• 1
  • 2
2018-03-12, 10:53
Medlem
Hård nödlandning - Endast piloten klarade att ta sig ut innan den sjönk (och han överlevde).

Arikel från NY Times citerad - Video & bilder finns.
https://www.nytimes.com/2018/03/11/n...ter-crash.html

Troligen enmotorig.
Har vi inte restriktionenr på enmotoriga hkp här i Sverige(EU)?
Uppenbarligen inga uppblåsbara (nöd-)flottörer.
Det är väl ganska vanligt här?
Hinner man få ut dem under t.ex autorotation?
Landningen ser inte jättehård ut, alla fem borde inte ha slagits medvetslösa.
Fattade de inte hur bälteslåsen skulle öppnas? (Festfylla?)
Citera
2018-03-12, 12:32
Medlem
Någon som vet hur vanliga dessa olyckor är? Obehagligt nog mailade jag med Liberty igår ang bokning av en tur om ett par veckor.

Känns sådär just nu även om statistiken troligen är på "vår" sida och det är farligare att gå utanför dörren etc...

Några lugnande ord vore trevligt....
Citera
2018-03-12, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab

Det står ju i artikeln att de var tvungna att klippas ut. Så troligen satt dom fast på något sätt...

Citat:
Ursprungligen postat av lifesgood
Någon som vet hur vanliga dessa olyckor är? Obehagligt nog mailade jag med Liberty igår ang bokning av en tur om ett par veckor.

Känns sådär just nu även om statistiken troligen är på "vår" sida och det är farligare att gå utanför dörren etc...

Några lugnande ord vore trevligt....

I artikeln radas det upp några helikopter-olyckor. Dock inte enbart från Liberty.
Det snurrar ca 10-talet helikoptrar från tidig morgon till sent på eftermiddagen/kvällen i stort sett konstant. De flesta turerna är 15-minuters så risken att krascha är nog väldigt liten.
Har själv åkt och det är ju jävligt grymma vyer. Känns lite som att åka radiobil som även kan styras vertikalt.

Det som gör mig fundersam är hur de klämdes fast. Såg ju ändå ut som en rätt så kontrollerad kraschlandning...
Citera
2018-03-12, 17:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apalle
Det står ju i artikeln att de var tvungna att klippas ut. Så troligen satt dom fast på något sätt...

I artikeln radas det upp några helikopter-olyckor. Dock inte enbart från Liberty.
Det snurrar ca 10-talet helikoptrar från tidig morgon till sent på eftermiddagen/kvällen i stort sett konstant. De flesta turerna är 15-minuters så risken att krascha är nog väldigt liten.
Har själv åkt och det är ju jävligt grymma vyer. Känns lite som att åka radiobil som även kan styras vertikalt.

Det som gör mig fundersam är hur de klämdes fast. Såg ju ändå ut som en rätt så kontrollerad kraschlandning...
Fastklämda ser jag inget om. Om du tänker på "who were tightly harnessed in and had to be cut out" så torde det bara avse att räddningsfolket skar av bältena. Harness betyder ju sele.
Citera
2018-03-12, 17:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Hård nödlandning - Endast piloten klarade att ta sig ut innan den sjönk (och han överlevde).

Arikel från NY Times citerad - Video & bilder finns.
Citat:
It was flying too fast and descending too quickly, witnesses said.
https://www.nytimes.com/2018/03/11/n...ter-crash.html

Troligen enmotorig.
Har vi inte restriktionenr på enmotoriga hkp här i Sverige(EU)?
Uppenbarligen inga uppblåsbara (nöd-)flottörer.
Det är väl ganska vanligt här?
Hinner man få ut dem under t.ex autorotation?
Gällande citatet från NY Times så tycker jag det inte var fort alls om det var autorotation utan helt normalt för en sådan. Vittnet jämför säkert med vanliga landningar men de lär ju inte ha landat på vattnet för skojs skull. Det var nog nära att de hade klarat sig men fick väl lite för mycket sidokraft så den välte. Pontonerna är ju inte jättestabila.

Jag tycker mig se tydligt på filmen att nödpontonerna är uppblåsta men det är inte alltid det hjälper.

Liberty Helicopters hemsida är lite tråkig, ingen presentation av deras fordonspark men på de fåtal bilder jag ser så är det bara B-modellen av AS350 och den är som du misstänker enmotorig.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-03-12 kl. 17:31.
Citera
2018-03-12, 18:43
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Nödflottörerna var uppblåsta, vilket syns tydligt om man vet var man ska titta.

Helikoptern fick motorstopp och autoroterade. Landningen var inte en perfekt avslutning på autorotationen men kanske ungefär det man kan kräva av piloten. För kort video för att se hur det såg ut innan men ingen flare( noshöjning) gjordes för att minska fart och sjunk på slutet. Sättningen blev därför hård och höger flottör verkar ha punkterats. Man kan se helikoptern rotera åt höger med vänster flottör som rotationscentrum, vilket tyder på att höger flottör var punkterad.

Att blåsa nödflottörerna tar bara några sekunder och det är för sådana här tillfällen man har nödflottörer.

De krav för tvåmotorhkp som kom för ett antal år sen handlade om mörkerflygning med passagerare.
För dagerflygning är normalt enmotor ok.
Flygning över vatten är begränsat med enmotorhkp, tex krävs nödflottörer.
Jag tror vissa städer i bla USA har speciella helikopterroutes som ofta följer floder.

När det gäller varför passagerarna omkom så vet vi att det är mycket svårare att överleva en ditchning med runtslagning om man inte har gått speciell utbildning i underwater escape.
I det här fallet antar vi att det var passagerare som kanske inte ens visste hur man öppnade dörrarna. Det blir mycket svårare när man sitter i kallt vatten uppochned och inte ser klart.
Vet ej flytvästgrågan men man ska ha en uppblåsbar väst och man ska ibte utlösa den i flygfarkosten.

Allt ovan gör att chansen för att överleva tyvärr är låg, om man ör otränad och sitter i en helikopter som välter i vattnet.
Tragisk olycka, man hade kunnat hoppas att åtminstone några av passagerarna överlevt. Tyvärr kan man börja fundera på hur bra utbildning passagerarna fick före flygningen. Piloten klarade sig vilket tyder på att det var möjligt att överleva och sedan ta sig ut( det ser inte ut som en hårdare sättning än ”ont i ryggen men vid medvetande”
Citera
2018-03-12, 19:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nödflottörerna var uppblåsta, vilket syns tydligt om man vet var man ska titta.

Helikoptern fick motorstopp och autoroterade. Landningen var inte en perfekt avslutning på autorotationen men kanske ungefär det man kan kräva av piloten. För kort video för att se hur det såg ut innan men ingen flare( noshöjning) gjordes för att minska fart och sjunk på slutet. Sättningen blev därför hård och höger flottör verkar ha punkterats. Man kan se helikoptern rotera åt höger med vänster flottör som rotationscentrum, vilket tyder på att höger flottör var punkterad.

Att blåsa nödflottörerna tar bara några sekunder och det är för sådana här tillfällen man har nödflottörer.

De krav för tvåmotorhkp som kom för ett antal år sen handlade om mörkerflygning med passagerare.
För dagerflygning är normalt enmotor ok.
Flygning över vatten är begränsat med enmotorhkp, tex krävs nödflottörer.
Jag tror vissa städer i bla USA har speciella helikopterroutes som ofta följer floder.

När det gäller varför passagerarna omkom så vet vi att det är mycket svårare att överleva en ditchning med runtslagning om man inte har gått speciell utbildning i underwater escape.
I det här fallet antar vi att det var passagerare som kanske inte ens visste hur man öppnade dörrarna. Det blir mycket svårare när man sitter i kallt vatten uppochned och inte ser klart.
Vet ej flytvästgrågan men man ska ha en uppblåsbar väst och man ska ibte utlösa den i flygfarkosten.

Allt ovan gör att chansen för att överleva tyvärr är låg, om man ör otränad och sitter i en helikopter som välter i vattnet.
Tragisk olycka, man hade kunnat hoppas att åtminstone några av passagerarna överlevt. Tyvärr kan man börja fundera på hur bra utbildning passagerarna fick före flygningen. Piloten klarade sig vilket tyder på att det var möjligt att överleva och sedan ta sig ut( det ser inte ut som en hårdare sättning än ”ont i ryggen men vid medvetande”
Ja just det, flottören kanske punkterades av landningsstället eller helt enkelt slets loss pga. för hög landningshastighet. Ok, lite googling ger den här artikeln http://abcnews.go.com/US/pilot-passe...ry?id=53683263 där man ser helikoptern bärgas. Alla flottörer sitter kvar men de på högersidan är punkterade.

Den hårda sättningen beror nog på klassikern att det är jäkligt svårt att korrekt bedöma avståndet till en blank vattenyta.

Tillägg: Hm, på filmen där man bara ser flottörerna sticka upp över vattenytan ser alla flottörerna spänstiga och hela ut men på stillbilden är de på högersidan tydligt ihopsäckade.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-03-12 kl. 19:45.
Citera
2018-03-12, 20:19
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den hårda sättningen beror nog på klassikern att det är jäkligt svårt att korrekt bedöma avståndet till en blank vattenyta

Det ser inte riktigt ut som bleke, möjligen lite skumt ljus( på väg att mörkna?)

Autorotationen är inte perfekt men som jag skrev, ungefär det man kan kräva.
Sättningen ser ite ut som såå många G så det blr inte i sig vart ett problem för paxen. Kanske var hårdare än det ser ut...
Citera
2018-03-12, 20:32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det ser inte riktigt ut som bleke, möjligen lite skumt ljus( på väg att mörkna?)

Autorotationen är inte perfekt men som jag skrev, ungefär det man kan kräva.
Sättningen ser ite ut som såå många G så det blr inte i sig vart ett problem för paxen. Kanske var hårdare än det ser ut...
12 s in i denna film är det filmat från en högre belägen plats än i den den tidigare länkade filmen: https://www.youtube.com/watch?v=_9Ki0j3eye8

Jag tycker det ser ut som att den landar i en ungefär 100 m stor "plätt" på vattenytan där det är tämligen nära bleke. Ljusen reflekteras ju bra i vattenytan. Lite runt omkring finns mer krusningar som hade hjälpt avståndsbedömningen men en bit längre bort är det riktigt blank yta också.
Citera
2018-03-12, 20:49
Medlem
Citat:
Tyvärr kan man börja fundera på hur bra utbildning passagerarna fick före flygningen.

Den enda utbildningen man får är en video som snurrar på 1 monitor i väntrummet om och om igen. Det är ganska lång väntetid där inne men de flesta sitter oavsett med huvudet fullt fokuserat på telefonen.

Jag minns att man tilldelades en flytväst av något slag, innan man gick ut, men minns inte exakt hur den fungerade. Av bilderna jag har så ser det ut som något man mer eller mindre hade i knät/runt bäckenet. På den här bilden syns det iaf att det inte var något man hade på sig:

https://minfil.org/g6C4Nfdabc/291370...19977472_o.jpg
Citera
2018-03-12, 20:56
Medlem
Piloten kunde väl ha hjälpt passagerarna istället för att fly?
Hur svårt kan det vara för piloten att snabbt knäppa loss eller skära loss passagerarna?
Nu drunkna väl alla passagerarna medans piloten klarade sig utan skador alls.
Citera
2018-03-12, 21:23
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Piloten kunde väl ha hjälpt passagerarna istället för att fly?
Hur svårt kan det vara för piloten att snabbt knäppa loss eller skära loss passagerarna?
Nu drunkna väl alla passagerarna medans piloten klarade sig utan skador alls.

Jag tror man kan räkna med att han hade gjort det om han kunnat.

Jag gissar på att det är vinter i New York. Bara någon enstaka plusgrad i luften och att vattnet är några plusgrader varmt. Statistiskt är det enligt en sida jag hittade 4.5 grader i vattnet i mars i New York.
Piloten fick nog en rejäl nedkylningschock av att hamna i vattnet. 4 grader i vattnet, då handlar det om överlevnad från första sekunden. Allt under 10 grader är relativt otrevligt att bli ofrivilligt nedblött i.

Helikoptrar har hög tyngdpunkt pga motor och rotorväxel högt upp, så de vänder sig upp och ned det första som sker när de hamnar i vattnet. Troligen är inte heller alla piloter fridykningsexperter så även i varmare vatten kanske det inte alls är alla som klarar att hjälpa till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in