Citat:
Ursprungligen postat av
Okido
Har jobbat med att räkna på badrum, bolaget sålde allt samt gjorde installationen om kunden ville.
Ett "standard" badrum med kakel&klinker, nya möbler och kranar samt tätskikt efter konstens alla regler hamnade nästan alltid på 100k +- 20, lite beroende på hur pass exklusiv kunden ville vara.
Tätskiktet är en stor del i den kostnaden.
Där jag jobbade frånskrev vi oss garantier på det som kund själv ville köpa, ibland sa vi nej helt och hållet pga snålhet på helt galna produkter.
Jag hjälpte en kille att göra sitt badrum, han köpte allt hos mig men gjorde jobbet själv. Han frågade oss inför alla moment och har gjorde ett bra jobb utifrån de bilder han visade (försäkringsbolagen krävde iaf då ett makalöst dokumenterande om inte jobbet gjordes av behörig fackman).
Sedan kom han och skulle sitt andra badrum. "Jaha, ska du gör det själv också?" frågade jag.
Fick som svar att "Nej, aldrig. Jag skilde mig nästan, frugan och jag bråkade hela tiden. Jag var på gränsen att gå in i väggen att först jobba med mitt jobb och sedan hem och fortsätta med badrummet. Sedan skilde det för lite på er offert och vad det har kostat mig i tid och värk. Det är inre värt det"
Kan vara bra att tänka på det, om man nu skulle fundera på att göra det själv.
Det fetade är så sant!
Jag har renoverat 5 badrum i mitt liv. Den första renoveringen tyckte jag var dyr. Så när det blev dags för den andra så tänkte jag att det här fixar jag själv. Det blev väl billigt om man adderar kvitton, men inte annars. Kostade en hel semester, massa besök till byggvaruhus, massa läsning på forum och en del köp av verktyg som man annars inte behöver.
Sen dess har jag köpt tjänsten men är noga med att ta in flera offerter.
Har man kunskap och verktyg, intresse samt mer tid än pengar så kan man absolut renovera billigt själv.
Köper man tjänsten så räkna grovet med 100k för en helrenovering.