2018-03-10, 08:27
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrot
Tulip är kung av bacon -

Vinterkött från Scan kan man ju vara utan - vem vill ha pisslukt i hela lägenheten och betala för det?

Tulip vet att grisen dog för att göra oss mätta - den gjorde sin plikt.

Vad menar du (med det fetade)? Pisslukt?

OnT:
Jag brukar köpa rökt sidfläsk som INTE är färdigskivat. Tycker de brukar ha bättre smak än de färdigskivade alternativen som presenterats tidigare i tråden.
Citera
2018-03-10, 09:03
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vet inte hur det är i Sverige, men här i Norge pressar nästan alla bacontillverkare i stora mängder vatten i köttet. Upp till 13% av vikten är vatten som man pressat i. Givetvis påverkar det kvaliteten negativt. Jag köper aldrig bacon med ipressat vatten, så det blir allt oftare som jag får klara mig utan.
I stort sett alla tillsätter också socker till baconen så att den skall få mörk stekyta. Står ofta anviget som glykos på förpackningen, men ibland skriver dom socker, rakt ut.

Glukos, glukossirap. Det är skillnad mot socker faktiskt. Glukossirap görs från stärkelse, ofta majs, och är obundna enkla sockerarter. Om nu socker någonsin är nyttigt så är detta onyttigare. Billigare, det är därför matindustrin ersätter socker med det. "Socker" får ses som kvalitetsstämpel i de här sammanhangen.

Kör på Coops egna bacon oftast. Det flödar inte ut vatten ur den som med de flesta andra jag provat. Blir bra på lite under medelvärme.
Citera
2018-03-10, 09:40
Medlem
P-stavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Där ser man! Det är sidfläsk jag köpt!
Dock rökt på riktigt, eller de kanske bara ljuger om det också.

Förbannat..

Blir till att peta ut "baconet" ur min carbonara, kan inte äta dessa smaklösa knorriga orangea skitbitar. Vilken besvikelse haha
Fast bacon i carbonara? Jag gillar just sidfläsk i det, fast rimmad sådan. Mycket godare än rökt kött.
Citera
2018-03-10, 10:15
Medlem
Bacon köps på Björk & Co i Färila, som metervara.
Citera
2018-03-10, 10:19
Medlem
magquars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Kör stekfläsk istället, mycket godare.
Ja riktigt fläsk är riktigt gott och med brunabönor till mums
Citera
2018-03-10, 11:27
Bannlyst
Jag har testat de flesta märkena, många gör för tunna skivor vilket inte blir så bra när man steker det.
Som flera sagt innan så har scan bra tjockare skivor även tulips 1 kg förpackning är tjockare men brukar vara lite för salta tycker jag, tulips vanliga småförpackningar är skivorna för tunna tycker jag, lidls egna bacon är också bra, tjockare köttiga skivor som blir perfekt stekta.

Resterande märken kan man typ skita i.
Senast redigerad av qirtero 2018-03-10 kl. 11:31.
Citera
2018-03-10, 11:54
Medlem
Jofs avatar
Det var som fan. Välbesökt intressant tråd.
Ska testa Lidl bacon då.
Köpt bacon Coop som var så salt att den var oätbar. Minns inte märket.
Stekning med eller utan smör verkar vara en vattendelare här.
Själv har jag aldrig stekt med smör eller olja. Antagit att baconfettet i sig räcker mer än nog.
Men tipset att låta det steka länge i sitt eget flott tills det sugits upp ska jag testa.
Citera
2018-03-10, 11:54
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199797
Jag köper scans bacon, dom brukar bli riktigt bra.

Köper också bara Scans bacon. Borde vara lag på att ha rester av bacon i ALLA maträtter.
Citera
2018-03-10, 11:56
Medlem
Cheeswisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Förr fick jag alltid till seg/knaprigt smörstekt bacon med bra stekyta.
Nu faller skiten bara sönder, eller så blir det orange stekyta..

Skit smakar det också, vad har hänt egentligen?
Måste jag gå till någon bonde och köpa bacon nu eller vad är det frågan om?

Steker du på rätt värme?
Hög värme, men inte högsta. Eller lägg dom i ugnen 180 grader, 10 min
Citera
2018-03-10, 12:06
Medlem
dayms avatar
När jag såg tråden så insåg jag att jag inte käkar bacon på säkert flera år fast jag brukade älska att använda den i all slags matlagning, sista gången jag åt bacon så var det nog tulips tunna skivor och då kunde jag lika gärna hällt ett saltkar i käften.

Finns det några som har riktigt tjocka skivor och som faktiskt smakar något förutom salt?
Citera
2018-03-10, 12:25
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym
När jag såg tråden så insåg jag att jag inte käkar bacon på säkert flera år fast jag brukade älska att använda den i all slags matlagning, sista gången jag åt bacon så var det nog tulips tunna skivor och då kunde jag lika gärna hällt ett saltkar i käften.

Finns det några som har riktigt tjocka skivor och som faktiskt smakar något förutom salt?

Salt är den vanligaste smaken på bacon.

Köper olika sorters bacon; har ingen favorit.
Citera
2018-03-10, 12:31
Medlem
comperios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym

Här är ett märke som inte tagits upp i tråden. Hemgården. Värmlandsbolag som varmröker kött till skillnad från alla 10kr paket med bacon som finns i butiken. Det kostar lite mer an konkurrenterna men smakskillnaden är milsvid. Finns det ett hemgården alternativ väljer jag alltid det före något annat. Kassler som är något jag tycker är otroligt tråkigt visade sig vara spännande när det faktiskt var rökt ordentligt.

Hittade märket på ICA http://hemgardenchark.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in