Citat:
Ursprungligen postat av
Karelin-
Fantastiskt! Kanske ska försöka få tag på Azithromycin på alternativt sätt...
Borrelia kommer i olika former, där det finns vissa aggressivare varianter av vissa sub-arter. Det skiljer sig mellan Europa och USA t.ex mellan olika Borrelia-former. Även inom vissa länder skiljer sig arterna lite..
Beroende på vilken art det är, samt hur länge man har haft infektionen så kommer detta inverka på vilken antibiotika man skall ta. Olika antibiotika har olika farmokinetik och
penetrerar vävnader olika bra.
Det är fullt möjligt att man om man bara får något så svagt som Kåvepenin i Sverige, att det inte räcker och att man behöver en tyngre antibiotika som penetrerar djupare och slår ut bakterien.. Du är då redan uppe i 2 behandlingar.
Detta är en nyanserad detalj som oftast förvirras, då Borrelia-lägret är uppdelat i två falanger, där man påstår att flertalet borrelia-behandlingar, särskilt flera månader - inte hjälper.. Medan andra lägret påstår att det hjälper.
Det handlar inte om det, utan sanningen står i att man kan köra antibiotika typ 3-4 veckor, men inte längre.. Fungerar inte den antibiotikan då väntar man en viss tidsperiod, och kör en tyngre som penetrerar djupare.. Man skall inte givetvis köra det flera månader..
Anledningen till att man väntar en viss tidsperiod, X-antal månader är för att symtomen minskar gradvis efter behandlingen..
I mitt fall var varje behandling utspacad på 1 år. Amoxicillenet jag tog var från början mot heliobacter pylori, och sedan -hittades- Borrelian och jag körde Doxycyklin.
När jag tog Azitromycin så kombinerade jag det tog med en matsked kollodialt silver.
https://www.scientificamerican.com/a...ore-effective/
Det tåls dock att sägas att man aldrig får immunitet mot Borrelia, så det är fullt möjligt att bli biten igen och behöva en till behandling.....