• 1
  • 2
2018-03-10, 00:34
Medlem
Hej,

jag är 40 år och vikten har stadigt gått upp sedan 25 års åldern. Allt sitter på magen Jag motionerar regelbundet, det blir innebandy 3-4 pass per vecka, men annars ganska stillasittande jobb. Är 173 cm och väger ca 85 kg. Konditionen skulle jag säga är hyfsat god pga all innebandy men problemet är min dåliga karaktär och det ständiga suget efter kvällsmacka. Jag försöker på ren vilja undvika att äta på kvällarna samt undvika mackor till frukost, men det resulterar i att jag går omkring med hungerkänslor som blir outhärdligt efter 1-2 veckor.

Ja det här är ett jävla i-landsproblem, men vad ska man göra för att få bort suget att äta? Jag skulle vilja gå ner 10-15 kg så jag får en lite "attraktivare" profil. Finns det tabletter, andra preparat eller livsmedel som minskar matlusten?

Om detta hamnat i fel forumdel så ursäktar jag för det redan nu.
Citera
2018-03-10, 00:58
Medlem
djurInaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Hej,

jag är 40 år och vikten har stadigt gått upp sedan 25 års åldern. Allt sitter på magen Jag motionerar regelbundet, det blir innebandy 3-4 pass per vecka, men annars ganska stillasittande jobb. Är 173 cm och väger ca 85 kg. Konditionen skulle jag säga är hyfsat god pga all innebandy men problemet är min dåliga karaktär och det ständiga suget efter kvällsmacka. Jag försöker på ren vilja undvika att äta på kvällarna samt undvika mackor till frukost, men det resulterar i att jag går omkring med hungerkänslor som blir outhärdligt efter 1-2 veckor.

Ja det här är ett jävla i-landsproblem, men vad ska man göra för att få bort suget att äta? Jag skulle vilja gå ner 10-15 kg så jag får en lite "attraktivare" profil. Finns det tabletter, andra preparat eller livsmedel som minskar matlusten?

Om detta hamnat i fel forumdel så ursäktar jag för det redan nu.

känner själv att efter ha ätit lite under två dygn så upplevs inte hunger lika intensivt; Din kropp kommer naturligt minska matlusten då den antar att du svälter... Om detta är generellt hälsosamt eller inte går att diskutera men funkar iaf för mig.
Citera
2018-03-10, 01:03
Medlem
Tripportreats avatar
Vill du gå ner i vikt så måste du lära dig att bita ihop. Lär dig räkna kalorier så blir det enklare för dig att själv välja när och på vad du vill lägga din dagskvot av kalorier.

Det handlar om att lägga om ditt beteende och tänk kring mat, då kommer du gå ner i vikt.

//tripportreat
Citera
2018-03-10, 02:33
Medlem
Testa 16-8 (periodisk fasta) kombinerat med LCHF.

Kan nästan garantera att du kommer tappa kilon men ändå känna dig mätt.
Citera
2018-03-10, 02:49
Medlem
Ät havregrynsgröt och 2 kokta ägg till frukost istället.
Citera
2018-03-10, 03:29
Medlem
SvartaBjorns avatar
Vi testar med ett annat forum.

Medicin och hälsa --> Näring, kost och kosttillskott
/Moderator
Citera
2018-03-10, 09:48
Medlem
Flera bra tips, tack. Jag inser ju att det inte finns någon silver bullet, för då skulle ju ingen vara överviktig.
Citera
2018-03-10, 10:02
Medlem
BewilderedHulders avatar
Ta mindre pasta/potatis/ris på tallriken och mer grönsaker och bönor. Byt ut kvällsmackan mot 1-2 hela och skalade morötter när du är hungrig. Det sägs att energin som behövs för att bryta ner en hel morot är högre än själva näringsinnehållet.
Citera
2018-03-10, 10:15
Medlem
Läs på om 5-htp - dämpar min aptit avsevärt.

rc
Citera
2018-03-10, 10:40
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det finns ett flertal saker som kan hjälpa, eller underlätta. Äta livsmedel som är relativt kalorisnåla men mättar bra, fylla ut din kost med mer grönsaker kan vara en bra idé, även havregryn och potatis är bra alternativ. Vissa upplever en aptitdämpande effekt av t.ex koffein, om du inte har något emot det. Försök minimera bröd och liknande, inte för det är något farligt, utan för det tenderar att mätta dåligt sett till kalorierna. Dessutom är det ju sällan man äter brödet som det är, man har ju oftast något på. Kanske byta ut det mot havregryn och 1-2 kokta ägg till frukost och en kopp kaffe.

Det kan ju även vara en bra idé att räkna kalorier, för att på så sätt få en uppfattning om mängden du faktiskt äter under en dag och det blir lättare att reglera utifrån det.

Jag rekommenderar även styrketräning om du har möjlighet till det, i kombination med näringsrik och proteinrik kost.
Citera
2018-03-10, 11:16
Medlem
Ta bort brödet! Det är din största bov. Ris, kyckling, torsk och grönsaker.. lite potatis går bra! Fågel och fisk. Släpp allt annat och kör på med din träning, lägg till mer promenader kanske.
Citera
2018-03-10, 11:19
Medlem
Om du dricker läsk med socker eller sötningsmedel så sluta med det.
Sötningsmedel inehåller nästan Inga kalorier men det ökar aptiten nåt helt djävulusiskt.

Så drick vatten istället. Ja det suger men det mättar och fyller upp på ett helt annat sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in