Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-13, 17:23
  #1
Medlem
GormDenGamles avatar
Kom med ett flyg hem idag.
När jag gick av och på väg att ta mitt bagage, stod där poliser och en narkotikahund. Sånt som ofta sker.

Polishunden luktade på alla. Och sen kom hunden till mig.
Den luktade och luktade ett bra tag, men gick sen till nästa.
Jag trodde det var okej och började gå. Men så vänder den tydligen mot mig och poliskvinnan hojtar till.
Jag får då följa med tre poliser, som slutligen blir två.

De kollar igenom exakt allt bagage och ställer frågor.

Han påpekade hur nervös jag var. Och då blev mitt svar att jag aldrig har upplevt detta förut.
Tre gånger frågar han även om jag är säker på om jag inte har använt narkotika.

Då jag aldrig har använt narkotika eller varit i kontakt med det, måste jag fråga; varför reagerade narkotikahunden på mig?

Tre timmar sen nu och jag är fortfarande nervös.
Citera
2018-03-13, 17:29
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Kom med ett flyg hem idag.
När jag gick av och på väg att ta mitt bagage, stod där poliser och en narkotikahund. Sånt som ofta sker.

Polishunden luktade på alla. Och sen kom hunden till mig.
Den luktade och luktade ett bra tag, men gick sen till nästa.
Jag trodde det var okej och började gå. Men så vänder den tydligen mot mig och poliskvinnan hojtar till.
Jag får då följa med tre poliser, som slutligen blir två.

De kollar igenom exakt allt bagage och ställer frågor.

Han påpekade hur nervös jag var. Och då blev mitt svar att jag aldrig har upplevt detta förut.
Tre gånger frågar han även om jag är säker på om jag inte har använt narkotika.

Då jag aldrig har använt narkotika eller varit i kontakt med det, måste jag fråga; varför reagerade narkotikahunden på mig?

Tre timmar sen nu och jag är fortfarande nervös.

Antingen så har nån i din närhet använt det (allt från någon som satt i din stol tidigare till någon helt random) eller så hade hunden fel helt enkelt. Hundar kan ha fel dom med, även om dom är supertränade
Citera
2018-03-13, 17:36
  #3
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Kom med ett flyg hem idag.
När jag gick av och på väg att ta mitt bagage, stod där poliser och en narkotikahund. Sånt som ofta sker.

Polishunden luktade på alla. Och sen kom hunden till mig.
Den luktade och luktade ett bra tag, men gick sen till nästa.
Jag trodde det var okej och började gå. Men så vänder den tydligen mot mig och poliskvinnan hojtar till.
Jag får då följa med tre poliser, som slutligen blir två.

De kollar igenom exakt allt bagage och ställer frågor.

Han påpekade hur nervös jag var. Och då blev mitt svar att jag aldrig har upplevt detta förut.
Tre gånger frågar han även om jag är säker på om jag inte har använt narkotika.

Då jag aldrig har använt narkotika eller varit i kontakt med det, måste jag fråga; varför reagerade narkotikahunden på mig?

Tre timmar sen nu och jag är fortfarande nervös.

Oskyldig också. Kan inte varit så kul.
Citera
2018-03-13, 17:40
  #4
Medlem
Från din beskrivning skulle jag säga det gjorde den inte. Skulle hunden markera droger skulle den sätta sig ner mot dig eller mer troligt mot föraren för att få sin belöning. De tog dig nog på annat beteende. Eller kanske utbildningssyfte.

Men det var väl tullare och inte poliser?
Citera
2018-03-13, 17:45
  #5
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Antingen så har nån i din närhet använt det (allt från någon som satt i din stol tidigare till någon helt random) eller så hade hunden fel helt enkelt. Hundar kan ha fel dom med, även om dom är supertränade

Har endast varit med min familj. Och ingen av de använder några former av droger.
Men jag sov på hotell natt till idag. Och brevid mig på flyget satt en ”skum” typ.


Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Oskyldig också. Kan inte varit så kul.

Man har varit med om någon stickkontroll i sitt liv. Men när en narkotikahund reagerar på en, blir man skitnervös. I alla fall jag.


Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Från din beskrivning skulle jag säga det gjorde den inte. Skulle hunden markera droger skulle den sätta sig ner mot dig eller mer troligt mot föraren för att få sin belöning. De tog dig nog på annat beteende. Eller kanske utbildningssyfte.

Men det var väl tullare och inte poliser?

Var tullare och en civilpolis.
De sa att hunden hade reagerat på mig. Inte mitt bagage.
Citera
2018-03-13, 17:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Var tullare och en civilpolis.
De sa att hunden hade reagerat på mig. Inte mitt bagage.

Polis på plats har man bara om man har fått seriösa tips. Eller så är det som jag skrev någon form av träning.

