Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-13, 14:00
  #1
Medlem
Fick precis hem ett Msi geforce gtx 1050 ti gaming kort som jag sätter i istället för mitt gammla Msi geforce gtx 660 ti gaming. Såg dock på mitt moderkort att jag har plats för 2 grafikkort.
Frågan är då, kan jag köra båda korten tillsammans? Vad behöver jag för kraft på mitt nätagg för att klara av båda?
Citera
2018-03-13, 14:05
  #2
Medlem
Uninteresteds avatar
Detta kallas SLI. Googla och läs på innan du överväger något sådant.
Citera
2018-03-13, 15:11
  #3
Medlem
Vet inte om det går att SLIa ihop de två korten, och om det går vet jag inte om det ens är värt det. Tar du ex två st 1080 kort så får du inte ut dubbel effekt, så ditt nya grafikkort kommer klara sig självt bra. Tänk även på att om du har dubbla grafikkort så kommer värmen öka i datorn och har du inte tillräckligt med ventilation kan korten bli så varma att de presterar sämre.
Citera
2018-03-13, 15:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ-hursa
Fick precis hem ett Msi geforce gtx 1050 ti gaming kort som jag sätter i istället för mitt gammla Msi geforce gtx 660 ti gaming. Såg dock på mitt moderkort att jag har plats för 2 grafikkort.
Frågan är då, kan jag köra båda korten tillsammans? Vad behöver jag för kraft på mitt nätagg för att klara av båda?

De parallellkopplas och de måste vara av samma modell (nvidia).
Citera
2018-03-13, 15:21
  #5
Medlem
Skelets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Detta kallas SLI. Googla och läs på innan du överväger något sådant.

Seriekoppla gjorde man ju faen med gammla Voodokorten. 😆

Suck det var tider det.
😆😆
Citera
2018-03-16, 23:28
  #6
Medlem
Du kan nog ha i båda korten men det går inte att köra dem i Sli pga. att det är två helt olika modeller.
Men har du flersiffrigt antal skärmar kan du åtminstonde testa för att dela upp arbetsbördan.
Citera
2018-03-16, 23:44
  #7
Medlem
B0B0s avatar
Såvitt jag vet finns det inga 1050 Ti-kort som går att köra i SLI. Korten saknar helt enkelt den nödvändiga kontakten. Inga kort under GTX 1070 går att köra i SLI (såvitt jag känner till). De är helt enkelt inte hårdvarumässigt utrustade för det, och saknar anslutning för en s.k. SLI-brygga ("sladden" som du länkar ihop korten med).

https://pcpartpicker.com/forums/topi...0-ti-2-way-sli

Det här 1080-kortet har en kontakt för SLI-brygga. Du kan se den längst upp på kortet i 180-gradersvyn, precis intill kortets bakplåt: https://www.inet.se/produkt/5400061/...0-8gb-gaming-x

Om du sedan kikar på ditt 1050 Ti-kort så kommer du snabbt att se att det helt saknar sådana anslutningar. Det räcker ej heller att bara köpa två kort och stoppa i din burk för att få ökad spelprestanda; du måste ansluta dem via SLI (och ditt moderkort måste dessutom stöda SLI!) för att det ska ha någon effekt. I annat fall händer det ingenting alls förutom att du har två kort installerade förutom ett enda. De "samverkar" inte för att höja prestanda/FPS i spelen på något sätt om de inte stöder SLI, samt om ditt moderkort inte gör det.

Hoppas det svarar på din fråga!
__________________
Senast redigerad av B0B0 2018-03-16 kl. 23:46.
Citera
2018-03-17, 02:23
  #8
Avstängd
Plaguetongues avatar
ingen ide att sli koppla det med ett gammalt kort, om det ens går. kör men det nya kortet bara så blir det nog bra. vill du ha mer ut av det så skulle du inte ha köpt ett ruttet 1050
Citera
2018-03-17, 21:29
  #9
Medlem
annanmedlems avatar
Det går dock att köra ena kortet som dedikerat PhysX-kort. Men det är nog inte värt det.

Skicka tillbaka kortet och vänta in nästa generation (Q3?) Möjligen kombinerat med att gå på ett x60 med för större skillnad.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2018-03-17 kl. 21:55.
Citera
2018-03-18, 14:13
  #10
Medlem
Boggas avatar
SLI heter det. Funkar bara med samma variant av kort och dessutom måste dessa ha samma mängd VRAM (vilket var bekymmer med t.ex 680 som kom i två olika varianter). Två 660Ti hade du kunnat köra i SLI då dessa kort har "SLI-fingrar". 1050Ti saknar dessa, men även om den haft det så hade du inte kunnat köra SLI med två olika kort. Olika tillverkare av samma modell funkar.

Att köra ett kort som dedikerat phys-x funkar, men ger en så extremt liten skjuts i prestanda att det inte är värt det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback