2018-10-28, 21:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Klarna AB tilldelas utmärkelsen för sitt utomordentliga arbete med att främja forskning och utveckling mellan Sverige och Israel.

Klarnas vd och delgrundare Sebastian Siemiatkowski tog själv emot priset och höll en väldigt uppskattad föreläsning om Klarnas resa från idé till dagens framgångsrika företag. Siemiatkowski beskrev bland annat Klarnas närvaro i Israel på följande sätt:

– Klarna har ett utvecklingskontor i Tel Aviv sedan några år tillbaka då vi köpte ett företag där. Det är främst ingenjörer som arbetar på kontoret i Tel Aviv och de jobbar med utveckling av Klarnas olika tjänster och betallösningar. Exempelvis ligger ansvaret för utvecklingen av Klarnas prenumerationstjänster, som DN m. fl. använder sig av, i Israel.

– Samarbetet med kontoret i Tel Aviv är redan väldigt utbrett och välintegrerat. Vi har viktiga delar av vår utveckling där och kommer så fortsätta även framöver.

Israelidag.se

Se på fan!

Jag har alltid undrat om någon av grundarna är judar.

Polacken ligger väl nära till hands. Och Jacobsson kommer från Göteborg där det finns en judisk släkt med det namnet eller?

Klarna är en typiskt judisk operation att skuldsätta goyim och ta noll ansvar för samhällskonsekvenserna bara pengarna rullar in.

/Johan
Citera
2018-10-29, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Klarna AB tilldelas utmärkelsen för sitt utomordentliga arbete med att främja forskning och utveckling mellan Sverige och Israel.

Klarnas vd och delgrundare Sebastian Siemiatkowski tog själv emot priset och höll en väldigt uppskattad föreläsning om Klarnas resa från idé till dagens framgångsrika företag. Siemiatkowski beskrev bland annat Klarnas närvaro i Israel på följande sätt:

– Klarna har ett utvecklingskontor i Tel Aviv sedan några år tillbaka då vi köpte ett företag där. Det är främst ingenjörer som arbetar på kontoret i Tel Aviv och de jobbar med utveckling av Klarnas olika tjänster och betallösningar. Exempelvis ligger ansvaret för utvecklingen av Klarnas prenumerationstjänster, som DN m. fl. använder sig av, i Israel.

– Samarbetet med kontoret i Tel Aviv är redan väldigt utbrett och välintegrerat. Vi har viktiga delar av vår utveckling där och kommer så fortsätta även framöver.

Israelidag.se

De har inget kontor i Israel längre. Det stängdes i vintras.

https://digital.di.se/artikel/klarna-stanger-ner-i-israel
Citera
2018-10-29, 13:12
Medlem
onelostsouls avatar
Bara idioter som köper saker de inte kan betala för.
Citera
2018-10-29, 17:31
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Jag älskar Klarnas tjänster. Har gjort allt köpande online så sjukt enkelt och jag handlar inte från butiker som inte har one-click-Klarna betalningslösningar. Synd att det finns så många ansvarslösa som ställer till det för oss andra.
Citera
2022-01-15, 23:45
Medlem
engammalfisks avatar
Klarna gör så att fler varor köps & att de med liten ekonomi kan handla mer, små summor har man alltid som man kan ge dom via avbetalning & Klarna tar väldigt lite i merkostnad sen är det ju smidigt också.

SvD's kritik eller om det var DN där märks det att journalisten inte har mycket att skiva om & uppfinner något att skriva om, te.x kritiseras att man kan välja ett favorit betalningssätt, betala inom 30 dagar eller månadsfaktura och så vidare när man ska handla, var är problemet & för all del nyhetsvärdet.
Senast redigerad av engammalfisk 2022-01-16 kl. 00:01.
Citera
2022-01-16, 00:28
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haidere
Hej!

Kom att tänka på Klarna-konceptet som i stort sätt låter vilken tratt som helst skuldsätta sig med kreditkonsumtion. Bör inte detta ökande lånetagande i form av privatkonsumtion kunna på större skalor skapa problem inom snart framtid?

Kom och tänka på detta när jag faktiskt fick se sanningen i verkliga livet då även fysiska butiker erbjuder Klarna-fakturor som betalning. Innebär inte detta storskaliga lånande för medelsvenssons till en enorm överkonsumtion?

Det verkar inte heller som att Klarna öht bryr sig om kreditvärdigheten hos låntagaren utan bara delar ut lån till höger och vänster.

Någon som grubblat över samma sak? Speciellt i dessa tider när en förväntad lågkonjunktur knackar på.

Vill helst ha tråden i NEK då jag vill höra om vad ni tror angående effekter av detta kreditleverne på lång sikt istället för hur det påverkar en privatekonomi.
Om det skall vara överkonsumtion så bör kreditskulderna växa.
Det tvivlar jag på att klarna går med på.

Notera att det skapas en tillgång samtidigt. För att detta skall vara ett problem så behöver det uppstå kreditförluster. Det lär det göra också men de åker då kreditgivaren på att betala. Så de lär hållas på en låg nivå.
Citera
2022-01-16, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Att köpa på faktura är inte det samma som att köpa på kredit. Ibland när jag handlar på nätet och inte vill använda Visa eller banköverföring då jag inte litar 100% på stället, använder jag Klarna eller annan faktureringstjänst, och betalar fakturan först när jag har varan eller tjänsten hemma. Bara puckon som betalar fakturan på avbetalning, då det är oekonomiskt.

