• 1
  • 2
2018-03-08, 19:56
Medlem
Har nog varit lite sådan hela livet men på senare år har det begränsat mitt liv totalt! Jag är nervös över ALLTING och jämt orolig att nått ska gå fel. Jag är orolig att jag ska börja må dåligt igen också, direkt nått går bra så är jag rädd att det ska bli skit och förbereder mej för fallet istället för att se det possitiva.

Inget blir bra, även om jag vunnit en miljon så hade jag hittat nått fel. Jag grubblar ALLTID och har skitkasst självförtroende...

Vet inte riktigt vad jag ska göra, äter en SSRI på maxdos, sover normalt och äter vettigt när jag lyckas hålla det men allt jag gör känns ju så fel, så svårt att hitta motivation till något överhuvudtaget.

Vad är detta? Lider jag av depression främst? Eller har jag nått ångest syndrom? Har garanterat adhd iaf.. har börjat utveckla socialfobi även pga detta för att jag alltid tänker hur folk uppfattar mej, snackar jag med nån tjej ex blir jag orolig som fan att inte komma på vad jag ska säga

Funderar på att börja äta medicinen bupropion läkarna verkar ju ha gett upp på mej, frågar mej hur jag vill göra med mediciner osv fasst jag inte har en jävla aning, jag har fan försökt allt! Är det nån som har nått tips? Eller nått tips på em bra medicin som kan lugna mej?
Citera
2018-03-08, 19:58
Medlem
smellyproofs avatar
Jag tycker det verkar som ångset. Kratom är en naturlig drog som är bra för social ångest. Du blir inte direkt så påverkad av den, mer humörhöjande.
Citera
2018-03-08, 20:07
Medlem
Walter_Sobchaks avatar
Socialfobi, så hjälper Sertralin jävligt bra.
Citera
2018-03-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walter_Sobchak
Socialfobi, så hjälper Sertralin jävligt bra.
hur är voxra mot socialfobi?
Citera
2018-03-08, 20:13
Medlem
Walter_Sobchaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabbh

Vet ej, Sen är alltid lergigan ett milt lugnade bra emot socialfobi
Citera
2018-03-08, 20:15
Medlem
Lider med dig. Kan du inte få någon slags samtalsterapi istället för mediciner?

Vill inte vara oförskämd, men du ger intrycket av att vara rätt ung. Jag tror att du skulle behöva prata med någon snarare än att få en massa mediciner. Har du fått träffa en psykolog eller psykiatriker?

Bupropion kan kanske hjälpa, men det kan också stjälpa. Det kan ge dig mer ångest eftersom preparatet i sig är energigivande till tankeverksamheten. Har du inte kontroll på dina tankar så går energin som bränsle på elden till det du vill undvika.

Sen så ha tröst i att det är många som mår precis som du gör. Försök med andningsövningar när det känns som värst, har du testat mindfulness?
Citera
2018-03-08, 20:21
Medlem
Citat:

Av vad du har skrivit så tolkar jag det som om du har mycket ångest. Då hjälper inte Voxra. Voxra, bupropion, ökar snarare stressen. Det är mer för människor som är depressiva utan stor ångestproblematik. Socialfobi ser jag som ångestproblematik.
Citera
2018-03-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golv-Lars
Lider med dig. Kan du inte få någon slags samtalsterapi istället för mediciner?

Vill inte vara oförskämd, men du ger intrycket av att vara rätt ung. Jag tror att du skulle behöva prata med någon snarare än att få en massa mediciner. Har du fått träffa en psykolog eller psykiatriker?

Bupropion kan kanske hjälpa, men det kan också stjälpa. Det kan ge dig mer ångest eftersom preparatet i sig är energigivande till tankeverksamheten. Har du inte kontroll på dina tankar så går energin som bränsle på elden till det du vill undvika.

Sen så ha tröst i att det är många som mår precis som du gör. Försök med andningsövningar när det känns som värst, har du testat mindfulness?
pratat med massor av psykologer osv, visst det hjälper endel men inte fullt ut!

Du kanske har rätt det angående voxran, det jag tänker är väl att om det skulle hjälpa mot depression, så kanske tankeverksamheten lugnar ned sig en smula. Om den "aktiverar" mig, så kanske jag pratar istället för att oroa mej vad jag ska säga.

Det är fan inte ett värdigt liv att leva såhär dag ut och dag in...
Citera
2018-03-08, 20:23
Medlem
Citat:
pratat med massor av psykologer osv, visst det hjälper endel men inte fullt ut!

Du kanske har rätt det angående voxran, det jag tänker är väl att om det skulle hjälpa mot depression, så kanske tankeverksamheten lugnar ned sig en smula. Om den "aktiverar" mig, så kanske jag pratar istället för att oroa mej vad jag ska säga.

Det är fan inte ett värdigt liv att leva såhär dag ut och dag in...

Har du fått KBT?
Citera
2018-03-08, 20:24
Medlem
Citat:
Av vad du har skrivit så tolkar jag det som om du har mycket ångest. Då hjälper inte Voxra. Voxra, bupropion, ökar snarare stressen. Det är mer för människor som är depressiva utan stor ångestproblematik. Socialfobi ser jag som ångestproblematik.
kanske, jo har mycket ÄNGSLAN och katastroftankar. Kanske voxra är en dålig ide, vet inte :s
Citera
2018-03-08, 20:26
Medlem
Citat:
Har du fått KBT?
det tror jag, i grupp.

Edit: har add, som ju numera kallas adhd pi, därför tänker jag att kanske voxra skulle kunna hjälpa?

Får ingen "riktig" adhd medicin.
Senast redigerad av grabbh 2018-03-08 kl. 20:28.
Citera
2018-03-08, 20:30
Medlem
Citat:
det tror jag, i grupp.

Du bör fråga efter riktig KBT. Alltså minst 10 möten med en riktig psykolog där ni tillsammans arbetar med hur du ska kunna hantera din ångest. OBS, riktig psykolog, ingen sjuksköterska som tagit en 10-veckorkurs.

Detta bör göras innan du fortsätter ta giftpiller. Påbörja ingen ny pillerbehandling innan du fått samtalsterapi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in