2006-01-25, 17:53
Medlem
irrblosss avatar
Jag har för mig att jag läst att lagerblad och sassafrassa är ganska nära släkt med varandra. Om det nu är så borde de ha ungefär likvärdig smak, någon som vet om så är fallet? Är lite sugen på att testa gumbo (där sassafrassa är en av de viktigaste ingredienserna), men jag har läst att sassafrassa är giftigt och har visat sig orsaka levercancer i diverse studier.

Sedan en till fråga angående lagerblad. Hur kommer det sig att man använder dem hela i grytor/kokvatten till korv osv för att sedan plocka bort dem, men väldigt sällan i malen form som smaksättning? Hade varit kul att testa göra någon egen kryddblandning där finmalda lagerblad ingår, det är ju en ganska annorlunda/fin smak som borde passa mer än till kalops och korvvatten.
Citera
2006-01-25, 18:07
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har för mig att jag läst att lagerblad och sassafrassa är ganska nära släkt med varandra. Om det nu är så borde de ha ungefär likvärdig smak, någon som vet om så är fallet? Är lite sugen på att testa gumbo (där sassafrassa är en av de viktigaste ingredienserna), men jag har läst att sassafrassa är giftigt och har visat sig orsaka levercancer i diverse studier.

Sedan en till fråga angående lagerblad. Hur kommer det sig att man använder dem hela i grytor/kokvatten till korv osv för att sedan plocka bort dem, men väldigt sällan i malen form som smaksättning? Hade varit kul att testa göra någon egen kryddblandning där finmalda lagerblad ingår, det är ju en ganska annorlunda/fin smak som borde passa mer än till kalops och korvvatten.

Lagerblad, malda/stötta sådana förekommer i vissa Tandoori-blandningar, dock kan jag tänka mig att anledningen till att lagerblad används som de gör har att göra med att de ändrar karaktär, och tar med sig mindre önskade smaker om de används nermalda, kanske blir bittert?
Citera
2006-01-27, 01:22
Medlem
Kräkchocks avatar
5-56

sassafrassa, visste inte att det hette så på svenska, heter något i stil med sassafras på engelska. Det smakar 100procent Jenka, dvs det luktar som 5-56. En ganska intressant smak om jag får säga det själv. Gå till utlandshyllan på konsum och plocka hem en burk Root Beer så fattar du vad jag menar. Låter kasst men e rätt gott.
Citera
2006-01-27, 09:44
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kräkchock
sassafrassa, visste inte att det hette så på svenska, heter något i stil med sassafras på engelska. Det smakar 100procent Jenka, dvs det luktar som 5-56. En ganska intressant smak om jag får säga det själv. Gå till utlandshyllan på konsum och plocka hem en burk Root Beer så fattar du vad jag menar. Låter kasst men e rätt gott.
Usch, jag hatar Root Beer. Kan inte tro att den smaken skulle passa i en maträtt.
Citera
2008-03-12, 18:56
Medlem
klybans avatar
Är i gumbo tankar.

Var hittar man sassafrassan/sassafras eller vad det nu heter.
Citera
2008-03-12, 19:09
Medlem
Tjohildas avatar
Tja, kanske på Greys eller på nån amerikansk kryddbutik på nätet. Kan inte tänka mig att cancerrisken är så stor om man inte häver i sig mängder.

Det enda JAG vet om sassafrasbark är att det går att färga kläder med. Måste vara nån indianinspirerad bok jag läste som barn. Ev "Indianernas fånge" av Lois Lenski. Sätt den gärna i händerna på barn i bokslukaråldern (8-12), själv tror jag jag läste den sönder och samman i den åldern.

Kan också ha varit "Lilla huset på prärien" som jag läste under samma perion, eller kanske Borta med Vinden rentav. Jaja, ursäkta för ot.
Citera
2008-03-12, 19:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Tja, kanske på Greys eller på nån amerikansk kryddbutik på nätet. Kan inte tänka mig att cancerrisken är så stor om man inte häver i sig mängder.

Det enda JAG vet om sassafrasbark är att det går att färga kläder med. Måste vara nån indianinspirerad bok jag läste som barn. Ev "Indianernas fånge" av Lois Lenski. Sätt den gärna i händerna på barn i bokslukaråldern (8-12), själv tror jag jag läste den sönder och samman i den åldern.

Kan också ha varit "Lilla huset på prärien" som jag läste under samma perion, eller kanske Borta med Vinden rentav. Jaja, ursäkta för ot.
Tänker på att dom nämnde okra också det är väl rätt så bra färg på det också.

Sassafrassa nämnde de också att rootbeer hade i sig.
Citera
2008-03-13, 00:26
Medlem
klybans avatar
De butiker som för www.risbergimport.se grejor borde kunna ta hem sassafrassa.

Någon som har koll på vilka som gör det i västsverige?
Senast redigerad av klyban 2008-03-13 kl. 00:38.
Citera
2008-03-27, 11:50
Medlem
klybans avatar
Så nu har jag införskaffat 2st burkar med "gumbo file powder"(malda blad från trädet sassafrassa Lat.Sassafras Albidum).
Köptes in på ICA Focus i gbg för priset 19:90:-/st a 35g

Jag har smakat på det och har mycket svårt att förklara vad det smakar dock :/
Endel tyckte det smakade akvarie fiskmat andra sa torkat hö.

Och det stämmer rätt så bra och då bägge de smaker.
Finns en 3:e smak som jag inte kan beskriva dock.
Dock finns inga smaker som ens kan påminna om lagerblad.

Sassafrassan är inte speciellt stark smakande så man behöver ½tsk till en portion minst.
Men skulle tro att man skulle behöva upp till 1tsk för att få en tydlig smak.
Citera
2008-03-27, 12:16
Medlem
Om du vill göra chili con carne med vita bönor är det gott att mala ihop ett par lagerblad, piri piri och svartpeppar.
Citera
2008-03-27, 17:57
Medlem
klybans avatar
På smaken addar jag upp mjöl och mild te smak också.

Ska tillägga jag är kass på förklara smaker
Citera
2008-03-27, 21:24
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tänker på att dom nämnde okra också det är väl rätt så bra färg på det också.

Sassafrassa nämnde de också att rootbeer hade i sig.

Okra eller ockra..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in