2018-03-09, 00:11
Medlem
Hej Flashbackare!

Efter mycket funderingar har jag beslutat mig för att utöka min civilingenjörsutbildning med studier inom företagsekonomi, dock var jag såpass strategisk att komma underfund med detta under mitt fjärde år - så nu är det bråttom!

Funderar på möjligheter att snabbast möjligt kunna avsluta min nuvarande utbildning samtidigt som studier inom ekonomi genomförs, men hur gör man detta på smartaste sätt?

Som jag har förstått det krävs följande för att få ut en bachelor (i alla fall på Göteborgs Universitet vilket är min tanke just nu då jag läser på Chalmers):

-------------------------------------------------

90 HP Företagsekonomi:
-FEK1 (varav 2 stycken kurser tror jag kunna tillgodoräkna mig från ingenjörsstudierna - "Arbetsorganisation" och "Business marketing and purchasing"?)
-FEK2
-2 ytterligare kurser i företagsekonomi?
-Kandidatarbetet?

30 HP Nationalekonomi:
- Grundkurs

15 HP Juridik:
- JÖK:en? - Har kollat på distanskurser under sommaren och Lunds universitet har en som heter "Juridisk introduktionskurs", någon som vet ifall denna skulle fungera att tillgodoräkna sig? Funderar annars på JÖK:en som går på GU under sommaren, kan man klara denna utan att gå på övningarna? (har jobb uppbokat)

15 HP Statistik:
- Statistik 1 - (bör kunna tillgodoräkna mig kursen "Statistik" från Chalmers antar jag?)
- Statistik 2 - hur fungerar detta i så fall? Har läst kursen "Quality Management" som innehåller en del statistik men det är ju inte en renodlad statistisk 7.5 kurs

30 HP valbart:
Från Chalmers

Någon som har tips på hur jag ska tänka? Hörde någonstans att man ibland inte behöver ha juridiken/statistiken för att få ut en examen, men antar att detta i så fall gäller på andra universitet? Kan man läsa mycket på distans?
Senast redigerad av hoppiloppan 2018-03-09 kl. 00:15.
Citera
2018-03-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppiloppan
Hej Flashbackare!

Efter mycket funderingar har jag beslutat mig för att utöka min civilingenjörsutbildning med studier inom företagsekonomi, dock var jag såpass strategisk att komma underfund med detta under mitt fjärde år - så nu är det bråttom!

Funderar på möjligheter att snabbast möjligt kunna avsluta min nuvarande utbildning samtidigt som studier inom ekonomi genomförs, men hur gör man detta på smartaste sätt?

Som jag har förstått det krävs följande för att få ut en bachelor (i alla fall på Göteborgs Universitet vilket är min tanke just nu då jag läser på Chalmers):

90 HP Företagsekonomi:
-FEK1 (varav 2 stycken kurser tror jag kunna tillgodoräkna mig från ingenjörsstudierna - "Arbetsorganisation" och "Business marketing and purchasing"?)
-FEK2
-2 ytterligare kurser i företagsekonomi?
-Kandidatarbetet?

30 HP Nationalekonomi:
- Grundkurs

15 HP Juridik:
- JÖK:en? - Har kollat på distanskurser under sommaren och Lunds universitet har en som heter "Juridisk introduktionskurs", någon som vet ifall denna skulle fungera att tillgodoräkna sig? Funderar annars på JÖK:en som går på GU under sommaren, kan man klara denna utan att gå på övningarna? (har jobb uppbokat)

15 HP Statistik:
- Statistik 1 - (bör kunna tillgodoräkna mig kursen "Statistik" från Chalmers antar jag?)
- Statistik 2 - hur fungerar detta i så fall? Har läst kursen "Quality Management" som innehåller en del statistik men det är ju inte en renodlad statistisk 7.5 kurs

30 HP valbart:
Från Chalmers

Någon som har tips på hur jag ska tänka? Hörde någonstans att man ibland inte behöver ha juridiken/statistiken för att få ut en examen, men antar att detta i så fall gäller på andra universitet? Kan man läsa mycket på distans?

Du kan ta en filosofie kandidat istället, då räcker FEK I-III och 90hp från ingenjörsutbildningen. Sen så kan du undersöka (googla) lite själv vilka universitet som man kan skippa statistik/juridik, men om jag minns rätt så vill SU bara ha 90hp FEK + 30hp NEK och resten valfritt.
Citera
2018-03-09, 13:43
Medlem
Källa: https://www.uu.se/student/examen/utb...och-ekon-kand/

De kurser som är "obligatoriska" är FEK I, NEK I och 15 hp statistik. Alltså så borde du kunna läsa 90 hp FEK och 30 hp NEK vid sidan av din civ. ing. och därmed kunna erhålla en ek. kand. som det ser ut. Som civilingenjör så läser du väl 15 hp statistik misstänker jag, om inte annat så bör du utan större besvär klara en halv termin av statistik utan större ansträngning med din kunskapsbas.

Men jag hade kastat iväg ett mail till någon vid GU för att vara säker på att de tillämpar samma reglemente.
Senast redigerad av abandonallhope 2018-03-09 kl. 13:48.
Citera
2018-03-09, 14:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Satsa på en fil.kand. istället för en ekon.kand.

Det är ingen som bryr sig om namnet på examen, och det finns betydligt bättre saker man kan göra än att läsa de extra kurserna som krävs för en ekon.kand. - inte minst under sista året på högskolan.

Läs FEK A-C. i ordningen:

T9 på ingenjör: FEK A
T10 på ingenjör: FEK B
Sist FEK C, endast en termin extra.

Beroende på jobb kan det dock vara bra att slänga in NEKen också, om du orkar, läs denna på 50% parallellt med T9 / FEK A respektive T10 / FEK B.

Annars, kör NEKen parallellt med FEK C. Dock bättre med det föregående alternativet och satsa på jobb parallellt med FEK C!
Citera
2018-03-09, 14:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Kan man läsa mycket på distans?

Det är egentligen inte nödvändigt att köra distans då många FEK-kurser inte kräver särskilt mkt närvaro utöver tentan. De kurser som kan bli jobbiga är marknadsföring/organisationsteori, där det är mer närvaro. Men gissar samtidigt att detta lär gå att lösa smidigt parallellt med T9-10 på ingenjör då du skriver exjobb mm.
Citera
2018-03-09, 18:55
Medlem
Tack för svaren, lutar definitivt åt att det blir en filosofie examen i så fall.

Var inne och kikade på GU:s "regler" för diplomering och då skriver de följande;

Citat:
Filosofie kandidatexamen (Dnr J 11 3394/06):
90 högskolepoäng i successiv fördjupning inom huvudområdet (ekonomisk geografi, ekonomisk historia, kulturgeografi, nationalekonomi, statistik, företagsekonomi)
90 hp valfria kurser

För att diplomeras som ekonomie kandidat/filosofie kandidat krävs att 150 hp (5 terminer) har utgjorts av studier vid Handelshögskolan, varav minst 60 hp skall avse kurser inom huvudområdet, varav 30 hp skall avse fördjupningskurser samt att högst 30 hp får avse studier tillgodoräknade från studier utomlands.

Om man i så fall läser 90 HP på Handelshögskolan, innebär detta att man inte får diplom därifrån? Verkar väldigt märkligt.
Citera
2018-03-09, 19:06
Medlem
Citat:
Tack för svaren, lutar definitivt åt att det blir en filosofie examen i så fall.

Var inne och kikade på GU:s "regler" för diplomering och då skriver de följande;

Om man i så fall läser 90 HP på Handelshögskolan, innebär detta att man inte får diplom därifrån? Verkar väldigt märkligt.

Om du är inne på att vara en av de ingenjörerna som tar dubbelexamen, så avses oftast just fil. kand.-varianten med enbart 90 hp inom FEK eller NEK. Det finns ett fåtal (ofta i Stockholm) som dubblar på HHS vilket innebär att de tar en legitim ek. kand. vid sidan av sin civ. ing., men detta är som jag uppfattat det, inte den vanligaste varianten.
Citera
2018-03-09, 19:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Var inne och kikade på GU:s "regler" för diplomering...

Låter konstigt, då man ska kunna ta ut en examen på GU även med kurser från andra lärosäten. Men bäst är väl att fråga studievägledaren.
Citera
2018-03-09, 19:38
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abandonallhope
Om du är inne på att vara en av de ingenjörerna som tar dubbelexamen, så avses oftast just fil. kand.-varianten med enbart 90 hp inom FEK eller NEK. Det finns ett fåtal (ofta i Stockholm) som dubblar på HHS vilket innebär att de tar en legitim ek. kand. vid sidan av sin civ. ing., men detta är som jag uppfattat det, inte den vanligaste varianten.

De som kör HHS parallellt får ju dock inte tillgodoräkna ngt, varför man "tvingas" ta en ekon.kand. istället för en fil.kand.

Detta är ju såklart rätt opraktiskt då man också "bör" ha extrajobbat som student, varför det stjäl en hel del tid att behöva läsa alla extra kurser utan tillgodoräkning.
Citera
2018-03-09, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
De som kör HHS parallellt får ju dock inte tillgodoräkna ngt, varför man "tvingas" ta en ekon.kand. istället för en fil.kand.

Detta är ju såklart rätt opraktiskt då man också "bör" ha extrajobbat som student, varför det stjäl en hel del tid att behöva läsa alla extra kurser utan tillgodoräkning.

Givetvis. Jag kanske uttryckte mig slarvigt, utgick ifrån att folk visste hur det fungerade på HHS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in