Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-11, 15:21
  #277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
I zink sad peepul are crazy.

- Johann Mühlegg 2002 Salt Lake

...Va?
2018-03-11, 16:13
  #278
Medlem
Harald99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Jo, uppenbart att man tjänade på det, men visst, man kan förstå att det blir ett knepigt läge inför sista då man vid ett skidbyte ger mental boost till de jagande som i sig är värt många sekunder, men att grundplanen är att inte byta skidor...helt otroligt. Hörde Blommans resonemang också om att Kalla inte borde byta för att hon ju har så bra skidor. Och det hade hon säkert. Bäst av de som inte bytte. Kan inte bli mer relativt än så.

Svagt av Hermundstad och Ojala att inte fråga.

Mycket svagt!
Nu är väl dessa två kanske 0,5 st journalist sammantaget, men jag har gnällt om det flera gånger, vi har inga vettiga sportjournalister som ställer de obekväma frågorna. Det är enklare att hänga tillsammans som kompisar.
Har man en grundplan att inte byta så har man ju gett upp vinstambitionen redan innan starten går.
Ett sånt uttalande av förbundskaptenen borde vara en ren matchboll att smasha in för vilken journalist som helst.
2018-03-11, 16:27
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald99
Mycket svagt!
Nu är väl dessa två kanske 0,5 st journalist sammantaget, men jag har gnällt om det flera gånger, vi har inga vettiga sportjournalister som ställer de obekväma frågorna. Det är enklare att hänga tillsammans som kompisar.
Har man en grundplan att inte byta så har man ju gett upp vinstambitionen redan innan starten går.
Ett sånt uttalande av förbundskaptenen borde vara en ren matchboll att smasha in för vilken journalist som helst.

Efter att Kalla bytte till betydligt sämre skidor under 3-milen i OS så var det nog ingen garanterad grundplan?

Sen ska man också notera att största orsaken till att Jörgen kom ikapp berodde på att Haga gick upp och bromsade, genast försvann ca 10 sekunders ledning i klättringen och hon fortsatte även vara bromskloss en bit utför.
2018-03-11, 17:20
  #280
Medlem
Izkalls avatar
Var inte direkt någon skräll heller att det var Kalla som åkte först in mot stadion, säkert fast besluten om att inte byta. Istället för att kolla vad konkurrenterna gör. Hade Diggins följt av Haga åkt in och bytt där hade Kalla varit körd. Men Diggins var inte tillräckligt kall. Att Haga lyckades hänga med ända in trots sämre skidor tyder på det.

Jag hävdar att det finns inte några lopp där man inte kör in de futtiga sekunder ett skidbyte kostar i tid, över en mil åkning. De enda tillfällena det skulle kunna löna sig skippa är om man verkligen kan dra maximal nytta av att ligga i rygg i en utbrytarklunga, där värdet av att kunna ligga i rygg på de starkaste åkarna blir mer lönsamt än att byta skidor och jobba ikapp ensam. Men om denna situation uppstår beror det förmodligen på att åkaren inte har bytt när konkurrenterna har bytt. Vilket för övrigt jag tror är ett vanligt misstag. Att bara för man har ett bra par från början så kör man vidare. Om då konkurrenterna alla byter har man satt sig i en svår situation då de enkelt kör ikapp det tillsammans medan åkaren som har bytt oftast får ligga och dra själv och senare tvingas till ett solobyte eller bli tvungen att skippa bytet bara för att inte tappa klungan. Visst kan det kännas fel att byta tidigt om man har bättre material än konkurrenter men å andra sidan borde man väl i regel ha bättre också med nästa par då man troligtvis hittat rätt med struktur och valla?

Det mest skrämmande är väl, som påpekats, att man från svenskt håll mer eller mindre verkar ha bestämt sig på förhand att inte byta. Snackar om att snön inte är smutsig o.s.v. Då är det ju ett fall där man helt enkelt tror att det lönar sig helt oberoende av hur loppet utspelar sig. Att om man t.e.x skulle köra en intervallstart där hängåkning är förbjuden, så skulle man tjäna på att inte byta. Verkligen helt otroligt.

Rätt säker på att det är första gången någonsin som jag ser en sån typ av comeback i en masstart, där en avhängd åkare (Björgen) lyckas komma tillbaka och sedan vinna. Att det skulle varit en slump och inte berott på det faktum att hon bytte skidor medan konkurrenterna inte gjorde det, ja, inte en jävla chans säger jag.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback