2018-03-09, 19:03
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolusXII
Köper Icas. Funkar riktigt bra enligt mig. Testat det mesta och bortser man från rökt bacon från en Saluhall så är Icas bäst i mitt tycke.

Förr köpte jag alltid Tulips, men testade en gång det något billigare Ica's och det fungerar absolut det med. Nu köper jag bara Icas för det är några kronor billigare...
Citera
2018-03-09, 19:42
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Kör stekfläsk istället, mycket godare.
Citera
2018-03-09, 19:56
Medlem
elmhedens avatar
Har man inte tillgång till lokalt kött från vettiga uppfödare får man förbanna sin olycka och köpa Tulip och steka detta på plåt i ugn.
Citera
2018-03-09, 19:58
Medlem
jugbandbluess avatar
tulips är det som gäller om man vill slippa tillsatt "rökarom"..
Citera
2018-03-09, 20:04
Medlem
Har prövat i princip alla olika märken av bacon med samma resultat så länge man:

Börjar med att steka baconet på högsta värme i en panna UTAN fett i någon minut tills de fått fin yta och avgett det mesta av sitt egna fett, sedan sänker man värmen till tvåans länge och låter "friteras" i sitt egna fett på låg värme i ca 10 minuter. Perfekt.
Citera
2018-03-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Har prövat i princip alla olika märken av bacon med samma resultat så länge man:

Börjar med att steka baconet på högsta värme i en panna UTAN fett i någon minut tills de fått fin yta och avgett det mesta av sitt egna fett, sedan sänker man värmen till tvåans länge och låter "friteras" i sitt egna fett på låg värme i ca 10 minuter. Perfekt.
Wow, du äter alltså kolbitar? Min spis går till 12, jag hettar upp på tian och slänger i dom samtidigt som jag sänker till sexan, då är det dags att vända och låta steka kanske en minut till, totalt under två minuter, och då har dom stekyta.
Citera
2018-03-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Wow, du äter alltså kolbitar? Min spis går till 12, jag hettar upp på tian och slänger i dom samtidigt som jag sänker till sexan, då är det dags att vända och låta steka kanske en minut till, totalt under två minuter, och då har dom stekyta.

Nej, jag äter perfekt knaperstekta bacon som typ smälter i munnen.

Man får ju röra runt hela tiden när plattan står på högsta nivån, i ca två minuter eller tills baconet har fått fin yta, sedan sänks plattan direkt till tvåan, och då får man såklart fortsätta röra runt dem tills plattan lugnat ner sig, sedan kan de sköta sig själv typ.
Citera
2018-03-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kojnakor
du steker dom troligtvis på för hög värme

när min fru steker bacon så blir dom oftast hårda som skorpor == hon lagar oftast mat på 5:an 6:an

medans jag steker på 4:an så det blir gyllen brunt och genom stekt och mört :P

Lässvårigheter? Han brukade ju laga bra bacon.
Citera
2018-03-09, 20:27
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob

Japp! That is how it is done!
Har någon gång testat att faktiskt ha lite smör i (för att få processen lite snabbare) men det är helt värdelöst och smaken försämras.
Citera
2018-03-09, 20:36
Medlem
Någon som testat ICAs ålspånsrökta bacon? Insåg nu, tack vare denna tråden att jag käkar rökarom...
Citera
2018-03-09, 20:39
Medlem
Snöröks avatar
Andersson & Tillmans Bacon. Finns i Uppsala med omnejd.

Riktigt bra och hög klass! Slår det mesta jag provat i Sverige.

http://www.andersson-tillman.se/
Citera
2018-03-09, 20:39
Medlem
Bacon i ugnen (skydda mot stänk) eller kökbänks-grillen funkar gött. Knaperstekt eller lite mjukt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in