2018-03-12, 12:32
Medlem
Har jobbat med att räkna på badrum, bolaget sålde allt samt gjorde installationen om kunden ville.

Ett "standard" badrum med kakel&klinker, nya möbler och kranar samt tätskikt efter konstens alla regler hamnade nästan alltid på 100k +- 20, lite beroende på hur pass exklusiv kunden ville vara.
Tätskiktet är en stor del i den kostnaden.

Där jag jobbade frånskrev vi oss garantier på det som kund själv ville köpa, ibland sa vi nej helt och hållet pga snålhet på helt galna produkter.

Jag hjälpte en kille att göra sitt badrum, han köpte allt hos mig men gjorde jobbet själv. Han frågade oss inför alla moment och har gjorde ett bra jobb utifrån de bilder han visade (försäkringsbolagen krävde iaf då ett makalöst dokumenterande om inte jobbet gjordes av behörig fackman).
Sedan kom han och skulle sitt andra badrum. "Jaha, ska du gör det själv också?" frågade jag.
Fick som svar att "Nej, aldrig. Jag skilde mig nästan, frugan och jag bråkade hela tiden. Jag var på gränsen att gå in i väggen att först jobba med mitt jobb och sedan hem och fortsätta med badrummet. Sedan skilde det för lite på er offert och vad det har kostat mig i tid och värk. Det är inre värt det"
Kan vara bra att tänka på det, om man nu skulle fundera på att göra det själv.
Citera
2018-03-12, 13:09
Medlem
utan.att.stannas avatar
Vad kan det kosta att byta ut dörrkarm i samma veva? brukar samma killar kunna även detta?
Citera
2018-03-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vad kan det kosta att byta ut dörrkarm i samma veva? brukar samma killar kunna även detta?

Karmen är rätt billig ca 500-1000kr på bauhaus beroende på mått och kvalitet.
Bytte alla i min lägenhet även dörrar tror det tog ca 2-3 timmar per karm för mig lekman.
Så en snickare gör det nog lite fortare räkna med kanske 2000 inkl material.
Vad har du för material i väggarna?
Senast redigerad av Veniom 2018-03-12 kl. 13:18.
Citera
2018-03-12, 15:27
Medlem
Blir billigare ifall du delar upp tjänsterna, dvs köp in grejerna och förhandla med (lokal) firma.
Citera
2018-03-12, 17:03
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboybrunn
Hårdast drabbas dom som gör "billigare renoveringar", eftersom att dom ej får möjlighet att nyttja sitt fulla bidrag på samma sätt och därmed får betala "mer" än den som gör en dyrare renovering och därmed kan nyttja sitt maximala bidrag.

Hur stor skillnad blir det på slutpriset om man renoverar ett 4kvm badrum med klinker och kakel jämfört med plastmatta och våtrumstapet? Jag bor i villa med möjlighet att köra materialet i bilen på tomten fram till badrumsfönstret så den biten behöver man inte ta hänsyn till.
Citera
2018-03-12, 17:50
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okido
Har jobbat med att räkna på badrum, bolaget sålde allt samt gjorde installationen om kunden ville.

Ett "standard" badrum med kakel&klinker, nya möbler och kranar samt tätskikt efter konstens alla regler hamnade nästan alltid på 100k +- 20, lite beroende på hur pass exklusiv kunden ville vara.
Tätskiktet är en stor del i den kostnaden.

Där jag jobbade frånskrev vi oss garantier på det som kund själv ville köpa, ibland sa vi nej helt och hållet pga snålhet på helt galna produkter.

Jag hjälpte en kille att göra sitt badrum, han köpte allt hos mig men gjorde jobbet själv. Han frågade oss inför alla moment och har gjorde ett bra jobb utifrån de bilder han visade (försäkringsbolagen krävde iaf då ett makalöst dokumenterande om inte jobbet gjordes av behörig fackman).
Sedan kom han och skulle sitt andra badrum. "Jaha, ska du gör det själv också?" frågade jag.
Fick som svar att "Nej, aldrig. Jag skilde mig nästan, frugan och jag bråkade hela tiden. Jag var på gränsen att gå in i väggen att först jobba med mitt jobb och sedan hem och fortsätta med badrummet. Sedan skilde det för lite på er offert och vad det har kostat mig i tid och värk. Det är inre värt det"

Kan vara bra att tänka på det, om man nu skulle fundera på att göra det själv.
Det fetade är så sant!

Jag har renoverat 5 badrum i mitt liv. Den första renoveringen tyckte jag var dyr. Så när det blev dags för den andra så tänkte jag att det här fixar jag själv. Det blev väl billigt om man adderar kvitton, men inte annars. Kostade en hel semester, massa besök till byggvaruhus, massa läsning på forum och en del köp av verktyg som man annars inte behöver.
Sen dess har jag köpt tjänsten men är noga med att ta in flera offerter.

Har man kunskap och verktyg, intresse samt mer tid än pengar så kan man absolut renovera billigt själv.
Köper man tjänsten så räkna grovet med 100k för en helrenovering.
Citera
2018-03-12, 19:37
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag har just tagit in några offerter på totalurblåsning av cirka 5 kvadrat. Ungefär 45 minuter från Göteborg. 87000kr efter rot och exklusive ytskick och inventarier. Inklusive bortforsling av avfall och gamla inventarier.

Tog in tre offerter. Enbart svenska företag med minst fem år utan konstigheter i årsredovisningar och som lämnade referenser.

Dessa var mellanprisset av de tre.

Detta.

Vill du ha svenska, "reko" företag med alla garantier osv så får man räkna med 75-125 papp.
Citera
2018-03-12, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Hur stor skillnad blir det på slutpriset om man renoverar ett 4kvm badrum med klinker och kakel jämfört med plastmatta och våtrumstapet? Jag bor i villa med möjlighet att köra materialet i bilen på tomten fram till badrumsfönstret så den biten behöver man inte ta hänsyn till.

Jag begärde in offert då kosta det
Plastmatta inkl material 15500kr
Kakel inkl material 28500
Detta är efter rot och med billigt vitt kakel.
Då är det betongväggar som jag själv spackla.
Citera
2018-03-12, 20:52
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veniom
Karmen är rätt billig ca 500-1000kr på bauhaus beroende på mått och kvalitet.
Bytte alla i min lägenhet även dörrar tror det tog ca 2-3 timmar per karm för mig lekman.
Så en snickare gör det nog lite fortare räkna med kanske 2000 inkl material.
Vad har du för material i väggarna?
Var inte så farligt. Mjae betong väl? Osäker.
Citera
2018-03-12, 20:56
Medlem
JayJayAdamss avatar
Hur många kvm är badrummet ni säger kostar 100k +-20?
Är det närmre 15 kvm?

Jag har ett rätt litet badrum på 4-5 kvm med dusch (såklart). Om det ska kaklas, byta blandare, toa och hela köret med kvalitetsprodukter.
Inget för fancy men ändå något som en klok vvsare eller kakelsättare själv hade haft i sitt badrum.

Vad tror ni det hade landat på?
Citera
2018-03-12, 21:49
Medlem
District9s avatar
min kusin fick sitt badrum utbyt av försäkringsbolaget, gick på lite mer än 100 000 kr för ca 6 månader sedan. Var ett normal/lite badrum.
Citera
2018-03-12, 21:55
Medlem
Gjorde ett lika stort för ett år sedan, kavel och klinker, duschvägg i glas, ny inredning, handfat och toa, infällsbelysning i tak, handdukstork, golvvärme. 120000 kostade det med rot. Allt vitt såklart och av auktoriserad hantverkare verksam i närheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in