• 1
  • 2
2018-03-12, 22:48
Medlem
FullMetallJackas avatar
Många på Flashback litar inte på den allmänna pensionen och säger att man ska spara privat om man inte vill leva på torrfoder när man blir gammal, men när jag sitter och räknar känns det ändå ganska futtigt med privat sparande även om man lägger undan flera tusen varje månad enbart för pensionen. Detta är förutsatt att man inte vill jobba vid 85 bast.

Om man ska ha råd med mat, hyra, nöjen och resor (som många vill syssla mycket med på äldre dar) och saknar allmän pension helt (worst case scenario), hur mycket sparkapital bör man ha vid 65 egentligen för att vara på den säkra sidan?

Verkar väldigt svårt för medelsvensson som tjänar 25-35 papp i månaden att inte bli fattigpensionär om systemet sviker.
Citera
2018-03-12, 22:56
Medlem
Hur mycket du kommer behöva är svårt att säja då alla planerar sin ålderdom olika. Har du tänkt att ha dubbelt boende och tillbringa 5 månader varje vinter i Spanien så tickar det snabbt iväg. När man jobbar så "hinner" man inte bränna pengar. Som pensionär så vill du kanske på många resor till Västindien. Alternativt så blir man lite halvsjuk så att man inte har någon drivkraft att åka iväg. Man lagar sin egen mat hemma och man är inte ute så ofta så klädkontot är i det närmaste orört. Skulle nog säga att man kan klara sig på 10 000 netto och det kan lika gärna bli så att man vill bränna 35 000 netto i månaden.
Citera
2018-03-12, 23:01
Du behöver inte oroa dig. Det lär varesig bli tal om nöjen eller resor på ålderns höst för dagens 20-40-åringar. Låt oss ta en 35-årig man idag. Han arbetar inom en normal verksamhet och tjänar normalt med pengar. Han har barn och bil och ett mindre radhus och hej och hå. Skulle han välja att pensionera sig i samma ålder som sina föräldrar, alltså någon gång runt 65 år, så står kalendern på år 2048.

Om vi har dagens massinvandring kommer Sverige att utgöras till 30,6% av muslimer år 2050. Det är ett enormt etniskt fotbyte som knappast kommer att resultera bibehållna pensionssystem eller hållbar ekonomisk infrastruktur.
http://www.pewforum.org/2017/11/29/e...im-population/

Det lär alltså inte bli tal om en bekväm pension för de allra flesta av oss. Överlevnad är huvudmålet för en majoritet av svenska pensionerade normalinkomsttagare runt år 2050. Lösningen på problemet är att spara så mycket det går, spara i guld i egen regi snarare än i fiatvalutan SEK på banken och att inte spara ett vitten i diverse pensions"fonder" som egentligen bara är mångkulturens sista sparbössa. Och den kommer att vittjas när behovet uppstår. När lånen slutar gå igenom.

Men... Det var det här svensken ville ha.
Citera
2018-03-12, 23:01
Medlem
Vilken åldersgrupp tänker du på? Dom som idag är 25 eller dom som är 55?
Pratar vi 25 så är det nästan ingen ide att fundera ens, vi har ingen aning om hur samhället kommer se ut om 40 år.
Citera
2018-03-12, 23:28
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Hur mycket du kommer behöva är svårt att säja då alla planerar sin ålderdom olika. Har du tänkt att ha dubbelt boende och tillbringa 5 månader varje vinter i Spanien så tickar det snabbt iväg. När man jobbar så "hinner" man inte bränna pengar. Som pensionär så vill du kanske på många resor till Västindien. Alternativt så blir man lite halvsjuk så att man inte har någon drivkraft att åka iväg. Man lagar sin egen mat hemma och man är inte ute så ofta så klädkontot är i det närmaste orört. Skulle nog säga att man kan klara sig på 10 000 netto och det kan lika gärna bli så att man vill bränna 35 000 netto i månaden.

Tänk på att om vi räknar på en inflation på 2% i 30 år så kommer du behöva dubbla det beloppet i månaden om 35 år för att uppnå dagens värde i pengar. 10 000 kr idag motsvaras av ungefär 20 000 kr om 35 år.

Men ja, tilläggas ska att man då uppskattningsvis kommer ha minst dubblat sin lön också bara genom att få 2% löneökning. Ökar du med mer än så vissa år kommer du självklart tjäna ännu mer.
Citera
2018-03-12, 23:43
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har boende klart (villa i utkanten av stan + mindre lägenhet mitt i centrum).

