• 1
  • 2
2018-03-09, 15:00
Medlem
Grankulas avatar
Visst, man fattar ju att de säkert skulle åka på stryk av mexikanska drog langare. Men hur hårda är svenska gäng egentligen? Är det mest massa wannabe scarface snubbar som lyckats samla ihop ett par grabbar som pangar på varandra ? Eller finns det en stor samansvärjning av kriminella ?

Hur stor sig då de Svenska gängen mot t.ex Amerikanska, eller andra Europeiska gäng? Sverige kan ju kännas en aning mesiga med hur de har hanterat gäng kriminaliteten. Är det för att gängena är för tuffa och faktist riktigt bra, eller är det för Sverige är lilla landet lagom så dem bara framstår som tuffa och hårda?
Citera
2018-03-09, 15:10
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grankula
Visst, man fattar ju att de säkert skulle åka på stryk av mexikanska drog langare. Men hur hårda är svenska gäng egentligen? Är det mest massa wannabe scarface snubbar som lyckats samla ihop ett par grabbar som pangar på varandra ? Eller finns det en stor samansvärjning av kriminella ?

Hur stor sig då de Svenska gängen mot t.ex Amerikanska, eller andra Europeiska gäng? Sverige kan ju kännas en aning mesiga med hur de har hanterat gäng kriminaliteten. Är det för att gängena är för tuffa och faktist riktigt bra, eller är det för Sverige är lilla landet lagom så dem bara framstår som tuffa och hårda?

Första upplagan av Brödraskapet Wolfpack är väl ett utav de svenska gäng vi haft i modern tid och de var inte att leka med när det begav sig i mitten på 90-talet men de föll snabbt sen också när ledaren fick hybris.
Citera
2018-03-09, 15:27
Medlem
Svårt att säga. Inget gäng har väl riktigt inte spänt musklerna i Sverige än och det MC kriget på 90-talet minns jag inte ens. Det svårt att dra en slutsats då Sverige saknar Polis på det flesta hållen i landet och där de finns Polis som t. ex Göteborg, Malmö m.m så är de underbemannade, utarbetade och 8 av 10 vill inte ens jobba kvar med yrket. Samt att deras verkliga arbetsgivare (staten) saknar intresse för att ta itu med gängkriminalitet på allvar.

Personligen tror jag att ett gäng lokala vanliga boende svenssons hade drivit ut de flesta kriminella gäng ur sina kommuner om de verkligen gick på offensiven i full anda. De första i ledet hade väl fått ta en hel del verbala och fientliga hot men ju fler som flyger på gängmedlemmarna våg efter våg så hade de nog täppt till käften, tagit sina varor och stuckit iväg.
Citera
2018-03-09, 15:31
Medlem
Frågar du Raffa så va nog Gangland hårdast av de hårda under sin tid..
Citera
2018-03-09, 17:13
Medlem
Svenska gäng kanske inte behöver vara speciellt hårda eller organiserade för att tjäna bra med pengar, tacka sossarna för det.
Citera
2018-03-09, 18:42
Medlem
Klappars avatar
Hade samhället viljat göra sig av med gängen så hade man enkelt kunna göra det, skicka dit stans tuffaste poliser och ge dom fria händer.

Dom är inga hårdingar, dom är unga lättkränka män med tillgång till skjutvapen som vill vara respekterade av andra lättkränkta män. Det som dock gör dom farliga är att dom är fullt medvetna om att dom inte kommer fylla 25, dom lever därför för dagen och ser ingen morgondag.

Ett gäng i USA kan bestå av 20-30 000 medlemmar, med medlemmar både på gatan och i fängelset.
Citera
2018-03-09, 20:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
Svenska gäng kanske inte behöver vara speciellt hårda eller organiserade för att tjäna bra med pengar, tacka sossarna för det.

Exakt varför behöva vara hårda när pengarna kommer till dom. Om vi ser till "hårda" gäng rent traditionellt så är USA ett bra exempel. Det kommer väldigt många svenskar, norrmän, tyskar till USA men de skapade ingen större maffiaverksamhet just för de kunde tjäna pengar ändå. De som setts hårda till att bilda maffia var liksom italienare och irländare mest för att de inte hade något val för de sågs som de sämsta av de sämsta.

I Sverige har det varit räkmacka för dessa svenska gäng så har inte funnits anledning till att bli "hårda".
Citera
2018-03-09, 21:20
Medlem
superfreak94s avatar
skiljer ju sig från "gäng till "gäng". Om man pratar gäng så är väl det tre kategorier skulle jag säga, mc-gängen, gatu/förortsgängen och den mer klassiska maffiagängen (juggar och liknanade) ironiskt nog tror jag förortsgängen gör mer pengar nuförtiden.
Citera
2018-03-10, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superfreak94
skiljer ju sig från "gäng till "gäng". Om man pratar gäng så är väl det tre kategorier skulle jag säga, mc-gängen, gatu/förortsgängen och den mer klassiska maffiagängen (juggar och liknanade) ironiskt nog tror jag förortsgängen gör mer pengar nuförtiden.

Om vi pratar hårdast som i mest våldsbenägna så absolut förortsgängen.
Citera
2018-03-10, 10:12
Medlem
Klappars avatar
Citat:

Beror på hur du menar gör pengar. Gäng som HA och Bandidos är mer organiserade och pumpar in sina svarta pengar i företag, köper upp bostäder osv och tjänar bra på vita verksamheter plus en del svart.

Ungdomarna i förorterna kanske drar in 50-100 000 kronor på sina affärer men nolltaxerar man eller lever på socialbidrag så blir det meningslöst att äga så mycket pengar. Av det jag har sett senaste åren så åker dom flesta dit just för att dom lever ett överklassliv samtidigt som dom inte tjänar en krona på pappret.
Citera
2018-03-10, 18:33
Medlem
superfreak94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Beror på hur du menar gör pengar. Gäng som HA och Bandidos är mer organiserade och pumpar in sina svarta pengar i företag, köper upp bostäder osv och tjänar bra på vita verksamheter plus en del svart.

Ungdomarna i förorterna kanske drar in 50-100 000 kronor på sina affärer men nolltaxerar man eller lever på socialbidrag så blir det meningslöst att äga så mycket pengar. Av det jag har sett senaste åren så åker dom flesta dit just för att dom lever ett överklassliv samtidigt som dom inte tjänar en krona på pappret.
Du menar att dem skulle tjäna 50-100 på ett år eller vadå? För då tror jag du har fel
Citera
2018-03-10, 18:59
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Du menar att dem skulle tjäna 50-100 på ett år eller vadå? För då tror jag du har fel

Givetvis menar jag i månaden, skulle ha varit tyldigare med detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in