• 1
  • 2
2006-01-25, 20:17
Medlem
Carrickos avatar
Tjenare.

Jag ska göra antagningstesterna till ROP den 20:e februari. Nu undrar jag om det finns lite råd att få från folk som har gjort de här testerna. Vad ska man tänka på? Vilka frågor är vanliga att få? Vad ska man definitivt inte göra/kläcka ur sig? Ja, ni förstår nog vad jag är ute efter. Lite hjälp helt enkelt.
Citera
2006-01-25, 20:57
Medlem
Cypresss avatar
Nu kanske jag avviker lite från topic...

Det finns väl inriktningar som RO precis som hos YOFF, tex kavalleriet etc? Vad hade du tänkt dig i så fall Carricko?

MVH
Cypress
Citera
2006-01-25, 21:31
Medlem
Carrickos avatar
Luftvärnet. Av den enkla anledningen att det var där jag lökade mig igenom min värnplikt.
Citera
2006-01-26, 00:07
Medlem
Antar att du får fråga på SOLDF, men jag lånar din tråd lite om du inte misstycker.

Hur många dagar/år arbetar man som reservare? Hur skiljer sig jobbet från YOF?
Hur är löneförhållandena? Kan man läsa på högskola och samtidigt arbeta som reservofficer?
Citera
2006-01-26, 10:42
Om jag är har helt fel så får RO jobba max 3 år på en 8-års period. När du väl är anställd så jobbar du precis som en vanlig officerare...
Under de resterande fem åren är det civil karriär som gäller.
Citera
2006-01-26, 20:31
Medlem
hajkuus avatar
Jag har ingen susninging hur det är idag MEN med tanke på försvarets övriga utveckling verkar det vara en avancerad "waste of time".
Under sent 80-tal gick jag ROK 1:an i flottan, taskigt betalt och inte mycket att göra efteråt, sen ville dom att man skulle gå ROK 2:an men då insåg jag att det var mer begåvat att studera, de jag kände som fortsatte antingen på Roken eller blev stammisar sysslar alla med annat idag.
Varför ska man slänga bort tid på försvaret när man kan tjäna mer i förlängningen på att göra något vettigt, som att skaffa sig en utbildning.
De som fortsatte är idag huvudsakligen poliser med taskiga löner eller har andra statsanställda jobb...
Inte kul...
Lönen är inte allt men borträkna inte tiden, vad ger det om 15 år om man är reservare.... Väldigt lite.
3 av mina underställda är reservare och inte har det hjälpt dom.
Men känner man att det är det man vill göra, "go for it"
Lycka till
Citera
2006-01-26, 23:53
Medlem
h8_religions avatar
Utbildningen, hur lång är den? 3 månader eller? En av mina polare skulle söka in till ROP efter lumpen, eftersom han hade blivit tillfrågad. Han sa att efter utbildningen kommer man tjäna 19000kr/månad, stämmer detta?

Sen har jag en fråga till, kan man bli reservofficer som någonting annat inom FM förutom den utbildningen man gjorde värnplikten på? Hur går detta till isåfall?
Citera
2006-01-27, 00:11
ROP är 1 år, följt av praktik 1 år. Lönen kan jag inte uttala mig om...

Ja, du kan söka till andra förband/inriktning än det som du gjorde din värnplikt på, men chanserna att bli antagen ökar ifall du söker samma typ som din vpl. Dvs, var man kock i 10 mån kan det bli svårt att komma in som officer på K4 (I19) med markstrid som inrikting, då är nog underhåll ett bättre val...

För övrigt finns all information här: http://www.rekryc.mil.se/
Ett tips är att läsa informationen först så får man svaren mkt fortare...
Citera
2006-01-27, 00:49
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightghost
ROP är 1 år, följt av praktik 1 år. Lönen kan jag inte uttala mig om...

Ja, du kan söka till andra förband/inriktning än det som du gjorde din värnplikt på, men chanserna att bli antagen ökar ifall du söker samma typ som din vpl. Dvs, var man kock i 10 mån kan det bli svårt att komma in som officer på K4 (I19) med markstrid som inrikting, då är nog underhåll ett bättre val...

För övrigt finns all information här: http://www.rekryc.mil.se/
Ett tips är att läsa informationen först så får man svaren mkt fortare...

Tack för svaren och länken.

