Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-13, 13:05
  #13
Medlem
Utbud och efterfrågan, är folk korkade boskap får dom ta sitt egna ansvar. Ett företags syfte är tjäna pengar endast. Inte ta hand om dumma boskap om dom då inte tar betalt per timme för terapi etc.
Citera
2018-03-13, 13:34
  #14
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Jag förstår faktiskt inte riktigt problemet. Möt mig om jag har missuppfattat någonting.

Kreditvärdigheten är fullständigt irrelevant när det kommer till mindre summor, som det ofta är frågan om när det handlar om privatkonsumtion. Vid större fakturaköp tar man ju faktiskt en kreditupplysning.

Är den verkligen det? Jag tänker utifrån att SMS-lån t ex ofta handlar om mindre summor (Enligt min definition är det 5 000 kr eller mindre.)

Jag förstår TS inlägg. Klarnas affärsidé är att ta över risken för e-handelsföretag och tjäna på att folk inte betalar i tid. I praktiken genom korta "lån/krediter". Detta kan nyttjas positivt av vissa människor men negativt av andra. För att ge ett exempel på det senare. I en tråd här på FB där en person behövde snabba pengar var ett av förslagen som personen fick att köpa något, välja kredit på Klarna, sälja prylen och därmed få kontanter.

Hela konsumtionssamhället idag går på att man ska köpa idag för pengar man inte har. Dvs "teckna in" sina framtida inkomster. Som företag gäller det att sälja så mycket som möjligt, att ta så stor del av kundernas pengar som de har idag men även som de får i morgon. Gör man inte det, då tar någon annan de pengarna istället. Rätt eller fel? Som många andra anser jag att det måste finnas ett egenansvar men faktum är att en del människor klarar inte av det med tråkigheter som följd.

// CC
Citera
2018-03-13, 14:07
  #15
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Är den verkligen det? Jag tänker utifrån att SMS-lån t ex ofta handlar om mindre summor (Enligt min definition är det 5 000 kr eller mindre.)

Jag förstår TS inlägg. Klarnas affärsidé är att ta över risken för e-handelsföretag och tjäna på att folk inte betalar i tid. I praktiken genom korta "lån/krediter". Detta kan nyttjas positivt av vissa människor men negativt av andra. För att ge ett exempel på det senare. I en tråd här på FB där en person behövde snabba pengar var ett av förslagen som personen fick att köpa något, välja kredit på Klarna, sälja prylen och därmed få kontanter.

Hela konsumtionssamhället idag går på att man ska köpa idag för pengar man inte har. Dvs "teckna in" sina framtida inkomster. Som företag gäller det att sälja så mycket som möjligt, att ta så stor del av kundernas pengar som de har idag men även som de får i morgon. Gör man inte det, då tar någon annan de pengarna istället. Rätt eller fel? Som många andra anser jag att det måste finnas ett egenansvar men faktum är att en del människor klarar inte av det med tråkigheter som följd.

// CC

Jag kan förstå om man argumenterar för ett problem kring SMS-lån, det är en annan sak. Dock har det skett ganska mycket här för att tvinga kreditgivarna att tydligt redovisa kostnader. Osäker hur mycket mer ansvar man kan lägga på kreditgivaren.
Citera
2018-03-13, 14:32
  #16
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Jag kan förstå om man argumenterar för ett problem kring SMS-lån, det är en annan sak. Dock har det skett ganska mycket här för att tvinga kreditgivarna att tydligt redovisa kostnader. Osäker hur mycket mer ansvar man kan lägga på kreditgivaren.

Det håller jag med om. Dvs hur mycket ansvar som kan läggas på kreditgivaren. Det jag tror man kan göra är att tvinga kreditgivaren att vara tydlig med informationen. Dvs vad som gäller om kredit nyttjas. Därefter är det samhället som får "fostra" sina medborgare att kunna läsa villkor, att inte spendera mer än man har råd med etc. Det kommer dock alltid att finnas personer som "trillar dit".

// CC
Citera
2018-03-13, 14:40
  #17
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Det håller jag med om. Dvs hur mycket ansvar som kan läggas på kreditgivaren. Det jag tror man kan göra är att tvinga kreditgivaren att vara tydlig med informationen. Dvs vad som gäller om kredit nyttjas. Därefter är det samhället som får "fostra" sina medborgare att kunna läsa villkor, att inte spendera mer än man har råd med etc. Det kommer dock alltid att finnas personer som "trillar dit".

// CC

Människor är ju väldigt okunniga i allmänhet. Problemet härstammar mycket från vår utbildning, ekonomi är fullständigt frånvarande.
Citera
2018-03-13, 16:56
  #18
Medlem
SophieNeveus avatar
Det händer att jag ibland köper någonting mot Klarna delbetalning men oftast när det är kampanjer med 0% ränta i x antal månader. Däremot får du en aviavgift med varje faktura på 29 kr.
Det är sällan jag köper något på detta viset men både min säng och kylskåp är köpta på detta sättet uppdelat på tre månaders delbetalning. Tycker att det är väldigt överkomligt att betala 87 kr i "ränta" på en säng som kostade 24 999 kr.
Jag skulle dock inte påstå att Klarna på något sätt har "ökat" min konsumtion i förhållande till innan Klarna var så populärt. Jag konsumerar alltså inte mer skit bara för att jag kan delbetala det.
Citera
2018-03-13, 17:41
  #19
Avstängd
Risken för överkonsumtion är uppenbar och självklart har Klarna ett ansvar, frågan är egentligen vilket ansvar. Handlar en del på Tradera och använder mig ofta av Klarnas betaltjänster då jag genom dom erhåller ett bra skydd om det jag köpt inte dyker upp eller är i väsentligt sämre skick än beskrivning.

Kostar 29kr, men med tanke på att mitt senaste köp den 1/3 fortfarande inte levererats trots 9000 inbetalda kronor känns det tryggt.

Sen är det såklart inte bra att folk utnyttjar tjänsterna genom att lägga upp köp på långa återbetalningsplaner. Dock gissar jag att Klarna utan dessa personer skulle få det svårt att gå runt.

Att låna ut pengar till räntor och avgifter har väl förövrigt alltid setts som mindre fint, med just motivationen att det är de mest utsatta människorna som drabbas. Hyser en stor dubbelmoral i denna fråga men tror att jag landar i att folk måste lära sig att ta ansvar för sina egna liv.
Citera
2018-03-14, 18:15
  #20
Medlem
CC75s avatar
Stod en kolumn i dagens Metro om just Klarna. Skriven av Kajsa Ekis Ekman.

Rubriken är:

Klarna lurar oss på pengar och staten hjälper till.

Kajsa skriver bl.a. att Klarna har satt i system att inte skicka ut fakturor när folk tar på avbetalning och så får man en betalningspåminnelse. Kredittiden är 14 dagar och inte 30 som många är vana vid. (Kan tillägga att Arvato som bl.a. Bokus använder har 8 dagars kredittid som blir 60 kr dyrare om man missar den). Man hamnar därefter hos ett inkassobolag som Klarna själva äger. Därefter fogden.

Enligt Kajsa har Klarna själva sagt att "den bästa kunden är den som inte betalar direkt men som får en påminnelse och sedan inkassokrav".

Metro hade i samma tidning en stor artikel om att snabblånebolagen skickar tusentals till fogden varje år. 16 000 ärenden från sju av bolagen.

Tydligen finns det nu ett förslag från regeringen om ett räntetak som förväntas träda i kraft i september. Då blir det max 40% över referensräntan. (39,5% med dagens minusränta).

Jag har tidigare argumenterat för det egna ansvaret men jag stör mig lite på att mina skattepengar ska användas för att driva in dessa skulder.

// CC
Citera
2018-03-14, 19:09
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Stod en kolumn i dagens Metro om just Klarna. Skriven av Kajsa Ekis Ekman.

Kajsa skriver bl.a. att Klarna har satt i system att inte skicka ut fakturor när folk tar på avbetalning och så får man en betalningspåminnelse.

Kan bekräfta att grundarna av Klarna såg just denna potential när de började jobba på sin vision. Har fått detta beskrivet av mig av en av dessa personer.

Jag trodde själv inte på affärsidén. Haha! Men jag tröstar mig med att det var många fler än jag som inte begrep potentialen...

/Johan
Citera
2018-03-14, 20:08
  #22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Att köpa på faktura är inte det samma som att köpa på kredit. Ibland när jag handlar på nätet och inte vill använda Visa eller banköverföring då jag inte litar 100% på stället, använder jag Klarna eller annan faktureringstjänst, och betalar fakturan först när jag har varan eller tjänsten hemma. Bara puckon som betalar fakturan på avbetalning, då det är oekonomiskt.

Använder man faktura eller kreditkort, är man skyddad av konsumentkreditlagen. Själv slapp jag förlora över tio tusen kronor när Swissair gick omkull, då jag betalt biljetterna med Visa. Med direktbetalning via banköverföring hade pengarna varit borta.

Observera den dubbla negationen i trådens rubrik. ("oansvarslöst")
Kan bara hålla med. Använder nästan alltid Klarna när jag handlar på nätet. Ofta så kostar det ju inget extra och du betalar vanligtvis när produkten levererats. Både jag och frugan använder Klarna flitigt. Klarna tycker nog inte vi är de bästa kunderna då vi alltid betalar i tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Jools.
Klarna gör väl en kreditkoll på dig, både när du köper mot faktura - enklare koll så du inte har några betalningsanm. och på kredit - en större koll med bla. inkomstuppgifter?
De tar ju ingen regelrätt kreditupplösning, men däremot kollar de om du har anmärkningar. Såvitt jag vet så får du inte handla om du har anmärkning.

Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Människor är ju väldigt okunniga i allmänhet. Problemet härstammar mycket från vår utbildning, ekonomi är fullständigt frånvarande.
Jag håller med. Redan från lågstadiet borde de vara ekonomundervisning i skolan. Plus att man lär folk att inte köpa skit de inte har råd med.

Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Risken för överkonsumtion är uppenbar och självklart har Klarna ett ansvar, frågan är egentligen vilket ansvar. Handlar en del på Tradera och använder mig ofta av Klarnas betaltjänster då jag genom dom erhåller ett bra skydd om det jag köpt inte dyker upp eller är i väsentligt sämre skick än beskrivning.

Kostar 29kr, men med tanke på att mitt senaste köp den 1/3 fortfarande inte levererats trots 9000 inbetalda kronor känns det tryggt.

Sen är det såklart inte bra att folk utnyttjar tjänsterna genom att lägga upp köp på långa återbetalningsplaner. Dock gissar jag att Klarna utan dessa personer skulle få det svårt att gå runt.

Att låna ut pengar till räntor och avgifter har väl förövrigt alltid setts som mindre fint, med just motivationen att det är de mest utsatta människorna som drabbas. Hyser en stor dubbelmoral i denna fråga men tror att jag landar i att folk måste lära sig att ta ansvar för sina egna liv.
Så sant sant så. Jag tycker det är kanon att kunna handla på faktura och betala när sakerna kommer. I o m att det inte kostar något extra plus att det går att gå via klarna om de strular med leveransen.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Stod en kolumn i dagens Metro om just Klarna. Skriven av Kajsa Ekis Ekman.

Rubriken är:

Klarna lurar oss på pengar och staten hjälper till.

Kajsa skriver bl.a. att Klarna har satt i system att inte skicka ut fakturor när folk tar på avbetalning och så får man en betalningspåminnelse. Kredittiden är 14 dagar och inte 30 som många är vana vid. (Kan tillägga att Arvato som bl.a. Bokus använder har 8 dagars kredittid som blir 60 kr dyrare om man missar den). Man hamnar därefter hos ett inkassobolag som Klarna själva äger. Därefter fogden.

Enligt Kajsa har Klarna själva sagt att "den bästa kunden är den som inte betalar direkt men som får en påminnelse och sedan inkassokrav".

Metro hade i samma tidning en stor artikel om att snabblånebolagen skickar tusentals till fogden varje år. 16 000 ärenden från sju av bolagen.

Tydligen finns det nu ett förslag från regeringen om ett räntetak som förväntas träda i kraft i september. Då blir det max 40% över referensräntan. (39,5% med dagens minusränta).

Jag har tidigare argumenterat för det egna ansvaret men jag stör mig lite på att mina skattepengar ska användas för att driva in dessa skulder.

// CC
Felet är ju inte i grunden Klarnas, utan det är att folk konsumerar långt över sina tillgångar. Sen vet jag också att Klarna har skitit i att skicka ut fakturor, har varit med om det själv för några år sen. Dock så visste jag att jag hade en beställning via Klarna så jag ringde deras kundtjänst och då tog jag alla uppgifter den vägen, i god tid innan förfallodatum. Men nu för tiden så är det ju lätt att logga in på deras hemsida och vanligen så vet man ju att man beställt något och då bevakar man ju det.
Citera
2018-03-14, 20:33
  #23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kan bara hålla med. Använder nästan alltid Klarna när jag handlar på nätet. Ofta så kostar det ju inget extra och du betalar vanligtvis när produkten levererats. Både jag och frugan använder Klarna flitigt. Klarna tycker nog inte vi är de bästa kunderna då vi alltid betalar i tid.

De tar ju ingen regelrätt kreditupplösning, men däremot kollar de om du har anmärkningar. Såvitt jag vet så får du inte handla om du har anmärkning.


Jag håller med. Redan från lågstadiet borde de vara ekonomundervisning i skolan. Plus att man lär folk att inte köpa skit de inte har råd med.


Så sant sant så. Jag tycker det är kanon att kunna handla på faktura och betala när sakerna kommer. I o m att det inte kostar något extra plus att det går att gå via klarna om de strular med leveransen.


Felet är ju inte i grunden Klarnas, utan det är att folk konsumerar långt över sina tillgångar. Sen vet jag också att Klarna har skitit i att skicka ut fakturor, har varit med om det själv för några år sen. Dock så visste jag att jag hade en beställning via Klarna så jag ringde deras kundtjänst och då tog jag alla uppgifter den vägen, i god tid innan förfallodatum. Men nu för tiden så är det ju lätt att logga in på deras hemsida och vanligen så vet man ju att man beställt något och då bevakar man ju det.

Jag håller med om allt här. Klarna skickar (idag) ut sina fakturor via e-post, så det brukar funka. Enda "problemet" jag stött på under "alla år" är att jag fick fakturan från Klarna redan före att ordern (varan( skickats med tracking-number. Jag bestred fakturan, såtillvida att varan inte skickats iväg.. Det var nemas problemas, då skickades varan iväg från bolaget jag beställt från.. När jag kontaktat Klarna, alltså. Har inte köpt från den internetshoppen igen, även om grejorna var bra.

Tråden handlar dock inte ur ett konsumentperspektiv rent ekonomiskt, utan om nationalekonomi, huruvida det är "bra" med slarvig kreditgivning: NÄ! Det är absolut inte bra rent nationalekonomiskt med "slarvig kreditgivning". Dock är jag helt övertygad om, att i det perspektivet, är Klarna bara småfisk. Det finns klart större aktörer "systemkritiska" som slänger ut krediter/lån till vem-som-helst, då ränteläget är så lågt, och vill ha stora räntor på "pengarna".. -DET kan bli farligt.
Citera
2018-10-28, 19:26
  #24
Avstängd
Klarna AB tilldelas utmärkelsen för sitt utomordentliga arbete med att främja forskning och utveckling mellan Sverige och Israel.

Klarnas vd och delgrundare Sebastian Siemiatkowski tog själv emot priset och höll en väldigt uppskattad föreläsning om Klarnas resa från idé till dagens framgångsrika företag. Siemiatkowski beskrev bland annat Klarnas närvaro i Israel på följande sätt:

– Klarna har ett utvecklingskontor i Tel Aviv sedan några år tillbaka då vi köpte ett företag där. Det är främst ingenjörer som arbetar på kontoret i Tel Aviv och de jobbar med utveckling av Klarnas olika tjänster och betallösningar. Exempelvis ligger ansvaret för utvecklingen av Klarnas prenumerationstjänster, som DN m. fl. använder sig av, i Israel.

– Samarbetet med kontoret i Tel Aviv är redan väldigt utbrett och välintegrerat. Vi har viktiga delar av vår utveckling där och kommer så fortsätta även framöver.

Israelidag.se
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback