Citat:
Ursprungligen postat av
Ruger89
Är det realistiskt att öka i styrka med kaloriunderskott? Hur högt bör underskottet vara, samt hur många G protein per dag är rimligt?
Är det någon idé att köra mage ofta, och tex sprinta? Om man verkligen vill rippa magen alltså.
Du verkar kunna detta så jag lånar tråden på samma spår. Hehe.

Det beror ju på vart din styrka är till att börja med. Har du precis börjat träna kommer säkert din styrka öka trotts kaloriunderskottet, är du däremot en van lyftare och är i närheten av ditt genetiska max så är ju risken större att du förlorar styrka, bara som exempel. Man bör åtminstone försöka behålla sin styrka så gott det går, även storleken på kaloriunderskottet kommer påverka (en av faktorerna). Jag personligen rekommenderar att hålla kalorierna så högt som möjligt men fortfarande tappa vikt, just för att behålla så mycket muskelmassa/styrka som möjligt, proteinet hade jag satt på minst 2 g/kg/dag och hade även försökt ha en hög andel kolhydrat i kosten.
Det spelar ingen roll om du kör magen ofta just i det avseendet, det är lagret med fett som måste försvinna och det har med procenten kroppsfett att göra. Det är dock genetiskt vart man lagrar det, vissa kan ha synliga magrutor vid högre procent kroppsfett (kanske lagrar dom istället extra fett vid nedre rygg/baksida lår) medan andra behöver gå väldigt lågt, beror även på hur tränad bål man har och muskelfästen m.m.
Det är dock inte bara proteinet som är det enda viktiga, träningen och återhämtningen måste också skötas, vilket också är högst individuellt.