• 1
  • 2
2018-03-08, 20:35
Medlem
Forskningsstudie som tyvärr hade upphört. https://www.iterapi.se/sites/cbm/

Mod kan radera
Citera
2018-03-08, 20:40
Medlem
krautbrains avatar
Känner igen mig i det du skriver ifrån när mina problem började när jag var 16 år. Skämdes över dom och ville inte verka svag så jag tryckte bort allt och utsatte mig för det jobbiga genom att stålsätta mig.

Mitt tips är att definitivt inte trycka bort det och jobba med skamkänslorna genom att berätta för din umgängeskrets om dina problem. Jag fick diagnosen Aspergers för ett tag sedan och den diagnosen förklarar mycket av mina sociala problem (mina inre problem, ingen har någonsin märkt något på mig i sociala sammanhang).

Skriva är också bra. Kan vara enklare än med en vän eller terapeut då det är enklare att komma närmare känslor och man inte behöver bry sig att det man skriver ska vara läsbart av någon annan.

Förutom Rithalin har ingen medicin fungerat. SSRI eller annat. Äter B-Vitamin och 1000 mg Omega 3 om dagen vilket hjälper lite.

ACT är en terapiform som jag inkommenderar att du köper en bok om eller söker terapi inom. Det enda som gett mig något över tid. KBT att byta ut tankar har aldrig fungerat för mig. ACT handlar om att lära sig acceptera de jobbiga känslorna och på så sätt göra dom mindre jobbiga. Som en bonus kanske dom börjar försvinna till och med.

Avslappningsövningar, meditation, hård fysisk träning.

Det här är mina vägar som har hjälpt mig en del men vi är alla olika. Det finns massor av saker du kan prova. Förhoppningsvis går det framåt men det kan ta tid.

Var försiktig innan du provar en ny medicin. Läs om den innan. Här. På Amerikanska läkemedelssidor. Vissa läkare famlar i blindo och fiskar bara upp ett preparat ur rockärmen, sen lämnar dom dig vind för våg. Blir du apatisk och allt sämre så finns det ingen som kollar upp dig och vad läkemedlet gör med dig om du inte bokstavligt bokar in uppföljning med läkaren. Det kanske låter illa att rekommendera folk att vara skeptiska men skräckhistorierna ifrån psykiatrin är många och jag har själv råkat ut för några stycken. Psyk fungerar väldigt dåligt på många håll i landet.

Hoppas det går bra för dig i livet.
Citera
2018-03-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grabbh
Har nog varit lite sådan hela livet men på senare år har det begränsat mitt liv totalt! Jag är nervös över ALLTING och jämt orolig att nått ska gå fel. Jag är orolig att jag ska börja må dåligt igen också, direkt nått går bra så är jag rädd att det ska bli skit och förbereder mej för fallet istället för att se det possitiva.

Inget blir bra, även om jag vunnit en miljon så hade jag hittat nått fel. Jag grubblar ALLTID och har skitkasst självförtroende...

Vet inte riktigt vad jag ska göra, äter en SSRI på maxdos, sover normalt och äter vettigt när jag lyckas hålla det men allt jag gör känns ju så fel, så svårt att hitta motivation till något överhuvudtaget.

Vad är detta? Lider jag av depression främst? Eller har jag nått ångest syndrom? Har garanterat adhd iaf.. har börjat utveckla socialfobi även pga detta för att jag alltid tänker hur folk uppfattar mej, snackar jag med nån tjej ex blir jag orolig som fan att inte komma på vad jag ska säga

Funderar på att börja äta medicinen bupropion läkarna verkar ju ha gett upp på mej, frågar mej hur jag vill göra med mediciner osv fasst jag inte har en jävla aning, jag har fan försökt allt! Är det nån som har nått tips? Eller nått tips på em bra medicin som kan lugna mej?

först - försök ändra hur du tänker för det är nog problemet, ta hjälp av psykolog,
efter det kan du pröva ngn annan ssri tablett.

jobb? skola?
hur känns det när du får ångesten?
Citera
2018-03-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Känner igen mig i det du skriver ifrån när mina problem började när jag var 16 år. Skämdes över dom och ville inte verka svag så jag tryckte bort allt och utsatte mig för det jobbiga genom att stålsätta mig.

Mitt tips är att definitivt inte trycka bort det och jobba med skamkänslorna genom att berätta för din umgängeskrets om dina problem. Jag fick diagnosen Aspergers för ett tag sedan och den diagnosen förklarar mycket av mina sociala problem (mina inre problem, ingen har någonsin märkt något på mig i sociala sammanhang).

Skriva är också bra. Kan vara enklare än med en vän eller terapeut då det är enklare att komma närmare känslor och man inte behöver bry sig att det man skriver ska vara läsbart av någon annan.

Förutom Rithalin har ingen medicin fungerat. SSRI eller annat. Äter B-Vitamin och 1000 mg Omega 3 om dagen vilket hjälper lite.

ACT är en terapiform som jag inkommenderar att du köper en bok om eller söker terapi inom. Det enda som gett mig något över tid. KBT att byta ut tankar har aldrig fungerat för mig. ACT handlar om att lära sig acceptera de jobbiga känslorna och på så sätt göra dom mindre jobbiga. Som en bonus kanske dom börjar försvinna till och med.

Avslappningsövningar, meditation, hård fysisk träning.

Det här är mina vägar som har hjälpt mig en del men vi är alla olika. Det finns massor av saker du kan prova. Förhoppningsvis går det framåt men det kan ta tid.

Var försiktig innan du provar en ny medicin. Läs om den innan. Här. På Amerikanska läkemedelssidor. Vissa läkare famlar i blindo och fiskar bara upp ett preparat ur rockärmen, sen lämnar dom dig vind för våg. Blir du apatisk och allt sämre så finns det ingen som kollar upp dig och vad läkemedlet gör med dig om du inte bokstavligt bokar in uppföljning med läkaren. Det kanske låter illa att rekommendera folk att vara skeptiska men skräckhistorierna ifrån psykiatrin är många och jag har själv råkat ut för några stycken. Psyk fungerar väldigt dåligt på många håll i landet.

Hoppas det går bra för dig i livet.
tänk för ditt svar

Jag vet precis hur det är och jag är väldigt skeptisk väldigt ofta faktiskt

Äter du ritalin idag? Om inte, vilka mediciner käkar du, om nån?
Citera
2018-03-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -93
först - försök ändra hur du tänker för det är nog problemet, ta hjälp av psykolog,
efter det kan du pröva ngn annan ssri tablett.

jobb? skola?
hur känns det när du får ångesten?
sjukskriven för tillfället, ska dock börja jobba lite snart.

Vet inte, känns bara tomt/deprimerande/ängsligt
Citera
2018-03-08, 20:52
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
tänk för ditt svar

Jag vet precis hur det är och jag är väldigt skeptisk väldigt ofta faktiskt

Äter du ritalin idag? Om inte, vilka mediciner käkar du, om nån?

Väntar på att få börja igen. Då ska jag försöka ha den mer vid behov. Du kan PM om du har behov eller frågor. Kan ta ett tag innan jag svarar då mitt mående är kass ibland. Men du vet ju hur det är
Citera
2018-03-21, 09:54
Medlem
Googla GAD eller generaliserat ångestsyndrom
Citera
2018-03-21, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imnotyourdude
Googla GAD eller generaliserat ångestsyndrom
har redan konstaterat att jag lider utav det faktiskt..
Citera
2018-03-28, 23:25
Medlem
Citat:
har redan konstaterat att jag lider utav det faktiskt..

Då vet du ju redan vad det är för problem du har?

PM om du behöver snacka med någon.

Lider också utav GAD, bland annat.
Citera
2018-03-29, 22:12
Medlem
tarsiers avatar
Är samma här. Säkert lite annat skit också men tror ängsligheten är mitt grundproblem...ursprunget till all efterbliven skit...riktigt jävla pisstrött på det. Helt oförmögen till att göra något åt det. Orkar inte, brukar mest hantera det genom att distrahera mig själv. Jobb, porr, spel, laga mat, städa. Så länge man är i gång och gör något skit så bryter man iaf inte ihop. Än så länge.
Citera
2018-04-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imnotyourdude
Då vet du ju redan vad det är för problem du har?

PM om du behöver snacka med någon.

Lider också utav GAD, bland annat.

Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Är samma här. Säkert lite annat skit också men tror ängsligheten är mitt grundproblem...ursprunget till all efterbliven skit...riktigt jävla pisstrött på det. Helt oförmögen till att göra något åt det. Orkar inte, brukar mest hantera det genom att distrahera mig själv. Jobb, porr, spel, laga mat, städa. Så länge man är i gång och gör något skit så bryter man iaf inte ihop. Än så länge.
skönt med fler med samma problem även om jag såklart är ledsen för eran skull.

Jag är så jävla dysfunktionell pga detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in