Flashback bygger pepparkakshus!
2018-03-11, 21:12
Medlem
Håller som bäst på och renoverar /bygger nytt badrum. Det var påbörjat - golvbrunn och vattenledning fanns. Men det var inget fall till brunnen. Så jag byggde upp två lager golvgips och jämnade av. (jävlar vilket jobb - aldrig mer flytspackel säger jag bara).

Tätskikt var dyrt Duken kostade 2600 plus tätskiktsmassa - också jobbigt att få upp den på ett bra sätt. (hjälpte att väta den först)

Köpte klinker på Bauhaus för 149 kr
Målade spacklade
Skaffade handfat på Återbruket
WC från en VVS-firma (äldre modell)
Duschblandare och rör och kopplingar från Biltema
Lampa från Återbruket
Fläkt på internethandel
Summa summarum cirka elva tusen plus en hel del resor till Jem o Fix, Biltema, Bauhaus
Citera
2018-03-11, 21:19
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Är det dyrare att renovera badrum än att renovera kök? Nu pratar jag inte om att lyxrenovera utan enbart om att byta ut gamla vitvaror, diskbänk, skåp osv.

Ja det skulle jag säga att det är
Citera
2018-03-11, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Finns det nåt sätt att få reda på om (som någon skrev i tråden) även avloppsröret måste bilas bort/bytas? Annat än lyssna på den som vill göra jobbet vill säga...

Yes, här är ett regelverk som vi alltid följer!

https://www.gvk.se/branschregler/golvbrunn/gamla-golvbrunnar/
Citera
2018-03-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Plastmattor duger absolut. Det är ju prioteringsfråga, vissa vill helt enkelt lägga mycket pengar på badrummen, andra tycker plastmatta duger och prioriterar att lägga pengar på annat än ytskikten i badrummen. Så enkelt är det.

Själv bygger jag nytt hus, det blir plastmatta i båda badrummen av den enkla anledningen att jag kan lägga mer pengar på andra saker som exklusivare kök, golv etc.

Du har rätt i att det var populärt med mattor på 70/80 talet. Dock så har det kommit tillbaka ganska mycket. Du får aldrig ett badrum lika tätt med ytskickt som du rollar på som med matta. För själva kaklet läcker som ett såll (Många vet ej om det) Det vi gör nu för tiden är att i 80% av alla badrum som skall ha kakel hänger vi och lägger matta på golv och väggar under kaklet för ett optimalt tätskickt.

Nu citerade jag fel inlägg... haha
Senast redigerad av Highwayroller 2018-03-11 kl. 21:58. Anledning: Citerade fel
Citera
2018-03-11, 22:08
Medlem
Falcon-52s avatar
gjorde ett nyligen. gick på ca 95000kr inklu allt ca 7,5kvm dusch och badkar.
Citera
2018-03-11, 22:09
Medlem
Falcon-52s avatar
efter rot ska tillägas, 120.000 utan rot.
Citera
2018-03-12, 01:09
Medlem
En totalrenovering av ett hyfsat normalstort badrum med allt vad det innebär kostar mellan 70-200k beroende på vad man väljer för material. Kan tänka mig att man kanske kan komma ner på 50k om man verkligen tar billiga saker.

Baserat på att jag renoverade och tog in många offerter för några år sedan...
Citera
2018-03-12, 08:30
Medlem
förr kunde man göra detta svart med en hantverkare.

numera så krävs dokumentation och intyg så är det
wc i hus eller så skulle jag se till att det blir gjort
korrekt.
Citera
2018-03-12, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Men då var det öststatare som gjorde det?

Nej. Pursvenska lokala hantverkare från orten (samhälle i Småland med 5-10.000 innevånare).

Vi hade tur och behövde inte flytta något. Det enda som flyttades var golvbrunnen men den flyttades bara lite så stammen kunde ligga kvar. Annars hade nog priset stuckit iväg.

Ingen golvvärme heller - tyckte inte det behövdes då vi har källare och badrummet var på markvåningen så golvet är inte kallt.

Han som la mattan använde sig av dessa intyg:

https://www.gvk.se/arbeta-med-vatrum/gvks-kvalitetsarbete/
Citera
2018-03-12, 09:09
Medlem
252lifes avatar
Om det bara är ytskikt i en lägenhet med betongväggar så kostar det inte mkt. Är det en villa med gipsväggar och dra om el, rör, allt nytt, mm. Viss skillnad. Mellan 5 tusen och 150000 tusen.

Rev ut plastgolv och mögligt kakel i en lägenhet. Nya utskikt. Kakel, fix, fuktspärr kostar inte mkt. Slängde badkar och satte in en dusch kabin, behöll toa och handfat för dom var fräscha. Rätt enkelt att göra om man är händig. Kostade inte mkt och blev jättefint.
Citera
2018-03-12, 10:48
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon-52
efter rot ska tillägas, 120.000 utan rot.
Kvalitet på prylarna?
Citera
2018-03-12, 10:58
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n0entry
förr kunde man göra detta svart med en hantverkare.

numera så krävs dokumentation och intyg så är det
wc i hus eller så skulle jag se till att det blir gjort
korrekt.
Du kan ff göra det svart! Det ska vara utfört på fackmannamässigt vis.
Jag har jobbat mycket i Norge, där har dom inte alls lika mycket vattenskador i badrum som i Sverige. men kakel är inte lika vanligt i Norge, där används mycket Alloc skivor på väggar, plastmatta på golv och duschkabin, är man någorlunda händig sätter man upp väggskivorna själv. (samma grej som klickgolv)
Pris på badrum är ruinerande, och mycket varierande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in