Min plan är att få ihop 24 miljoner samma år jag fyller 50 år. Lever jag efter min plan och lyckas hålla minimum 8% avkastning i medel så kommer jag strax över 24 miljoner. Därför antar jag att jag förmodligen kommer ligga på ca 28-30 miljoner.
Följer jag den här planen så kommer jag under livets resa ändå att kunna leva lite över medel.

Sen lever jag på avkastningen från mina 24 miljoner. Får jag minimum 8% i avkastning så blir det ca:
80 - 90 tusen kr/mån efter skatt. Det kommer förmodligen vara en bit över en högavlönad tjänsteman när jag når den åldern.

Förra året så fick jag 24% avkastning. Får jag det på 24 miljoner så blir det efter skatt ca:
240 - 250 tusen kr/mån.

Jag tror min pensionering vid 50 kommer bli grymt bra.

Men jag tror det räcker med att få ihop 14-16 miljoner också och ändå leva lite över medel på avkastningen. Farsan har en kompis som "gick i pension" när han var 55 år. Han hade då fått ihop 12 miljoner och han reser världen runt som en tokig på avkastningen.

Så gör jag så kan alla ensamkommande få alla mina jobb..heheh
Citera
2018-03-13, 01:22
Medlem
SophieNeveus avatar
Jag är snart 24 år och har redan börjat att pensionsspara privat. Har räknat lite och kommit fram till att en bruttoinkomst på 45 000 kr i pension skulle jag nöja mig med. Jag behöver alltså lägga undan ca 3500-5000 kr i månaden fram tills jag fyller 65.
Man ska inte underskatta att börja spara tidigt då ränta på ränta ger en fin utveckling.
Jag skulle gissa på att det borde räcka med ungefär 2 miljoner + avbetald bostad i sparkapital när man går i pension. Att fondspara är det bästa alternativet för den som inte är intresserad av aktiemarknaden.
Citera
2018-03-13, 01:39
Medlem
Du vill ha samma summa i pension som du hade innan + årlig inflation.

Då jag bor i land med 0% skatt finns inget som heter pension i den grunden. Utan eget sparande.

Löst det genom lite olika långsiktiga sparande i USD / EUR för även minska valutarisker.

Ena av dom är om trycker in pengar 5-6 år till kommer det ge nettoavkastnig på 20-25k EUR varje månad utan ta av kapital vid 65. Fortsätter jag trycka in pengar tills blir 65 blir det lätt 70-80k EUR avkastning per månad.

Sedan några olika små sparande som räknas ge 3-5k USD / EUR per månad på varje beroende utveckling.

Viktigaste är börja sparande i tid, för omöjlig ta igen förlorad tid sedan
Citera
2018-03-13, 01:50
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Många på Flashback litar inte på den allmänna pensionen och säger att man ska spara privat om man inte vill leva på torrfoder när man blir gammal, men när jag sitter och räknar känns det ändå ganska futtigt med privat sparande även om man lägger undan flera tusen varje månad enbart för pensionen. Detta är förutsatt att man inte vill jobba vid 85 bast.

Om man ska ha råd med mat, hyra, nöjen och resor (som många vill syssla mycket med på äldre dar) och saknar allmän pension helt (worst case scenario), hur mycket sparkapital bör man ha vid 65 egentligen för att vara på den säkra sidan?

Verkar väldigt svårt för medelsvensson som tjänar 25-35 papp i månaden att inte bli fattigpensionär om systemet sviker.

Mitt tips för en vettig pension är att redan idag minska ner på fasta och onödiga utgifter. Detta ger en dubbel påverkan. För det första så minska du ner dina behov nu, så du kan t ex spara extra i fonder eller aktier. Sen minskar du även ner ditt behov när du går i pension, så du behöver inte lika mycket.
Citera
2018-03-13, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
En stor kuk och en livlig fantasi är en klen tröst i ett fattigt hem...

24 mille är ju inget, 10% avkastning och sparande på 11k per månad i 30 år för uppnå det.
Citera
2018-03-13, 07:03
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
24 mille är ju inget, 10% avkastning och sparande på 11k per månad i 30 år för uppnå det.
Om det nu stämmer, så är ju frågan vad fan du ska ha så mycket pengar till?
Du vet att du kan lika bra spendera upp allt, när du är död har du ingen nytta av pengar.
Citera
2018-03-13, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Om det nu stämmer, så är ju frågan vad fan du ska ha så mycket pengar till?
Du vet att du kan lika bra spendera upp allt, när du är död har du ingen nytta av pengar.

Jag bränner hög miljoner per år nu och då inte överdriven lyx, så skulle inte säga 24 miljoner i pensionssparande skulle varit mycket alls.

Glöm inte räkna upp inflation på 30-50 år framåt med samtidig. Men visst dumt dö med större summor kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in