Använder man faktura eller kreditkort, är man skyddad av konsumentkreditlagen. Själv slapp jag förlora över tio tusen kronor när Swissair gick omkull, då jag betalt biljetterna med Visa. Med direktbetalning via banköverföring hade pengarna varit borta.

Observera den dubbla negationen i trådens rubrik. ("oansvarslöst")

Fast det där är väl bara semantik. Så fort man inte betalar omedelbart så har man handlat på kredit vare sig man vill låna eller inte.

Det är förstås motparten bara glad över i dagens räntelandskap. Det finns stora aktörer som hellre placerar sina pengar till 0% ränta hos konsumenter ett par veckor istället för att ha dem på banken eller i statsskuldsväxlar med negativ ränta.

För oss småspelare spelar det ingen roll. Vi får till skillnad från stora företag åtminstone inte negativ ränta på banken. Om vi också fick betala för att ha pengar på banken skulle vi såklart vilja betala direkt och inte efter några veckor.

Det är inte för inte som man idag får betala några hundralappar årligen för ett "bankkort" medan "kreditkort" är helt gratis!
Citera
2022-01-16, 15:52
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onelostsoul
Bara idioter som köper saker de inte kan betala för.

nej tvärtom, snarare bättre handla på klarna om du köper nåt o ångrar dig eller nåt så behöver du inte vänta flera dagar eller längre för att få pengar tillbaka, tycker det är sjukt smidigt att man får hem varan först och kan se om den funkar ok sen betalar man. speciellt när man köper kläder o sånt, svårt se online hur det passar när man väl får hem varan fan så mycket jobb sen när man måste tigga för att få pengarna återbetalda och sånt tar oftast tid då är klarna bättre helt klart.

köpte förra månaden hem nåt från wish genom klarna från kina.. fick hem varan först utan att betala, fatta va ballt
Citera
2022-01-17, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haidere
Hej!

Kom att tänka på Klarna-konceptet som i stort sätt låter vilken tratt som helst skuldsätta sig med kreditkonsumtion. Bör inte detta ökande lånetagande i form av privatkonsumtion kunna på större skalor skapa problem inom snart framtid?

Kom och tänka på detta när jag faktiskt fick se sanningen i verkliga livet då även fysiska butiker erbjuder Klarna-fakturor som betalning. Innebär inte detta storskaliga lånande för medelsvenssons till en enorm överkonsumtion?

Det verkar inte heller som att Klarna öht bryr sig om kreditvärdigheten hos låntagaren utan bara delar ut lån till höger och vänster.

Någon som grubblat över samma sak? Speciellt i dessa tider när en förväntad lågkonjunktur knackar på.

Vill helst ha tråden i NEK då jag vill höra om vad ni tror angående effekter av detta kreditleverne på lång sikt istället för hur det påverkar en privatekonomi.
Faktura är ju inget lån.
Sedan kollar ju Klarna vad jag vet sina kunders UC-score, i likhet med när man köper något på kredit av övriga aktörer.
Att låna ut pengar till konsumtion är ju dessutom något som stimulerar ekonomin. Det är ju det som EGENTLIGEN styrränta är till för.
Citera
2022-01-17, 01:00
Medlem
Tycker klarna är grymt bra men då har jag en ok ekonomi och handlar inte när jag inte har råd. Det har hänt flera gånger att en vara uteblivit eller varit skadad då har det bara varit att stoppa betalningen. Men visst, för wt folk måste det vara jobbigt som äter pizza på kredit.
Citera
2022-01-17, 17:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Fast det där är väl bara semantik. Så fort man inte betalar omedelbart så har man handlat på kredit vare sig man vill låna eller inte.

Det är förstås motparten bara glad över i dagens räntelandskap. Det finns stora aktörer som hellre placerar sina pengar till 0% ränta hos konsumenter ett par veckor istället för att ha dem på banken eller i statsskuldsväxlar med negativ ränta.

För oss småspelare spelar det ingen roll. Vi får till skillnad från stora företag åtminstone inte negativ ränta på banken. Om vi också fick betala för att ha pengar på banken skulle vi såklart vilja betala direkt och inte efter några veckor.

Det är inte för inte som man idag får betala några hundralappar årligen för ett "bankkort" medan "kreditkort" är helt gratis!

Jag syftade kredit=dyr avbetalning. "För att man inte ha råd".
Faktura är faktura. Ger kunden större rättigheter mot trilskande företag. Levereras inte varan/rätt vara/skadad vara, så betalar man helt enkelt inte fakturan. Folk som köper via kreditkort har samma skydd. Folk som köper med banköverföring/swish har nada skydd.

Skulle säga benhårt att folk som tar ansvar för sin ekonomi betalar med faktura/kreditkort, inte med direktbetalning för en vara/tjänst som kanske aldrig levereras tar mycket gott ansvar för ekonomin.

Klart det finns idioter som maxar sin kredit och inte har ekonomi för att betala. Sådana finns alltid.
Men ska vi som är ordentliga bry oss? TV3 har ju ett program de kan ställa upp i!
Citera
2022-01-18, 10:09
Medlem
Fattar inte hur dessa betalningslösningar kan vara tillåtna. Har du inte pengar ska du inte köpa något. Behöver du låna ska du ju behöva gå igenom en process, inte kunna blippa telefonen och så vips har du köpt något för 20 lakan på kredit. Hoppas Klarna och liknande tjänster regleras bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in