Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 17:31
  #1
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Moderator får flytta tråden till det ställe där hon/han tycker den passar bäst.

World Happiness Report har släppts, och till skillnad från listor som mäter ett lands välstånd så är denna lista betydligt "flummigare". Till exempel så är Mexiko och Brasilien lyckligare länder än Polen trots att Polen har högre BNP per capita och mindre våld.

https://s3.amazonaws.com/happiness-r...18/WHR_web.pdf

Man brukar ju säga att folk i tredje världen är glada för det lilla dom har.

Vad beror det på att polacker är olyckligare än mexikaner, brasilianare och salvadorianer, trots att polacker har det bättre?
Citera
2018-03-14, 17:37
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Moderator får flytta tråden till det ställe där hon/han tycker den passar bäst.

World Happiness Report har släppts, och till skillnad från listor som mäter ett lands välstånd så är denna lista betydligt "flummigare". Till exempel så är Mexiko och Brasilien lyckligare länder än Polen trots att Polen har högre BNP per capita och mindre våld.

https://s3.amazonaws.com/happiness-r...18/WHR_web.pdf

Man brukar ju säga att folk i tredje världen är glada för det lilla dom har.

Vad beror det på att polacker är olyckligare än mexikaner, brasilianare och salvadorianer, trots att polacker har det bättre?

Vet inte om det är vetenskapligt bevisat, men förr sa man "folklynnet". De du räknar upp som lyckligare, är alla härstammade från medelhavsområdet. Man går alltså inte och oroar sig så mycket, man tar det lite mañana. Polacker har nyligen (rent historiskt) råkat mer illa ut, flera gånger, och oron kvarstår fortfarande med "hotet från öst", trots NATO-medlemskap och allt idag.

Känner flera polacker och polskor, de är rätt lika svenskar, dvs. oroar sig en hel del. Skulle inte säga "i onödan", men hoppas på att det framgår vad jag syftar på.
Citera
2018-03-14, 17:58
  #3
Medlem
okok1s avatar
Solen är nog en stor faktor.
Citera
2018-03-14, 19:11
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Solen är nog en stor faktor.

Jovisst, är det 30-40grader varmt, blir man för slö för att oroa sig. Jag frångår nu med berått mod TS frågeställning, eftersom följande ändå måste tas i sitt sammanhang här: Hur 17 kan finnar/finländare rankas som världens lyckligaste folk/land? (Gillar Finland och finländskor/finnar, men de "borde" väl inte vara lyckligast? -Med tanke på allt)

Summa summarum: Jag tror inte att FN:s " World happiness report" är ordentligt genomtänkt. Och absolut inget man kan dra djupare psykologiska slutsatser av. De länder som platsar högre än Polen i denna undersökning är också totalt genomkorrupta. Så risken är stor att de fejkat sina svar för att få en bra "plats" i indexet.

Jämför utfallet enligt CPI, så är Latinamerika mer korrupt än Polen, så jag betvivlar FN:s uppgifter om lycklighet.

Åter för att koppla till psykologi: Vi ska nog inte börja med ett djupare psykologiskt resonemang, så länge vi inte är helt övertygade om mätresultaten är korrekta. Mätresultaten kan vara korrupta..
Citera
2018-03-14, 23:28
  #5
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jovisst, är det 30-40grader varmt, blir man för slö för att oroa sig. Jag frångår nu med berått mod TS frågeställning, eftersom följande ändå måste tas i sitt sammanhang här: Hur 17 kan finnar/finländare rankas som världens lyckligaste folk/land? (Gillar Finland och finländskor/finnar, men de "borde" väl inte vara lyckligast? -Med tanke på allt)

Summa summarum: Jag tror inte att FN:s " World happiness report" är ordentligt genomtänkt. Och absolut inget man kan dra djupare psykologiska slutsatser av. De länder som platsar högre än Polen i denna undersökning är också totalt genomkorrupta. Så risken är stor att de fejkat sina svar för att få en bra "plats" i indexet.

Jämför utfallet enligt CPI, så är Latinamerika mer korrupt än Polen, så jag betvivlar FN:s uppgifter om lycklighet.

Åter för att koppla till psykologi: Vi ska nog inte börja med ett djupare psykologiskt resonemang, så länge vi inte är helt övertygade om mätresultaten är korrekta. Mätresultaten kan vara korrupta..

Jantelagen gör nordbor lyckligare eftersom vi inte har lika höga krav på att vi måste lyckas. Det är vad jag hört.
Citera
2018-03-15, 08:37
  #6
Medlem
Chikelus avatar
Kanske Mexikaner, Brasilianer och Finnar upplever en större känsla av frihet i skillnad till Polen där medierna och domstolarna blivit reglerade av staten. Det kan ju också hända att inkomstklyftorna är större i Polen medan Mexikaner, Brasilianer och Finnar (?) alla är lika fattiga.
Citera
2018-03-15, 08:41
  #7
Medlem
Chikelus avatar
Men hurfan kan Sverige vara på nionde plats!!? Jag trodde att vårt land var en humanitär stormakt...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback