Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-13, 09:05
  #1
Medlem
haideres avatar
Hej!

Kom att tänka på Klarna-konceptet som i stort sätt låter vilken tratt som helst skuldsätta sig med kreditkonsumtion. Bör inte detta ökande lånetagande i form av privatkonsumtion kunna på större skalor skapa problem inom snart framtid?

Kom och tänka på detta när jag faktiskt fick se sanningen i verkliga livet då även fysiska butiker erbjuder Klarna-fakturor som betalning. Innebär inte detta storskaliga lånande för medelsvenssons till en enorm överkonsumtion?

Det verkar inte heller som att Klarna öht bryr sig om kreditvärdigheten hos låntagaren utan bara delar ut lån till höger och vänster.

Någon som grubblat över samma sak? Speciellt i dessa tider när en förväntad lågkonjunktur knackar på.

Vill helst ha tråden i NEK då jag vill höra om vad ni tror angående effekter av detta kreditleverne på lång sikt istället för hur det påverkar en privatekonomi.
__________________
Senast redigerad av haidere 2018-03-13 kl. 09:16.
Citera
2018-03-13, 09:15
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Att köpa på faktura är inte det samma som att köpa på kredit. Ibland när jag handlar på nätet och inte vill använda Visa eller banköverföring då jag inte litar 100% på stället, använder jag Klarna eller annan faktureringstjänst, och betalar fakturan först när jag har varan eller tjänsten hemma. Bara puckon som betalar fakturan på avbetalning, då det är oekonomiskt.

Använder man faktura eller kreditkort, är man skyddad av konsumentkreditlagen. Själv slapp jag förlora över tio tusen kronor när Swissair gick omkull, då jag betalt biljetterna med Visa. Med direktbetalning via banköverföring hade pengarna varit borta.

Observera den dubbla negationen i trådens rubrik. ("oansvarslöst")
Citera
2018-03-13, 09:19
  #3
Medlem
haideres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Att köpa på faktura är inte det samma som att köpa på kredit. Ibland när jag handlar på nätet och inte vill använda Visa eller banköverföring då jag inte litar 100% på stället, använder jag Klarna eller annan faktureringstjänst, och betalar fakturan först när jag har varan eller tjänsten hemma. Bara puckon som betalar fakturan på avbetalning, då det är oekonomiskt.

Använder man faktura eller kreditkort, är man skyddad av konsumentkreditlagen. Själv slapp jag förlora över tio tusen kronor när Swissair gick omkull, då jag betalt biljetterna med Visa. Med direktbetalning via banköverföring hade pengarna varit borta.

Observera den dubbla negationen i trådens rubrik. ("oansvarslöst")

Ah, jag var oklar i trådstarten. Jag syfter främst på Klarnas möjlighet till ex. Delbetalning etc. Vilket jag ser som ett kreditkonto helt utan ansökan, kontroll eller krav på inkomst. Detta kan jag tycka mig se ett problem i, speciellt då det är så pass enkelt att börja delbetala vilket skitinköp som helst. Påminner mig lite om hur det såg ut när SMS-lån blåstes upp under 2007(?).

Tack för anmärkningen, det har varit en lång natt.
Citera
2018-03-13, 09:20
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Att köpa på faktura är inte det samma som att köpa på kredit. Ibland när jag handlar på nätet och inte vill använda Visa eller banköverföring då jag inte litar 100% på stället, använder jag Klarna eller annan faktureringstjänst, och betalar fakturan först när jag har varan eller tjänsten hemma.

Det där är ju att köpa på kredit..
Citera
2018-03-13, 09:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haidere
Ah, jag var oklar i trådstarten. Jag syfter främst på Klarnas möjlighet till ex. Delbetalning etc. Vilket jag ser som ett kreditkonto helt utan ansökan, kontroll eller krav på inkomst. Detta kan jag tycka mig se ett problem i, speciellt då det är så pass enkelt att börja delbetala vilket skitinköp som helst. Påminner mig lite om hur det såg ut när SMS-lån blåstes upp under 2007(?).

Tack för anmärkningen, det har varit en lång natt.

Klarna gör väl en kreditkoll på dig, både när du köper mot faktura - enklare koll så du inte har några betalningsanm. och på kredit - en större koll med bla. inkomstuppgifter?
Citera
2018-03-13, 09:28
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haidere
Ah, jag var oklar i trådstarten. Jag syfter främst på Klarnas möjlighet till ex. Delbetalning etc. Vilket jag ser som ett kreditkonto helt utan ansökan, kontroll eller krav på inkomst. Detta kan jag tycka mig se ett problem i, speciellt då det är så pass enkelt att börja delbetala vilket skitinköp som helst. Påminner mig lite om hur det såg ut när SMS-lån blåstes upp under 2007(?).

Tack för anmärkningen, det har varit en lång natt.

Givetvis är det bekymmersamt om personer utan kreditvärdighet får köpa på faktura som de inte kan betala.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det där är ju att köpa på kredit..
Då är det som att "åka taxi på kredit" när man betalar vid ankomst. Eller att "äta på kredit" på krogen, när man betalar notan efter måltidens avslutande.
Citera
2018-03-13, 09:32
  #7
Medlem
haideres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jools.
Klarna gör väl en kreditkoll på dig, både när du köper mot faktura - enklare koll så du inte har några betalningsanm. och på kredit - en större koll med bla. inkomstuppgifter?

Det görs en kreditkoll, men en väldigt bristfällig sådan. Gör en snabb googling på "Klarna delbetalning årsinkomst" och läs om människor som fått tagit större inköp på 20 000kr+ med en redovisad årsinkomst på <80 000kr.
Citera
2018-03-13, 09:40
  #8
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Då är det som att "åka taxi på kredit" när man betalar vid ankomst. Eller att "äta på kredit" på krogen, när man betalar notan efter måltidens avslutande.

Äsch, ignorera honom. Visst har han tekniskt sett rätt, men alla förstår vad du menar. Jag håller med dig, att handla på kreditkort när man har täckning flera gånger om på sparkontot är inte samma sak som att handla på kredit och sen välja avbetalning.
Citera
2018-03-13, 10:16
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haidere

Det verkar inte heller som att Klarna öht bryr sig om kreditvärdigheten hos låntagaren utan bara delar ut lån till höger och vänster.


Det är säljaren som bestämmer önskad kreditvärdighet, inte Klarna.
Citera
2018-03-13, 10:53
  #10
Moderator
tobess avatar
Du tycker inte att det är dom som utnyttjar tjänsten trots att dom inte har råd som är ansvarslösa? Har inte indviden något ansvar för hur de sköter sin ekonomi?
Citera
2018-03-13, 11:20
  #11
Medlem
haideres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Du tycker inte att det är dom som utnyttjar tjänsten trots att dom inte har råd som är ansvarslösa? Har inte indviden något ansvar för hur de sköter sin ekonomi?
Jo det är väl en definitionsfråga. Välkänt problem inom ekonomi att man alltid antar att människor agerar rationellt, uppenbarligen så är ju det inte fallet därav kan jag tycka att man kanske skulle se över vad detta irrationella beteende faktiskt betyder i just detta fallet. Därför tycker jag att "utlåningen" som Klarna indirekt driver är ansvarslös.

Däremot på personnivå håller jag med dig fullt ut. Jag har ingen medkänsla för människor som skuldsätter sig grovt, utan tycker att det handlar helt om dålig impulskontroll och oförmåga att kunna tänka längre än vad näsan räcker.
Citera
2018-03-13, 12:12
  #12
Medlem
Reevess avatar
Jag förstår faktiskt inte riktigt problemet. Möt mig om jag har missuppfattat någonting.

Kreditvärdigheten är fullständigt irrelevant när det kommer till mindre summor, som det ofta är frågan om när det handlar om privatkonsumtion. Vid större fakturaköp tar man ju faktiskt en kreditupplysning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback