• 1
  • 2
2018-03-12, 20:14
Medlem
FullMetallJackas avatar
Funderar på att plugga och skaffa mig en bra lön, typ 30-40 tusen brutto och sedan spara så jag blir ekonomiskt oberoende, men då kommer jag vara 30 innan jag börjar spara ordentligt.

Är det värt att satsa eller ska man ha börjat i tidiga 20-årsåldern för att ha en chans?
Citera
2018-03-12, 20:15
Medlem
Det är aldrig för sent att börja.
Citera
2018-03-12, 20:17
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Funderar på att plugga och skaffa mig en bra lön, typ 30-40 tusen brutto och sedan spara så jag blir ekonomiskt oberoende, men då kommer jag vara 30 innan jag börjar spara ordentligt.

Är det värt att satsa eller ska man ha börjat i tidiga 20-årsåldern för att ha en chans?

Bara å räkna här: https://rikatillsammans.se/verktyg/k...anta-pa-ranta/

För sent är det aldrig, men det blir jobbigare ju längre du väntar.

Plugga och jobba samtidigt, och lägg undan några tusenlapparna i månaden även när du pluggar. Och maxa CSN! Allt som blir över kastar du in i indexfonder. Det ger mycket på lång sikt.
Citera
2018-03-12, 20:19
Medlem
Det är väldigt svårt att bli ekonomiskt oberoende genom ett vanligt arbete, även om det är välbetalt. I synnerhet om man börjar vid 30, så ha inte för höga förhoppningar. Hellre lev väl istället och spara lagom
Citera
2018-03-13, 03:29
Medlem
SophieNeveus avatar
Lite beroende på vart i Sverige du är bosatt så kan det vara tufft att bli ekonomiskt oberoende på en 30-40 000 kr lön. Det du måste göra i så fall är att investera dina pengar rätt, fördelat på aktier, fastigheter och andra objekt som kan ha en värdeökning.

Vad är det man brukar säga? Varje miljonär har i genomsnitt 6 st olika inkomster.

Vad har du för kompetens? Kan du kanske börja sälja någon konsulttjänst samtidigt som du studerar?
Citera
2018-03-13, 08:20
Medlem
Jag såg ett program på TV en gång om en person från USA eller England, engelsktalande iaf, som hade snålat intensivt tills han va 40, då kunde han sluta jobba... under förutsättning att han snålade på i samma takt livet ut.
Nu va det ju så att han hade ingen bil, cyklade överallt, köpte bara billiga råvaror till att göra mat, snyltade på grannens internet osv osv.. vilket i sig verkade vara ett jobb bara det att försöka få till allt vardagslyx som vi är vana vid idag.
Citera
2018-03-13, 09:05
Medlem
252lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Jag såg ett program på TV en gång om en person från USA eller England, engelsktalande iaf, som hade snålat intensivt tills han va 40, då kunde han sluta jobba... under förutsättning att han snålade på i samma takt livet ut.
Nu va det ju så att han hade ingen bil, cyklade överallt, köpte bara billiga råvaror till att göra mat, snyltade på grannens internet osv osv.. vilket i sig verkade vara ett jobb bara det att försöka få till allt vardagslyx som vi är vana vid idag.

Du minns inte vad programet hette eller vilken kanal?
Citera
2018-03-13, 09:08
Medlem
rolemodels avatar
Citat:

Vad ska du behöva plugga länge för att få en vanlig byggarbetar lön? Om man ändå ska plugga bör man väl sokta högre än så lönemässigt?
Citera
2018-03-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Du minns inte vad programet hette eller vilken kanal?

Kommer tyvärr inte ihåg det, men han cyklade och besökte en familj och skulle laga mat till dem, plockade ut fin fina bitar av bästa fiskresterna han hittade på någon lokal fiskemarknad...
Citera
2018-03-13, 15:34
Medlem
nins avatar
Citat:

Det beror ju på hur mycket du känner att du behöver varje månad för leva ett gott liv.
Räcker 10 000 kr? Om det är så, så lär du inte ha problem med det.
Behöver du 25 000 kr i månaden så blir det svårare, då det är drygt det du får efter skatt på en lön på 35K.
Citera
2018-03-13, 17:14
Medlem
Fullt möjligt.
En lön på 35k räcker gott och väl, men det gäller att hålla en hög sparkvot. Håll kostanderna nere, investera smart. Går utan problem att spara uppemot 200k per år och dessa pengar sprids mellan aktier och bostäder. Aktivt uppgradera bostäder genom att hitta undervärderade objekt, renovera lite och sälj dyrare ett år senare, genererar cirka 200k per år till. Där har du 400k per år som genom aktiehandel genererar 10% avkastning. Borde inte ta mer än 10 år att kunna sluta lönejobba om du vill.
Citera
2018-03-13, 17:54
Medlem
Om du bestämmer dig för att börja plugga måste du iaf antingen jobba samtidigt och investera på börsen, eller ta CSN lån och investera. Grejen är att det gör grym skillnad att börja investera tidigt än sent i livet för att klara det. Jag hade iaf inte velat vara 30 förens jag började lägga pengar på börsen, 20 är mkt bättre
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in