "vad är poängen med att betala för en försäkring som kanske inte gäller?" Om försäkringen är uppbyggd kring din rädsla, men villkoren/det finstilta är så pass förfinat så att försäkringen i verkligheten aldrig kommer att falla ut, eller falla ut till en så pass liten del av försäkringsbetalarna - vad är då poängen med att teckna den?

Jag försöker tolka ditt mail men jag har lite svårt att se hur detta fungerar i praktiken.

Fråga:

Ska jag slumpmässigt lägga en köporder i marknaden? Och sedan omedelbart efter att jag lagt den slumpmässiga köpordern, direkt lägga en lika stor säljorder? Detta är steg 1.

Steg 2 blir att upprepa steg 1.

Steg 3 blir att upprepa steg 2.

Steg 4 blir att upprepa steg 3.

Stämmer detta?

Om du använder hedge för skydda är det som en försäkring, men jag använder samma princip i annat syfte.

Om du vet X rör sig Y pips och och ner per dygn kan du rätt tid per dygn både lägga en long / short samtligt och veta till 90-95% att båda kommer ta vinst. Alltså tar du både vinst för upp och nedgången.

Men för 90-95% chans måste du lägga fåtal pips baserar på det du handlar, och normalt kommer det dagar marknad rör sig snabbt upp eller ner många pips.

Då man vill ta så hög vinst som möjligt med så liten risk och slippa behöva stort extra kapital kan man även lägga det i en stege. 10-2-10-2-10 eller 10-5-10-5-10 etc där är antal pips take profit och antal pips mellanrum mellan ordrar.

Beroende vilken FX du handlar och nivå på marknad får man anpassa dagens nivå. Mycket handlar om statistik och vilken nivå man vill lägga sig på.
Citera
2018-03-15, 13:12
Jaahaaaaaaaaaaaaaaaa! Nu fattar jag!

Citat:
Om du använder hedge för skydda är det som en försäkring, men jag använder samma princip i annat syfte.

Om du vet X rör sig Y pips och och ner per dygn kan du rätt tid per dygn både lägga en long / short samtligt och veta till 90-95% att båda kommer ta vinst. Alltså tar du både vinst för upp och nedgången.

Men för 90-95% chans måste du lägga fåtal pips baserar på det du handlar, och normalt kommer det dagar marknad rör sig snabbt upp eller ner många pips.

Då man vill ta så hög vinst som möjligt med så liten risk och slippa behöva stort extra kapital kan man även lägga det i en stege. 10-2-10-2-10 eller 10-5-10-5-10 etc där är antal pips take profit och antal pips mellanrum mellan ordrar.

Beroende vilken FX du handlar och nivå på marknad får man anpassa dagens nivå. Mycket handlar om statistik och vilken nivå man vill lägga sig på.
Citera
2018-03-15, 17:19
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Optionshedgar är ett utmärkt sätt att utrota stop-lossar och ändå va kvar i positioner, och på så sätt längre hålla sig kvar i positionen.

Volatiliteten kan spela spratt ibland och som visar sig att man ändå har rätt.
Citera
2018-03-15, 17:24
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:

Vore du vänlig och utveckla vad du menar, talar du om binära optioner ?
Vilken mäklare använder du?
Citera
2018-03-16, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Vore du vänlig och utveckla vad du menar, talar du om binära optioner ?
Vilken mäklare använder du?

Nej talar inte om binära optioner, använder IG och FXPro. FXPro med för FX.

Pratar om handla med både long / short samtidigt och hantera genom marknadens rörelse upp och ner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in