Men vad går ROP utbildningen ut på egentligen? Är inte reservofficerare såna som är civila, fast som kan rycka in som officerare om det blir krig?
Citera
2006-01-27, 13:25
Medlem
Carrickos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajkuu
Jag har ingen susninging hur det är idag MEN med tanke på försvarets övriga utveckling verkar det vara en avancerad "waste of time".
Under sent 80-tal gick jag ROK 1:an i flottan, taskigt betalt och inte mycket att göra efteråt, sen ville dom att man skulle gå ROK 2:an men då insåg jag att det var mer begåvat att studera, de jag kände som fortsatte antingen på Roken eller blev stammisar sysslar alla med annat idag.
Varför ska man slänga bort tid på försvaret när man kan tjäna mer i förlängningen på att göra något vettigt, som att skaffa sig en utbildning.
De som fortsatte är idag huvudsakligen poliser med taskiga löner eller har andra statsanställda jobb...
Inte kul...
Lönen är inte allt men borträkna inte tiden, vad ger det om 15 år om man är reservare.... Väldigt lite.
3 av mina underställda är reservare och inte har det hjälpt dom.
Men känner man att det är det man vill göra, "go for it"
Lycka till

Jag håller med dig om att det är bättre att studera istället. Dock så måste man isf veta vad man vill bli när man blir "stor". Det är där skon klämmer. Jag har inte en susning om vad jag vill jobba med. Jag är inte heller intresserad av studera någonting som jag inte ska jobba med i framtiden och samtidigt skuldsätta sig. Det i kombination med att jag tyckte det var galet roligt i lumpen gör att jag vill bli reservofficerare. Det är trots allt ganska förmånligt att bli det. Sen kan det knappast vara ett minus att ha det på sitt CV.

Citat:
Ursprungligen postat av h8_religion
Han sa att efter utbildningen kommer man tjäna 19000kr/månad, stämmer detta?

Jag är lite osäker på vad som gäller. Om jag kommer ihåg rätt från infon vi fick under lumpen så gäller följande. Under hela utbildningen och praktiken så får man en lägenhet som man delar med en annan reservare plus att man får gratis mat och "hemresor" (antar att samma regler angående exv. tandvård och läkarvård gäller som gällde under värnplikten). Under utbildningsåret så får man dagsersättning på 140 kr/dag. Under praktikåret så får man fänrikslön. Jag hade för mig att den låg på knappt 16k i månaden men det kanske var 19k, kommer inte riktigt ihåg. När man muckar får man sen 100k till (skattefritt?).

Någon som har annan info?
Citera
2006-01-27, 19:49
Medlem
hajkuu:

Men, om man uppskattade lumpen och gärna fortsätter några år i det militära - är inte då reservare ett bra yrke eftersom man kan kombinera det med studier och till viss del finansiera dessa därigenom? På försvarets hemsida står det ju att man kan ha civil och militär karriär samtidigt, men det kanske bara är en massa snack?

En annan grej, hur stort civilt meritvärde har man om man jobbat som reservare?
Både generellt sett och jämfört med om man tänker på de andra jobb som man kan komma att ha direkt efter lumpen?
Citera
2006-01-27, 23:35
Medlem
Carrickos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KATOmatic
hajkuu:

Men, om man uppskattade lumpen och gärna fortsätter några år i det militära - är inte då reservare ett bra yrke eftersom man kan kombinera det med studier och till viss del finansiera dessa därigenom? På försvarets hemsida står det ju att man kan ha civil och militär karriär samtidigt, men det kanske bara är en massa snack?

En annan grej, hur stort civilt meritvärde har man om man jobbat som reservare?
Både generellt sett och jämfört med om man tänker på de andra jobb som man kan komma att ha direkt efter lumpen?

Att kombinera civila studier med reservofficersutbildning tror jag inte är möjligt. Åtminstone inte under praktikåret (att läsa på distans funkar ju iofs rent teoretiskt). Som jag har förstått det så skriver man kontrakt med FM efter fullgjord praktik där man bestämmer att man ska jobba si och så många dagar under si och så många år. Sedan under kontraktstiden så har man antingen ett civilt jobb eller så studerar man civilt förutom de dagar man jobbar som officerare.

Jag har dock hört att med tanke på att FM skär ner så behöver/får man i praktiken inte jobba öht som reservare även om man kmmit överens om att man ska jobba ett antal dagar om året. Någon som kan bekräfta eller dementera det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in