• 1
  • 2
2018-03-09, 22:35
Medlem
4yoonlys avatar
Kollade nyss på en fight mellan en kines och en thailändare och såg en enorm skillnad i hudfärg...
Kinesen är väldigt "vit" och thailändaren mycket mörk. Och direkt tänker jag mig ja, Kina har lite olika tempererade zoner och kan hy'n kan skilja sig... det finns "mörka" kineser och det finns ljusa. Samma gäller givetvis thailändare... men ändå ganska stor skillnad generellt.

Men på det stora hela är väl detta ganska sant, ljusare hud fungerar bättre (ja c-vitamin upptagning osv) i områden där solen inte skiner lika mycket (ja ni fattar)... och mörkare hud fungerar bättre där solen skiner mer...

Samtidigt innebär det väl egentligen "eskimåer" helt enkelt har kommit till deras områden i ett ganska sent skede? dvs evolutionen har inte hunnit påverka dem? Dom har tagit upp sina vitaminer på ett annat sätt för närvarande?

Samma gäller Sydamerika? man kan liksom genom hudfärgen i sig säga att det inte rör sig om 100.000 år utan möjligen 5.000 år just pga av att människorna inte har den väldigt mörka färg som dom kanske borde ha haft om det gällt +100.000.

Jaja... hur som helst, inuiterna (kom på det precis) borde man kunna se på deras hudfärg att dom är ganska "nyanlända"?

Är jag helt ute och cyklar?
Citera
2018-03-09, 22:41
Medlem
Bulkninjas avatar
Det är nog inte bara en parameter som styrt detta. Man tror väl även att kost påverkat.
Sen är det skillnad på svarta i afrika och mörkhyade i andra länder som asien, inuiter indianer mm mm.

Alla förutom afrikaner nedanför sahara har gener från neandertal vilken kan ha påverkat.
Citera
2018-03-09, 22:46
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Alla förutom afrikaner nedanför sahara har gener från neandertal vilken kan ha påverkat.
Aborginerna i Australien och de daer fula jaevlarna pa Papua Nya Guinea, de har vael heller inte neanderthal i sig?
Citera
2018-03-09, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Men på det stora hela är väl detta ganska sant, ljusare hud fungerar bättre (ja c-vitamin upptagning osv) i områden där solen inte skiner lika mycket (ja ni fattar)... och mörkare hud fungerar bättre där solen skiner mer...
Nej, inte vitamin C.

Vitamin D.

Vitamin kan människan bland annat ta upp via sol eller kost.

En typ av kost som innehåller mycket vitamin D är fisk. Någonting som även inuiter äter mycket av.

Om man får i sig tillräckligt med vitamin D via kosten så är det mig veterligen ett mycket dumt "drag" att ha ljus hud. Ljus hud orsakar mycket problem, men kan vara en väg för att få D-vitamin. Därmed kan detta vara orsaken till att de har mörk hy.
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-09 kl. 22:56.
Citera
2018-03-09, 22:50
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Nej, inte vitamin C.

Vitamin D.

Vitamin kan människan bland annat ta upp via sol eller kost.

En typ av kost som innehåller mycket vitamin D är fisk. Någonting som även inuiter äter mycket av.

Ja min miss! självklart är det d-vitamin... sorry!
Citera
2018-03-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ja min miss! självklart är det d-vitamin... sorry!
Du behöver inte be om ursäkt Men det är viktigt att man påpekar det, eftersom hela teorin bygger på just denna vitamin.
Citera
2018-03-09, 22:59
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Det är nog inte bara en parameter som styrt detta. Man tror väl även att kost påverkat.
Sen är det skillnad på svarta i afrika och mörkhyade i andra länder som asien, inuiter indianer mm mm.

Nej en parameter är det nog inte... Men det jag var lite ute efter var att just inuiter (och besläktade) känns inte (ja ingen vetenskaplig term :-) som om dom är fullständigt anpassade för att befinna sig i denna "temp zon"...

Men det som du säger angående Neanderthal osv så vem vet... den mix'en av gener kanske var viktig för att som "människa" gå längre norrut... det kanske hade tagit längre tid för människor ifrån "dåtidens" Afrika att vandra "mer" norr och just den mixen av gener mellan Neanderthal (som befunnits sig där i en längre period) och människor söderut gjorde att de mest fungerande generna helt helt enkelt överlevde. Dvs mestadels "afrikanska" gener samt de gener som Neandertalarna tillförde.
Citera
2018-03-09, 23:02
Medlem
Irrelefants avatar
Eskimåernas ursprung i varmare klimat är var brunheten kommer ifrån från början, men anledningen till att de behåller sin brunhet genom tusentals år är den feta fisken. Deras kropp får tillräckligt med D-vitamin från kosten och har inte haft anledning att anpassa melaninet för att snappa upp mer. Naturen behåller det som inte behöver förändras, även om det inte fyller en direkt funktion. Därför kan t.ex inte en ljus person bli brunare av att äta fisk, det finns ingen anledning att ändras. Hade eskimåerna ätit ris och kyckling där uppe däremot hade deras hy sannolikt blivit lite ljusare under alla år.

Parafras från någon upplaga av Illustrerad Vetenskap eller annan tidning.
Senast redigerad av Irrelefant 2018-03-09 kl. 23:05.
Citera
2018-03-09, 23:03
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Aborginerna i Australien och de daer fula jaevlarna pa Papua Nya Guinea, de har vael heller inte neanderthal i sig?

De har liknande drag absolut... fula vill jag inte säga dock... iofs australienska aborigines tycker jag väl inte har dom finaste dragen direkt (kvinnor är nästan svåra att utskilja ifrån män ibland)... rent personligt... Men det är ju bara tycke och smak... dom kanske säger likadant om dig... vem vet...

Men dom är nog dom bäst anpassade efter miljön dom lever i.
Citera
2018-03-09, 23:17
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irrelefant
Eskimåernas ursprung i varmare klimat är var brunheten kommer ifrån från början, men anledningen till att de behåller sin brunhet genom tusentals år är den feta fisken. Deras kropp får tillräckligt med D-vitamin från kosten och har inte haft anledning att anpassa melaninet för att snappa upp mer. Naturen behåller det som inte behöver förändras, även om det inte fyller en direkt funktion. Därför kan t.ex inte en ljus person bli brunare av att äta fisk. Hade eskimåerna ätit ris och kyckling där uppe däremot hade deras hy sannolikt blivit lite ljusare under alla år.

Japp det du säger låter helt klart vettigt och jag håller med, anpassning sker om behovet uppstår (eller så försvinner "du").

Men jag vill nog ändå säga att det tyder på att inuiter (eller sydamerikaner) egentligen inte existerat egentligen mer än 10.000 år.
Citera
2018-03-09, 23:44
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda

Jag vet inte säkert, Förstår inte hur folkvandringen från Afrika ska ha skett dit, helt isolerat
Citera
2018-03-09, 23:47
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Jag vet inte säkert, Förstår inte hur folkvandringen från Afrika ska ha skett dit, helt isolerat
Jag undrar hur de uppstod, satt kontinenterna fast mojligtvis eller befann sig naermare varandra?
Att negrer inte har Neanderthal i sig far mig att misstaenka att Aborginer heller inte har det, pga deras hudfarg och utseende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in