Jag vet ju hur man tränar dessa hundar och det låter inte som hunden gjorde en markering. Fast jag har ju inte träffat alla narkhundar. Men det vanligaste är att den får en belöning när den fått en träff. Men de har kanske lärt hunden att jobba efter "löpande band" principen. Näefan. Jag tror det bara var en ursäkt att hunden fått träff. De kan inte likaväl säga "du, vi tränade lite på dig". Kan ju varit en aspirant som varit på praktik från polisen. De kan mycket väl vara civilklädda ibland.
Citera
2018-03-13, 18:02
  #7
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Polis på plats har man bara om man har fått seriösa tips. Eller så är det som jag skrev någon form av träning.

Jag vet ju hur man tränar dessa hundar och det låter inte som hunden gjorde en markering. Fast jag har ju inte träffat alla narkhundar. Men det vanligaste är att den får en belöning när den fått en träff. Men de har kanske lärt hunden att jobba efter "löpande band" principen. Näefan. Jag tror det bara var en ursäkt att hunden fått träff. De kan inte likaväl säga "du, vi tränade lite på dig". Kan ju varit en aspirant som varit på praktik från polisen. De kan mycket väl vara civilklädda ibland.

Jag säger inte emot dig. Du kan ha rätt. Jag är inte kunnig på sådana här saker. Därför jag undrade.

Men det var, som sagt, obehagligt. Men jag antar att det är en naturlig reaktion.

Om det nu inte var en övning av något slag, ska man tacka gudarna för att det inte var i USA, Australien eller något annat land. Då hade det väl ha varit stenhårda förhör.
Citera
2018-03-13, 18:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag säger inte emot dig. Du kan ha rätt. Jag är inte kunnig på sådana här saker. Därför jag undrade.

Men det var, som sagt, obehagligt. Men jag antar att det är en naturlig reaktion.

Om det nu inte var en övning av något slag, ska man tacka gudarna för att det inte var i USA, Australien eller något annat land. Då hade det väl ha varit stenhårda förhör.

Jag tror det var träna en aspirant. Man står inte och säger det till resenärer som kanske rest i 10 timmar när de landat att man har tränat eller visat hur det går till. Vi lär aldrig få veta. Men en narkohund brukar tränas med belöning när den markerat. Möjligen kan den ha luktat något ämne som den inte fått inlärt men som luktade intressant. Fast jag tror inte det. För mig är det ett felbeteende hos sökhunden. När man tränar narkohundar börjar man med det som luktar mest. Cannabis. Sen tar man det svåraste till sist. Heorin eller syntetiska drog. Ökar svårigheten med tid. Träningen kan pågå flera år och tid mellan preparaten så hunden får lära sig preparaten ordentligt när den söker.
Citera
2018-03-13, 19:38
  #9
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Jag tror det var träna en aspirant. Man står inte och säger det till resenärer som kanske rest i 10 timmar när de landat att man har tränat eller visat hur det går till. Vi lär aldrig få veta. Men en narkohund brukar tränas med belöning när den markerat. Möjligen kan den ha luktat något ämne som den inte fått inlärt men som luktade intressant. Fast jag tror inte det. För mig är det ett felbeteende hos sökhunden. När man tränar narkohundar börjar man med det som luktar mest. Cannabis. Sen tar man det svåraste till sist. Heorin eller syntetiska drog. Ökar svårigheten med tid. Träningen kan pågå flera år och tid mellan preparaten så hunden får lära sig preparaten ordentligt när den söker.

Okej. Då vet jag lite mer.
Ett stort tack för informationen!
Citera
2018-03-13, 20:29
  #10
Medlem
Svantevits avatar
Hunden kände väl igen en flashbackare på lukten!
Citera
2018-03-14, 02:24
  #11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Jag tror det var träna en aspirant. Man står inte och säger det till resenärer som kanske rest i 10 timmar när de landat att man har tränat eller visat hur det går till. Vi lär aldrig få veta. Men en narkohund brukar tränas med belöning när den markerat. Möjligen kan den ha luktat något ämne som den inte fått inlärt men som luktade intressant. Fast jag tror inte det. För mig är det ett felbeteende hos sökhunden. När man tränar narkohundar börjar man med det som luktar mest. Cannabis. Sen tar man det svåraste till sist. Heorin eller syntetiska drog. Ökar svårigheten med tid. Träningen kan pågå flera år och tid mellan preparaten så hunden får lära sig preparaten ordentligt när den söker.

Hur vet vi att du inte bara snackar skit? Berätta gärna hur du har de kunskaperna!

Jag har också råkat ut för ungefär samma sak på Arlanda. Två poliser (stod så på deras uniform) gick runt med en hund och hunden blev intresserad av mig. Jag blev intagen till ett rum där mitt bagage genomsöktes och röntgades. Sedan fick jag gå in i ett bås och ta av mig alla kläder och de genomsöktes.

Jag samarbetade och var trevlig hela tiden och sa att jag förstår att de ibland träffar fel. De blev rätt paffa över det. De är nog vana vid att folk blir skitförbannade av sånt.

Rätt intressant upplevelse. Fick aldrig någon förklaring och bara ett mumlade hejdå när det var klart.
Citera
2018-03-14, 02:27
  #12
Medlem
dobbelinas avatar
Hunden gjorde kanske en okulärbesiktning av dig?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback