Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag har för mig att jag läst att lagerblad och sassafrassa är ganska nära släkt med varandra. Om det nu är så borde de ha ungefär likvärdig smak, någon som vet om så är fallet? Är lite sugen på att testa gumbo (där sassafrassa är en av de viktigaste ingredienserna), men jag har läst att sassafrassa är giftigt och har visat sig orsaka levercancer i diverse studier.
Sedan en till fråga angående lagerblad. Hur kommer det sig att man använder dem hela i grytor/kokvatten till korv osv för att sedan plocka bort dem, men väldigt sällan i malen form som smaksättning? Hade varit kul att testa göra någon egen kryddblandning där finmalda lagerblad ingår, det är ju en ganska annorlunda/fin smak som borde passa mer än till kalops och korvvatten.
Lagerblad, malda/stötta sådana förekommer i vissa Tandoori-blandningar, dock kan jag tänka mig att anledningen till att lagerblad används som de gör har att göra med att de ändrar karaktär, och tar med sig mindre önskade smaker om de används nermalda, kanske blir bittert?